سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

ساعت‌ها پس از انفجار در دکل ۹۵ میدان نفتی رگ سفید، همچنان شعله‌های آتش از محل حادثه زبانه می‌کشد و گروه‌های ویژه صنعت نفت به‌دنبال راهی برای مهار آتش‌سوزی هستند.

همه‌‌چيز از ظهر روز يكشنبه آغاز شد. كارگران و متخصصان دكل 95ميدان نفتي رگ سفيد در استان خوزستان مشغول انجام عمليات حفاري بودند كه ناگهان حادثه هولناكي اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه به‌علت فوران ناگهاني گاز از چاه، انفجار مهيبي رخ داد و دكل 95فتح شركت ملي حفاري يكباره شعله‌ور شد. شدت حادثه به حدي بود كه چند نفر از نيروهاي عملياتي دچار حادثه شدند.

شعله‌هاي آتش از دكل نفتي زبانه مي‌كشيد و ابر سياهي منطقه را فرا گرفته بود. هنوز دقايقي از اين آتش‌سوزي مهيب نمي‌گذشت كه خبر وقوع آن منتشر شد. هنوز جزئيات اين حادثه منتشر نشده بود و هيچ‌كس به درستي نمي‌دانست در رگ سفيد چه اتفاقي افتاده است. در اين شرايط بازار شايعات داغ‌تر از هميشه بود و آمار درستي از قربانيان احتمالي وجود نداشت. با وجود اين ساعتي بعد كسري نوري، مديركل روابط عمومي وزارت نفت گفت كه در اين حادثه 2نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنين گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه چند نفر ديگر نيز در اين انفجار دچار جراحت شده و به بيمارستان منتقل شده‌اند.

  • آغاز عمليات

از همان دقايق اوليه پس از اين حادثه نيروهاي عملياتي حاضر در منطقه تلاش كردند از وارد شدن خسارت بيشتر به ميدان نفتي و تجهيزات جلوگيري كنند اما مهار آتش‌سوزي كاري نبود كه از عهده آنها بر بيايد. از سويي رگ سفيد در منطقه‌اي صعب‌العبور و كم‌آب قرار دارد و انتقال تجهيزات به آنجا به سختي امكان‌پذير بود. با اين حال از همان ساعت‌هاي ابتدايي با استفاده از ماشين‌آلات سنگين راهسازي عملياتي راهسازي و ايجاد جاده براي دسترسي آسان‌تر به محل حادثه آغاز شد.

از سوي ديگر 3تيم فني براي مهار آتش‌سوزي راهي محل حادثه شدند. سعيد قرباني دبير كميته مديريت بحران شركت ملي حفاري در اين‌باره به ايرنا گفت: تيم‌هاي تخصصي تشكيل و بلافاصله كار خود را آغاز كرده‌اند و اميدواريم بتوانيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن آتش‌سوزي را مهار كنيم. وي ادامه داد: همه كاركنان دستگاه حفاري 95فتح و نيروهاي اعزامي در سلامت كامل به سر مي‌برند و عمليات مهار چاه با تلاش و همت مضاعف كاركنان ادامه دارد.

  • بسيج امكانات

در همين حال محسن دلاويز، نماينده ويژه وزير نفت در حادثه دكل 95نيز با اشاره به اينكه كميته بحران تشكيل شده به ايرنا گفت: بررسي ابعاد حادثه و الزامات پيش رو به‌منظور ساماندهي شرايط در كوتاه‌ترين زمان ممكن در دستور كار قرار دارد و همه امكانات به اين منظور بسيج شده است. دلاويز با اشاره به سخت‌گذر و تپه‌اي بودن منطقه حادثه، ادامه داد: با وجود اين، تمهيدات لازم انديشيده شده و تلاش‌ها و پيگيري‌ها براي مهارحادثه با جديت در دست اقدام است.

  • حادثه به روايت شاهد عيني

يكي از افرادي كه هنگام وقوع انفجار در محل حادثه حضور داشت جزئيات بيشتري از آنچه را كه اتفاق افتاده بود، بازگو كرد. او گفت: هنگام انجام عمليات لوله بالا در عمق 1300متري ساعت 13يك دفعه چاه دچار فوران شد. به ثانيه نكشيد كه چاه منفجر شد. حفار آقاي فرزاد ارزاني داخل دكل بود كه نتوانست فرار كند و دكل‌بان از بالا آتش گرفت و به پايين پرت شد و فوت كرد. من هم فقط توانستم نيروهاي خودم را نجات دهم. انفجار به حدي زياد بود كه من چند متر پرتاب شدم و به يكي از مخازن برخورد كردم. ديگر متوجه چيزي نشدم و كاري از دستمان بر نمي‌آمد.

کد خبر 386824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha