محمدصادق خسروی‌علیا: درهای مصلی صبح دیروز به روی مردم گشوده شد تا بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات آغاز به‌کار کند.

نمایشگاه مطبوعات

امسال نزديك به 1000رسانه در قالب 600غرفه در نمايشگاه حضور دارند. ‌نمايشگاه مطبوعات تا 12آبان‌ماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) بر پاست. افتتاحيه بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات بهانه خوبي است تا بتوان عملكرد اين گردهمايي رسانه‌اي را ارزيابي كرد. فريدون صديقي، روزنامه‌نگار قديمي در گفت‌وگو با همشهري با يادآوري اهداف اصلي نمايشگاه مطبوعات، دلايل اقبال كمتر از اين گردهمايي نسبت به سال‌هاي پيشين را عنوان مي‌كند.

صديقي با اشاره به اهداف اوليه سال‌هاي ابتدايي برپايي نمايشگاه مطبوعات مي‌گويد: «اهداف اوليه نمايشگاه مطبوعات در سال‌هاي ابتدايي، تجميع و گردهمايي همه افرادي بود كه در نشر مطبوعات مؤثر، فعال و كوشا بودند؛ چه در پهنه شهر تهران كه كانون اصلي نشر روزنامه و مجله بوده و چه در شهرستان‌ها كه تعدادي روزنامه‌ها و مجلات منتشر مي‌شود. در نمايشگاه مطبوعات همه اين افراد گرد هم مي‌آمدند تا يكديگر را ببينند، بيابند و بجويند. علاوه بر ديدار اهالي رسانه، خوانندگان شناور و پايدار روزنامه‌ها و مجلات نيز با نويسندگان، خبرنگاران و گزارشگران رودررو مي‌شدند تا در مورد كاركرد مؤثر يا غيرمؤثر آنها به پرسش و پاسخ بپردازند. اين هدف مهم در سال‌هاي كمي دور يعني حدودا 10سال پيش، اغلب محقق مي‌شد و در گذشته ميل و اشتياق عمومي براي آمدن و حضور در آن بسيار بود، بحث‌هاي چالشي بين نويسندگان و خبرنگاران در روزنامه‌هايي كه گرايش‌هاي مختلف داشتند، فراوان صورت مي‌گرفت اما به‌تدريج از اين هيجان‌ها كاسته شد.»

استاد پيشكسوت روزنامه‌نگاري، در مورد دلايل افت تدريجي استقبال مخاطبان از نمايشگاه مطبوعات در سال‌هاي اخير اينطور توضيح مي‌دهد: «با فاصله‌گرفتن روزنامه‌ها و رسانه‌ها از پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان و نيز همزمان با دامن گستري فضاي مجازي، شبكه‌هاي اجتماعي و گسترش ميل به تماشاي شبكه‌هاي ماهواره شكافي بين مردم و رسانه‌ها به‌وجود آمد. نتيجه اين شد كه آن رابطه پرشور و پرمعنا مؤثر و بسزا، موقعيت ممتاز خود را از دست داد و اين اتفاق همزمان شد با كاهش تدريجي تيراژ روزنامه‌ها و نشريات.» صديقي ضمن ابراز اميدواري براي آينده نمايشگاه مطبوعات به راهكارهايي اشاره مي‌كند كه مي‌توان با به‌كارگيري آنها به دوران طلايي نمايشگاه مطبوعات بازگشت: «بنابراين‌ ‌ بازآفريني موقعيت گذشته نمايشگاه قطعا در گرو باز شدن بيشتر فضاي اجتماعي و سياسي است. اينها مناسباتي است كه به توسعه كمي و كيفي مطبوعات و آشتي مخاطبان با روزنامه كمك مي‌كند.‌اگر اين آشتي صورت گيرد نه‌تنها در نمايشگاه مطبوعات كه حتي در مقابل تك‌تك كيوسك‌هاي روزنامه‌فروشي مي‌توان بازتاب آن را در كشور شاهد بود. اين اتفاق فرخنده و بازگشت به دوران طلايي مطبوعات از منظر بنده محتمل است.»

کد خبر 386437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha