همشهری آنلاین: گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم گفت: اصلاح طلب و اصولگرا می‌توانند دور یک میز برای سربلندی ایران بکوشند.

دکتر منصور غلامی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه رأی اعتماد در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می‌دانم از حسن نظر و توجه ریاست محترم جمهور برای معرفی اینجانب برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکر کنم و از یکایک شما نمایندگان محترم نیز که در بررسی صلاحیت و توانایی انجام این کار اینجانب را مورد لطف قرار داده‌اید، سپاسگذارم.

وی ادامه داد: به روان پاک معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان پرافتخار این زادبوم به ویژه شهدای جامعه دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو که ما را در راهبری اندیشه و جهاد خویش رقم زدند، درود می‌فرستم.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم تصریح کرد: برای رهبر فرزانه انقلاب و ملت شریف و بزرگوار ایران که با هدایت پرمعنا و در روند تعیین سرنوشت موجبات عزت ما را در جهان پیچیده کنونی فراهم نمودند تندرستی و سربلندی آرزومندم. اگر امروز با نظر و رأی شما توفیق خدمت به نهاد علم، تحقیقات و فناوری کشور یابم در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که تنها عنایت خداوند، حمایت و مشارکت تمامی دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و پشتیبانی همه ارکان و قوای کشور و نهادهای حاکمیت و دولت و جامعه می‌توانند عبور از آن را آسان کنند.

غلامی گفت: با آگاهی از سنگینی این بار مسئولیت و انتظارات فراوانی که در جامعه علمی کشور وجود دارد وظیفه خود دانستم که اعتبار، تجربه و داشته‌های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم.

وی ادامه داد: پیش از من بزرگانی عهده‌دار مسئولیت بودند که میراث آن رساندن نظامی علمی کشور به جایگاه قابل قبول امروز است.حافظه تاریخی دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را به‌ویژه اساتیدی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشتند، همواره به خاطر داشته و خواهد داشت.

اهم اظهارات غلامي به شرح زير است:

*سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای و تشکل‌های صنفی و علمی هستم.

*می‌کوشم طبق قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت‌های علمی و دانشگاهی نسبت به نیازها و تحولات جامعه و زمان حساس و مسئولیت پذیر باشم.دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی گفت‌وگو، تضارب اندیشه و مکان امن رشد علمی می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی نیازمند ایجاد محیطی با نشاط و سرشار از امید است.

*با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند دور یک میز با تکیه بر حق، انصاف، قانون و مدارا بنشینند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند. بر همین اساس تلاش خواهم کرد،گوش شنوا برای همه حرف‌ها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم.

*دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها را در رسانه‌ها و جلسات دیده و شنیده‌ام و آنها را پیگیری کرده‌ام.با عمده این نگرانی‌ها و انتظارات به حق منتقدان ابراز همدلی می‌کنم. اگرچه در بسیاری از موارد به دلیل اعتقادات و پیشینه‌ام خود را مصداق آنها نمی‌دانم، اما به صراحت می‌گویم اصولگرا و اصلاح‌طلب، استاد و دانشجو، نماینده و مدیر در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت و صراحت آنها بود.

*راه درست پیش روی ما گفت‌وگوست. باید بر سر مسائل خرد و کلان خود بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتگو درمانگر هرگونه سوءتفاهم است. گفتگو دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند و فرصت‌های نو را برای غلبه بر مشکلات فراهم می‌سازد. امروز آمده‌ام تا باری از مسئولیت‌های آموزش عالی را بردارم. برادر عزیزم آقای سیدضیاءهاشمی مسئولیت وزارت را در نخستین‌روزهای دانشگاه‌ها به خوبی مدیریت نموده و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان محترم مسئولیت داره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی برعهده بنده خواهد بود.

*برای پیشبرد آنچه که امروز بیان کردم برنامه مفصلی تهیه و تقدیم شما نمایندگان محترم کردم که ماهیت عملیاتی دارد و بر بنیاد برنامه اجرایی و تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است. در این راستا علاوه بر اخذ نظرات راهگشای برخی از روسای کشور در نشستی حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور از تجارب و پیشنهادات سازنده آنها به طور مستقیم بهره بردم.

*ارتقا کیفی آموزش با تأکید بر افزایش مهارت آموزی دانش آموختگان، حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای متناسب با نیاز جامعه، استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در کمک به دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات موجود، اشتغال و آسیب‌ها آن، مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، آموزشی و پژوهشی به ویژه مراکز تازه تأسیس از جمله برنامه‌های بنده است.

*ظرفیت زنان برای توسعه همه جانبه و فراگیر آموزش عالی می‌توان بهره برد. این مسئله مستلزم توجه بیشتر است که باید آن را در نظر گرفت.

کد خبر 386620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha