به‌دنبال درخواست برخی سهامداران برای اختصاص سهیمه ویژه برای آنها در عرضه‌های اولیه به بهانه خروج نقدینگی از بازار توسط سهامداران غیرحرفه‌ای، ۲نفر از کارشناسان بازار روی فرضیه خروج نقدینگی از بازار خط کشیدند.

بورس

به گزارش همشهري، همزمان با برخي انتقاد‌ها از افزايش تعداد عرضه‌هاي اوليه و رقيق شدن بازار سهام تحت‌تأثير اين عرضه‌ها هفته قبل حسن قاليباف اصل از اين عرضه‌ها دفاع كرد، به‌دنبال آن كارشناسان زيادي عرضه‌هاي اوليه را تزريق خون جديد در بورس دانستند و اعلام كردند يكي از الزمات بورس توسعه عرضه‌هاي اوليه است كه مي‌تواند به توسعه بورس كمك كند. قبلا برخي سرمايه‌گذاران بورس با اعلام اينكه بهتر است عرضه‌هاي اوليه فقط به سهامداران قديمي اختصاص يابد خواستار انحصار در عرضه‌هاي اوليه شده بودند و اعلام كرده بودند سهامداران غيرحرفه‌اي با عرضه بي‌موقع سهام مانع رشد قيمت سهام عرضه شده مي‌شوند.

به‌دنبال اين رويداد حسن قاليباف اصل از شتاب عرضه‌هاي اوليه در بورس دفاع كرد، به‌دنبال سخنان مديرعامل بورس ديروز 2نفر ديگر از كارشناسان بازار فرضيه‌هاي مطرح شده درباره عرضه‌هاي اوليه را براي ايجاد انحصار در عرضه‌هاي اوليه رد كردند. در همين رابطه يك عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت:

با نيم نگاهي به شرايط اقتصادي جامعه مي‌توان گفت عرضه‌هاي اوليه مي‌تواند عمق بيشتري به معاملات ببخشد و بخش عمده‌اي از نقدينگي‌هاي سرگردان را به بازار سرمايه جذب كند. عباس آرگون در اين خصوص ادامه‌داد: به نوعي مي‌توان گفت عرضه اوليه به بهبود بازار كمك مي‌كند و باعث تحرك بازار مي‌شود. اگر فردي سهامي را با دلايل بنيادي خريداري كند، نبايد با عرضه اوليه سهم خود را بفروشد. به‌همين دليل عرضه‌هاي اوليه باعث خروج نقدينگي نمي‌شود بلكه به‌نوعي موجب جذب سرمايه‌هاي جديد به بازار سرمايه مي‌شود.

  • بازار عميق‌تر مي‌شود

در همين رابطه ابراهيم خليلي گفت: از ابتداي امسال تا‌كنون شركت‌هايي كه در بازار سهام عرضه اوليه شده‌اند، از حجم اندكي برخوردار بوده‌اند و از اين بابت كه براي خريد عرضه اوليه برخي سهامداران اقدام به فروش سهام خود و ايجاد جو منفي در بازار مي‌كنند نبايد نگراني چنداني داشت. خليلي با بيان اينكه در عرضه‌هاي اوليه، بازده خوبي نصيب سرمايه‌گذاران مي‌شود گفت: هر زمان شركت‌ها آمادگي كاملي براي حضور در بازار دارند بايد اقدام به عرضه اوليه آنها در بازار سهام صورت گيرد و در هر شرايطي سرمايه‌گذاراني وجود دارند كه اقدام به خريد سهام در عرضه‌هاي اوليه با توجه به سود حاصل و ريسك كم آنها كنند.

کد خبر 386522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha