چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند مدافعان محیط زیست و حیات وحش باید از ابزار سینما در تحقق اهدافشان استفاده کرده و همکاری نزدیک‌تری با سینماگران داشته باشند.

نمو

براساس گزارش دويچه‌وله، نمونه جالب اين همكاري، در فیلم کارتونی بامبی ساخت دیزنی تولید سال 1941 ديده مي‌شود. در اين فيلم گلوله شکارچی مادر بامبي كوچك را از پا درمی‌آورد. این صحنه تکان‌دهنده اشک کودکان بسیاری را در سالن سینما درآورد و بسیاری از خانواده‌ها مجبور به ترک سینما‌ها شدند. به عقیده محققان از زمان نمایش فیلم بامبی، نقش شکارچی و شکار‌کردن در دید جامعه بسیار منفی شده است.

بمبی

در فیلم "کوسه سفید" محصول سال 1975 هاليوود، از كوسه‌ها چهره‌اي هولنال و وحشي نمايش داده شد كه اين تصوير هیچ ربطی به ذات طبيعي این شکارچی ندارد. درحالی که کوسه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند، پخش این فیلم به وحشت و نفرت از کوسه در میان انسان‌ها دامن زد و تلاش‌ها برای حفظ نسل آن را با دشواری روبرو ساخت.

پس از كوسه‌ها، نوبت نهنگ‌ها بود كه با پخش فيلم "ارکا نهنگ قاتل" به چهره‌اي منفي تبديل شوند. در این فیلم یک نهنگ نر ارکا پس از مرگ نهنگ ماده باردارش آغاز به انتقام‌گيري از انسان‌ها مي‌كند، اما 16 سال پس از آن، با اكران فیلم "ویلی آزاد" شرايط تغيير مي‌كند و "ارکا" دیگر نهنگ قاتل خونخوار نیست و برعكس در این فیلم نهنگ قاتل دل میلیون‌ها کودک را بدست می‌آورد. و حتی اين محوبوبيت تا جايي ادامه پيدا مي‌كند که بنیادی برای آزادکردن نهنگ این فیلم که "کایکو" نام داشت و در یک پارک آبی نگهداری می‌شد تلاش بسیار کرد.

نمو

موفقيت جهاني انيميشن زيباي در جستجوي نمو محصول سال 2003 شركت پيكسار به ضرر ماهي‌ها تمام شد زيرا برخلاف نيت سازندگان اين انيميشن، تقاضا براي خريداري وئ نگهداري از ماهي‌ها،‌به ويژه دلقك‌ماهي‌ها در جهان افزايش پيدا كرد. درحالي كه داستان فيلم اسارت نمو و تلاش وي براي آزادي از چنگ انسان‌ها است.

فیلم کارتونی هپي فيت يا "خوش‌قدم" پاسخي به خالي از ماهي شدن دریاها و اقیانوس‌ها و صید بی‌رویه آبزيان توسط انسان‌ها و همچنین معضل زباله‌های پلاستیکی در دریاها است. "مامبل" پنگوئن امپراتور و قهرمان فیلم "خوش‌قدم" بالاخره موفق می‌شود انسان‌ها را متوجه کمبود مواد غذایی در قطب جنوب کند. فیلم "خوش‌قدم" در سال 2006 برنده جایزه اسكار بهترین انیمیشن سال شد.

ریو

فیلم انیمیشن "ریو" محصول سال 2001 نيز بر حفاظت از حیوانات در حال انقراض تاكيد دارد. در این فیلم دو طوطی از نژاد "مکائو اسپیکس" که بومی برزيل هستند، برای بقای نسل خود در مقابل قاچاقچیان حیوانات کمیاب تلاش می‌کنند.

در تلاشي ديگر براي جلب توجه بشر به گونه‌هاي درحال انقراض، به نسخه جدید فيلم كتاب جنگل كه در سال 2016 ساخته شد، یک مهمان ناخوانده افزوده شد که در داستان و فیلم‌ اصلی وجود ندارد؛ موجودی به نام "پانگولین" به پیشنهاد و توصیه متخصصان باغ وحش لس آنجلس وارد داستان فیلم شد تا به این جانور توجه بیشتری شود. نسل اين جاندار پولک‌پوست که به "مورچه‌خوار پولک‌‌دار" نيز شهرت دارد، در خطر انقراض است. جالب اینکه با حضور پانگولين در فیلم "کتاب جنگل" گزارش‌های رسانه‌ای در مورد نحوه زندگی و خطراتی که نسل اين جاندار را تهدید می‌کند افزایش بی‌سابقه‌ای یافت.

و در نهايت،‌ فیلم "پاندای کونگ‌فوکار" محصول سال 2008 خرس‌های زيباي پاندا را در جهان به شهرت رساند. نسل این جانور به شدت در معرض تهدید انقراض قرار دارد اگرچه اين جاندار پس از اژدها به نماد كشور چين تبديل شده‌است و اين كشور تلاش زيادي در حفظ و نگهداري از پانداها دارد.

کد خبر 386259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha