با پایان شهرآورد ۸۵، پایتخت منظره‌های ناخوشایندی را در داخل و بیرون ورزشگاه آزادی شاهد بود.

ورزشگاه آزادی

آلودگي‌هاي ناشي از رها كردن انواع و اقسام زباله‌ها روي سكوها و بيرون از ورزشگاه تا پرتاب‌ بطري‌هاي آب و سنگ و مواد منفجره به داخل مستطيل سبزرنگ آزادي و تخريب تأسيسات استاديوم و شكستن صندلي‌ها همه و همه نشان از نهادينه شدن نوعي بي‌نظمي اجتماعي در برخي از تماشاگراني است كه از گوشه و كنار كشور خود را به ورزشگاه آزادي رسانده بودند تا از نزديك شاهد رقابت 2تيم آبي و قرمز باشند.

سيدهادي معتمدي، روانپزشك با اشاره به اينكه جوانان جامعه ما راهي براي تخليه هيجان‌هاي دوران جواني ندارند، به همشهري گفت: مي‌بينيم برخي از جوان‌ها هيجانات و عصبانيت‌هاي خود را بعد از چنين بازي‌هايي به‌صورت آشوبگري، تخريب اموال عمومي و... بروز مي‌دهند. به گفته وي، كمبود امكانات تفريحي و رفاهي در همه شهرهاي كشورمان وجود دارد و در نتيجه آن انرژي برخي از جوانان تخليه نشده و منجر به تخريب اموال عمومي و اخلال در نظم مي‌شود.

هادي معتمدي با اشاره به اينكه در زمان مسابقات بزرگ فوتبال بيشتر شاهد اين تخريب‌گري هستيم، گفت: برخي از رسانه‌ها و جرايد زرد براي فروش بيشتر و ايجاد حساسيت كاذب بين تماشاچيان اقدام به تهييج تماشاگران مي‌كنند و همين موضوع باعث مي‌شود تا با هر برد و باخت در اين بازي‌ها، برخي تماشاچيان علاوه بر تخريب روحي و رواني و فرهنگي اقدام به تخريب اموال عمومي كنند.

به‌گفته معتمدي فوتبال يك ورزش وارداتي است اما فرهنگش وارد كشور ما نشده است؛ به همين دليل شاهد هستيم كه انواع و اقسام ترقه‌ها، سنگ، بطري آب و... به داخل زمين پرتاب مي‌شود اما در كشورهاي اروپايي با وجود اينكه تماشاچيان تا كنار زمين فوتبال نشسته‌اند شاهد اين مسائل نيستيم.

اين روانپزشك تصريح كرد: در مديريت ورزشي و فرهنگي ضعيف عمل كرده‌ايم و بخشي از تماشاچيان فوتبال هنوز به اين سطح از آگاهي نرسيده‌اند كه فوتبال فقط يك بازي است و طرفدار هر تيمي كه باشند بايد به وضعيت عمومي جامعه احترام بگذارند و متوجه اين نكته باشند كه تخريب اموال عمومي، تخريب اموال جامعه‌اي است كه هزينه‌اش را خودشان پرداخت كرده‌اند.

وضع قوانين كارشناسانه و اقدامات بازدارنده توسط مسئولان دولتي موضوع ديگري بود كه معتمدي به آن اشاره كرد و گفت: شايد لازم باشد مسئولان قوانين فعلي را بازنگري و عوض كنند و تعدادي از بازي‌ها بدون تماشاچي برگزار شود تا به اين طريق كمتر شاهد اين معضلات باشيم.

به گفته وي، افزايش كميت و كيفيت مراكز تفريحي- ورزشي نيز به‌منظور تخليه انرژي افراد به‌ويژه نوجوانان و جوانان و ارائه تسهيلات براي استفاده اقشار مختلف يكي از راهكارهاي مناسب براي كاهش پديده‌هاي منفي اجتماعي تخريب اموال بعد از مسابقات فوتبال است.

  • كم‌تحمل شده‌ايم

اردشير گراوند، جامعه‌شناس نيز با بيان اينكه تخريب اموال عمومي جامعه، به دليل مشكلات ‌ فرهنگي است، به همشهري گفت: ‌ تخريب اموال عمومي تا يك‌جا مسئله‌اي فرهنگي و از آن به بعد موضوعي رواني و اجتماعي است. به گفته اين جامعه‌شناس مسئولان كشورها در هر دو بخش فرهنگي و اجتماعي رواني كوتاهي كرده‌اند. در بخش اول به بخشي از ‌ مردم نقبولانده‌ايم كه اموالي كه تخريب مي‌شود متعلق به آنهاست و دولت فقط متولي نگهداري از آنهاست و اين اموال نه براي دولت كه براي همه ملت است. به گفته وي در بخش رواني اجتماعي هم اين نكته را بايد گفت كه پايه رفتاري مردم هر كشوري بر پايه بقيه نظامات اجتماعي كشور شكل مي‌گيرد.

گراوند تأكيد كرد: الان بيكاري در كشورمان مهم‌ترين معضل جوانان است. اگر بپذيريم كه نرخ بيكاري در كشورمان نزديك 36درصد است بايد بپذيريم كه 36هزار نفر از افرادي كه در ورزشگاه آزادي حضور پيدا مي‌كنند اشتغال ندارند، استرس دارند، فوتبال را بهانه مي‌كنند و با هر تلنگر كوچكي به هر چيزي آسيب مي‌رسانند و توانايي كنترل خشم خود را ندارند. به گفته گراوند ‌در تمام دنيا زماني كه مي‌بينند جامعه خشمگين شده فرايند مديريت خشم را پياده‌سازي‌ مي‌كنند اما متأسفانه ما اين اقدام را انجام نداديم و شاهد اينگونه رفتارها در كشورمان هستيم.

  • حس حقارت از شكست دارند

داور شيخاوندي، آسيب‌شناس اجتماعي نيز معتقد است:‌جوان‌ها انرژي زيادي دارند اما فضايي كه بتوانند اين انرژي را در آن تخليه كنند، ندارند؛ در نتيجه برخي از آنها در زمان چنين بازي‌هايي اقدام به تخريب اموال عمومي مي‌كنند. وي به همشهري گفت:‌ در زمان قبل از مسابقات فوتبال شاهد آن هستيم كه برخي جوانان در راه رفتن به استاديوم با خواندن آوازهاي بلند سعي مي‌كنند تا انرژي خود را تخليه كنند و در مسير رفتن به ورزشگاه با تماشاگران رقيب به‌اصطلاح كري‌خواني مي‌كنند و در زمان بازگشت از ورزشگاه صرف‌نظر از برد و باخت تيمشان اقدام به تخريب اموال عمومي و وسايل حمل‌ونقل عمومي و... مي‌كنند. به‌گفته وي مسئولان برگزاري مسابقات براي اينكه انرژي‌هاي جوانان را تخليه كنند بايد برنامه‌هايي را براي بعد از مسابقات داشته باشند تا افرادي كه ساعت‌ها يك جا نشسته‌اند و احتمالا هيجاني يا خوشحال‌اند بتوانند انرژي‌شان را تخليه كنند؛ نه اينكه بعد از بازي شروع به تخريب اموال عمومي كنند.

شيخاوندي گفت: احساس سرخوردگي برخي از اين افراد و حس انتقام‌جويي از طرفداران تيم مقابل باعث مي‌شود تا بعد از مسابقات ورزشي حساس، ميزان تخريب‌ها در ورزشگاه و وسايل حمل‌ونقل عمومي بيشتر شود و احساس حقارت ناشي از شكست تيم‌شان را تخليه‌ كنند.

کد خبر 386433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha