برای نخستین بار در جهان، عربستان سعودی به یک روبات حق شهروندی اعطا کرده؛ اقدامی که باعث اعتراض‌های جدیدی علیه این کشور شده و بسیاری آن را اقدام تبلیغاتی جدیدی از سوی ریاض ارزیابی کرده‌اند.

روبات

به گزارش اي بي سي، اين روبات انسان‌نما به نام سوفيا توسط شركت هنگ‌كنگي Hanson Robotics ساخته شده و اكنون شهروند عربستان شناخته مي‌شود. شركت سازنده اين روبات سابقه طولاني در ساخت روبات‌هايي با ظاهر انساني دارد اما اين شركت سوفيا را يكي از بهترين توليداتش مي‌داند. مقام‌هاي عربستان حتي براي رسانه‌اي‌كردن بيشتر ماجرا براي اين روبات يك نشست خبري در رياض برگزار كردند. او در اين نشست خبري درباره گرفتن حق شهروندي گفت: من به اين تفاوت خاص بسيار مفتخرم. اين اتفاقي تاريخي است كه نخستين روبات دنيا باشي كه با حكم شهروندي به رسميت شناخته ‌شوي!

او در جايي هم كه از او سؤال شد نسبت به آينده هوش مصنوعي چه ديدگاهي دارد، جواب داد: آيا شما مطمئن هستيد كه واقعا يك انسانيد؟ اين روبات در مورد ايلان ماسك مؤسس اسپيس اكس هم كه قبلا در مورد هوش مصنوعي هشدار داده بود گفت: او فيلم‌هاي هاليوودي زياد نگاه مي‌كند، اگر با من مهربان باشيد، من نيز با شما مهربان خواهم بود.

  • داراي حقوق بيشتر از زنان عربستان !

اين اقدام عربستان با انتقاد جدي جهاني از اين كشور همراه بود. تنها ساعاتي پس از مراسمي كه در رياض برگزار شد، سيل انتقادهاي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به اين اقدام عربستان به راه افتاد. به گفته منتقدان، اين اقدام عربستان در حالي است كه ميليون‌ها زن در اين كشور از حقوق ابتدايي خود محروم هستند. زنان عربستان به‌تازگي با دستور پادشاه عربستان حق رانندگي پيدا كرده‌اند اما صدها حق ديگر اجتماعي را همچنان ندارند. سوفيا توانسته به حقوقي دست يابد كه ميليون‌ها زن و كارگر خارجي در عربستان از اين حقوق برخوردار نيستند.

کد خبر 386429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha