شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سهراب سلیمی علاوه بر کار کردن روی متون ایرانی، اغلب سراغ نمایشنامه‌های خارجی می‌رود، اما خودش می‌گوید: «وقتی از متون شناخته شده استفاده می‌کنم، دوست دارم جذابیت و تازگی هم در نمایشنامه ایجاد کنم».

سهراب سليمي آخرين بار قرار بود متن ديگري از امانوئل اشميت با عنوان «جنايت در تئاتر بلوار» ترجمه شهلا حائري را اجرا كند كه به گفته اين كارگردان به دلايل مختلف از سليقه مديران وقت تئاتري گرفته تا نبود بودجه و مشكلات محتوايي نتوانست نمايش را روي صحنه ببرد.

  • اين بار تام استوپارد

اين بازيگر و كارگردان تئاتر بعد از متن‌هاي اريك امانوئل اشميت اين بار سراغ نمايشنامه «تام استوپارد» نمايشنامه‌نويس و فيلمنامه‌نويس انگليسي رفته. او قرار است از امروز «بوي خواب» را كه بازخواني از نمايشنامه استوپارد است در تالار قشقايي تئاترشهر اجرا كند. سليمي درباره نگارش نمايشنامه توسط محمد چرمشير به همشهري عنوان مي‌كند: «بعد از آنكه در سفري «خلوتگاه» محمد چرمشير را در كانادا اجرا كردم، بعد از بازگشت به ايران، 2اثر ترجمه شده از تام استوپارد كه اولي با عنوان «آرامش از نوع ديگر» توسط هوشنگ حسامي و دومي با عنوان «صلح انفرادي» توسط علي اميني‌نجفي ترجمه شده را براي اجراي روي صحنه در نظر گرفتم.»

او يادآور مي‌شود: «اين نمايشنامه بارها توسط كارگردانان مختلف اجرا شده و چون تازگي و جذابيتي كه مدنظرم بود را نداشت، با محمد چرمشير جلساتي گذاشتيم كه از اين دوترجمه يك نمايشنامه را بازنويسي كند. با توجه به زبان قلم و محتواي فكري و ديدگاه‌هاي موجود به نمايشنامه سوم يعني «بوي خواب» رسيديم. در نظر داشتم با نگاه و نوع جديدي نمايشنامه بازخواني شود».

  • جذابيتي براي تماشاگر تئاتر

كارگردان «خرده‌جنايت‌هاي زن و شوهري» تصريح مي‌كند: «در نمايش‌هايي كه كارگرداني و اجرا مي‌كنم با توجه به متون آشنا و معروفي كه انتخاب مي‌كنم، تمام تلاشم اين است كه بدعت تازه‌اي داشته باشم و نمايش روي صحنه براي مخاطب جذابيت و تازگي داشته باشد. از 15شهريور درگير نمايش شديم». كارگردان «عشق لرزه» به انتزاعي بودن اثر نمايشي اشاره كرده و با توجه به شيوه كارگرداني «بوي خواب» توضيح مي‌دهد:

«هيچ‌وقت سعي نكردم دنباله‌روي سبك خاصي باشم بلكه از تمامي سبك و شيوه‌ها استفاده كرده و آن را تبديل به ابزار مي‌كنم. هدف اين است كه با اجراي نمايش تماشاگر را به سمت فرهنگسازي لازم و مورد نياز، ببريم. نمايش «بوي خواب» از يك فضاي كاملا انتزاعي ولي از بازي كاملا واقع‌گرايانه و رئال در صحنه برخوردار است و زندگي‌ها واقعي منتها در دورنما انتزاعي است. درواقع آن انتزاع ذهن يكايك ماست كه در تلاشيم تا زماني شايد به واقعيت تبديل شود.» سليمي تأكيد مي‌كند:

«شيوه اجرايي را ابزار كار مشخص مي‌كند، با پيش‌زمينه‌اي كارگردان به اثر نزديك مي‌شود و ذهنيت از پيش تعيين شده او بايد در فرايند و فراخور حس بازيگر، طراحي صحنه، لباس و حس موسيقيايي اثر رقم ‌خورد. در واقع ذهنيت از پيش تعيين شده كارگردان بايد با اين فرايندها همسو شود.»

  • نمايشي با 3بازيگر اصلي

سهراب سليمي به بازيگران نمايش اشاره كرده و اضافه مي‌كند: «علاوه بر حضور مسعود دلخواه، قاسم زارع و شهره سلطاني 5بازيگر از دانشجويان تئاتر تربيت مدرس ما را همراهي مي‌كنند». «بوي خواب» اجراي خود را از امروز ساعت 19:30به‌مدت 75دقيقه آغاز كرده و اجراي آن تا 25آبان ادامه دارد. رضا مهدي‌زاده و ادنا زينليان به‌عنوان طراح صحنه و لباس سليمي را همراهي مي‌كنند و ابراهيم اثباتي نيز موسيقي نمايش را برعهده دارد.

کد خبر 386527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha