یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

شاخص عملکرد بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه هفتم آبان ماه ۴۸۱ واحد رشد کرد و برای نخستین‌بار در ۴سال گذشته از مرز ۸۷ هزار واحد گذشت.

به گزارش همشهري، عبور پرقدرت شاخص كل در پايان وقت مبادلات ديروز موجبات افزايش اميدواري‌ها به تداوم رشد بازار را فراهم آورد. بورس تهران 4سال پيش يعني در زمستان سال92 به سقف تاريخي خود رسيد. منحني شاخص اين بازار در آن زمان مرز 89هزار واحد را هم پشت سر گذاشت.

  • عوامل خوشبيني و بدبيني

ديروز به‌دنبال ركورد شكني تازه شاخص بورس، شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس كه از نمايشگاه مطبوعات ديدن مي‌كرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: مجموعه عوامل و مولفه‌هاي بنيادين شركت‌هاي فعال در بورس و فرابورس به‌نحوي درحال حركت است كه به رشد بيشتر شاخص اميدوار هستيم.

شاپور محمدي افزود: اميدواريم طي روزهاي آينده شاخص رشد بيشتري را تجربه كند. اما در اين ميان فقط رئيس سازمان بورس نيست كه به تداوم روند صعود شاخص در روزهاي آينده اميدواراست، بلكه بسياري از تحليلگران معتقدند كه درصورت ثبات عوامل بنيادين مي‌توان به انتظار ركوردشكني‌هاي تازه دماسنج اقتصاد نشست.

البته در مقابل، برخي فعالان زيانديده و بدبين فعال در بازار سهام هم مي‌گويند رشد شاخص‌ها در بورس مصنوعي است و ركوردشكني‌ها به‌مدت معاملات بلوكي اتفاق مي‌افتد و بازار از عمق مناسبي برخوردار نيست. در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سهام 932ميليون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 262ميليارد تومان دادوستد شد تا رشد شاخص در روز يكشنبه در ميان عمق مناسب معاملات محقق شود. در كنار شاخص كل، شاخص‌هاي اصلي ديگر بازار سهام هم روز متعادلي را پشت سر گذاشتند به‌طوري كه شاخص قيمت 154واحد و شاخص كل هم‌وزن 31واحد و شاخص قيمت هم وزن 23واحد افت را به ثبت رساندند.

البته بايد درنظر داشت شاخص كل به لحاظ نمودارهاي تكنيكالي در حال حركت به سمت سقف دامنه نوسان خود است چنان كه به باور بهزاد صمدي تحليلگر بازارسهام، انتظار برخورد شاخص كل به يك خط مقاومت مهم در محدوده 87950واحد تا88400 واحد وجود خواهد داشت.

  • معاملات درون گروهي

ديروز بخشي از مبادلات بورس تهران به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص داشت. در اين ميان، 104ميليون سهم بانك ملت به ارزش كمتر از 10ميليارد تومان ميان سهامداران عمده جابجا شد. همچنين 25ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير به ارزش 3ميليارد تومان ميان سهامداران اين سهم مورد نقل و انتقال قرار گرفت و 6ميليون سهم پتروشيمي مبين نيز به ارزش 2ميليارد تومان كد به كد شد.

در عين حال 5ميليون سهم سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي به ارزش كمتر از يك ميليارد تومان به كدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت. در عين حال بيش از 1.5ميليون سهم ارتباطات سيار ايران به ارزش 3ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده همراه شد. برخي حرفه‌اي‌هاي بورس معتقدند اينگونه معاملات احتمالا با هدف شاخص‌سازي‌ انجام مي‌پذيرد.

  • شرط رونق پايدار بازار سهام

حامد ستاك، كارشناس بازار سرمايه با پيش‌بيني روند معاملات بازار سرمايه گفت: بازار سرمايه در هفته گذشته به‌شدت درگير بررسي گزارش‌هاي شش‌ماهه شركت‌ها بود و اخبار كدال در صدر خبرهاي تالار حافظ قرار داشت. او در ارزيابي گزارش عملكرد شركت‌هاي بازار سرمايه گفت: اكثر شركت‌هاي بازار در عملكرد‌هاي شش‌ماهه توانستند انتظارات سهامداران را محقق كنند و به پيش‌بيني‌ها برسند.

او ادامه داد: درصورتي كه روند عملكرد شركت‌ها و صنايع بازار سرمايه به همين روال ادامه داشته باشد، مي‌توان به چشم‌انداز بلندمدت بازار سرمايه اميدوار بود. او با اشاره به نوسان دلار در بازار و افزايش نرخ ارز گفت: برخي از صنايع بزرگ بازار سرمايه صادرات محور هستند و از اين رشد نرخ، تأثير مثبت مي‌گيرند و مي‌توان پيش‌بيني كرد اين گروه در گزارش‌هاي دوره‌اي بعد گزارش‌هاي بهتري داشته باشد.

ستاك با تأكيد بر اينكه صنايع بزرگ مي‌توانند رونق را به بازار سرمايه بازگردانند، افزود: هم‌اكنون بيشتر تك سهم‌هاي شاخص‌ساز در بازار سهام اقبال دارند. وي با اشاره به اينكه چشم‌انداز بازار سرمايه مثبت است، گفت: با وجود چشم‌انداز مثبت بازار اما هنوز پول‌هاي جديد قابل‌توجهي وارد بازار سهام نشده‌اند.

  • برترين صنايع بورس

محمود احترامي، كارشناس بازار سرمايه هم روند انتشار اطلاعات شش‌ماهه شركت‌ها را بر صعود اين روزهاي بورس مؤثر دانست و گفت: برخي شركت‌ها كه توانستند در نيمه اول سال، با افزايش قيمت‌هاي جهاني و همچنين بهبود عملكرد خود سودهاي مناسبي بسازند، در گزارش‌هاي شش‌ماهه خود به اين سودها اشاره كرده و اين سودها را در رديف سود خالص خود، به نمايش درآوردند. او درباره صنايع برتر بازار سهام گفت:

در بين صنايعي كه سودهاي خود را با تعديل مثبت همراه نكردند، مي‌توان به صنعت فولاد اشاره كرد كه از افزايش قيمت‌هاي جهاني حداكثر بهره را برد و شركت‌هايي كه در اين گروه فعاليت مي‌كنند، توانستند تعديل مثبت مناسبي را بر صورت سود و زيان خود بنشانند.

فولاد مباركه اصفهان با اعلام سود 538ريالي و با بازگشايي مثبت 6درصد، قيمتي در حدود 230تومان را براي خود به ثبت رساند تا نسبت قيمت بر سهام اين شركت فولادي، برابر با 4.5 شود تا ارزندگي‌هاي اين سهام بورسي بيش از پيش بر همگان ثابت شود.احترامي به پويايي گروه پالايشي در هفته گذشته اشاره كرد و افزود: افزايش قيمت نفت در هفته‌هاي اخير توانسته روح تازه‌اي در نماد شركت‌هاي فعال در اين گروه بدمد و برخي از نمادهاي گروه پالايشي توانستند در برخي روزهاي هفته گذشته، صف خريد را نيز تجربه كنند.

  • صعود روي موج پالايشگاه‌ها

شاخص بورس ديروز به لطف رشد قيمت سهام شركت‌هاي پالايشگاهي صعودي شد. بورس تهران ديروز شاهد تقويت حجم و ارزش روزانه معاملات سهام به پشتوانه سهام پالايشگاه‌ها بود. همچنان نوسان قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني در كانون توجه سرمايه‌گذاران و خريداران سهام پالايشگاه‌هاست. كارشناسان مي‌گويند ديروز سهام شركت‌هاي پالايشگاهي به همراه مالكان اصلي سهام اين گروه به‌دليل رشد قيمت نفت با اقبال گسترده‌اي روبه‌رو شد. در جريان آخرين معاملات نفت در بازارهاي جهاني، بهاي هر بشكه نفت براي نخستين‌‌بار ظرف 2سال اخير از مرز 60دلار هم عبور كرد. اين موضوع ناشي از ادامه سياست كاهش توليد نفت اوپك بود.

اين رويداد منجر شد تا سهام شركت‌هاي پالايشي كه از هفته‌ها پيش، زمينه رشد را داشتند، با اقبال گسترده و رشد قيمت تا 5درصدي روبه‌رو شوند و بار ديگر مورد توجه فعالان بازار سرمايه قرار گيرند. معاملات سهام شركت‌هاي گسترش نفت و گاز پارسيان، پالايش نفت بندرعباس و پالايش نفت تهران بيشترين تأثير مثبت را بر صعود شاخص در مبادلات ديروز گذاشت. ديروز معاملات سهام در نماد گسترش نفت و گاز پارسيان با 94واحد، پالايش نفت بندرعباس با 88واحد و پالايش نفت اصفهان با 78واحد افزايش بيشترين تأثيرمثبت را بر محاسبه شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند.

کد خبر 386666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha