همشهری آنلاین: جایزه من بوکر ۲۰۱۷ برای دومین سال پیاپی به یک نویسنده آمریکایی رسید و جورج ساندرز توانست با «لینکلن در باردو» یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا و چک ۵۰ هزار پوندی آن را از آن خود کند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، در حالي كه تنها چهار سال از آزاد شدن حضور نويسندگان ديگر نقاط دنيا در رقابت براي كسب من بوكر مي‌گذرد، اين آمريكايي‌ها هستند كه گوي سبقت را از همتايان بريتانيايي خود ربوده و در جلب رضايت داوران من بوكر موفق‌تر عمل كرده‌اند. ضمن اينكه براي نخستين بار در سال‌هاي اخير، كتابي اين جايزه 50 هزار پوندي را برد كه در بنگاه‌هاي شرط‌بندي و نظرسنجي‌ها هم بيشترين بخت را نسبت به پنج نامزد ديگر داشت.

در شرايطي كه كتابخوان‌ها و بازار نشر از آلي اسميت و «پاييز» او بيشتر استقبال كرده بودند، «لينكلن در باردو» به دل داوران من بوكر نشست. اين نخستين رمان بلند نويسنده آمريكايي است كه چند مجموعه داستان كوتاه و انبوه نوشته‌هاي مطبوعاتي را در كارنامه دارد. درست يك روز پيش از معرفي برنده من بوكر، ارقام و آمار نظرسنجي‌ها كاملا به نفع ساندرز و احتمال آن چهار به شش بود. به اين ترتيب، كتابي جايزه را به دست آورد كه بيشترين بخت را براي بردن آن داشت.

«لينكلن در باردو» بر اساس يك رويداد واقعي بنا شده و ماجراهاي آن از شبي در 1862 آغاز مي‌شود؛ وقتي آبراهام لينكلن جسد فرزند 11 ساله خود ويلي را در گورستاني در واشنگتن به خاك مي‌سپرد. همان‌جا يك جنازه ديگر كه نمي‌خواهد مرگ را بپذيرد، پسرك را مي‌بيند كه بي‌صبرانه منتظر بازگشتن پدر خود است. كتاب تقريبا بر اساس ديالوگ و گفت‌وگو نوشته شده و در آن مستندهاي تاريخي هم فراوان به چشم مي‌خورد.

لولا يانگ كه رياست تركيب داوران جايزه من بوكر 2017 را بر عهده دارد، «لينكلن در باردو» را «يك قطعه ادبي منحصر به فرد و فوق‌العاده» توصيف كرد. داوران براي معرفي برنده نهايي حدود پنج ساعت مشورت كردند و كتاب ساندرز 58 ساله به اتفاق آرا برگزيده شد. «پاييز» اسميت، «4321» پل آستر، «خروج به غرب» محسن حميد، «المت» فيونا موزلي و «تاريخچه گرگ‌ها» اميلي فريدلوند ديگر نامزدهاي امسال بودند.

گرچه تا چند روز پيش تنها 10 هزار نسخه از «لينكلن در باردو» در بازار فروخته شده بود اما انتظار مي‌رود كتاب با بردن جايزه من بوكر به فروشي فوق‌العاده برسد. سال گذشته Sellout پال بيتي بلادرنگ پس از بردن من بوكر يك افزايش فروش 700 درصدي را تجربه كرد. او نخستين آمريكايي برنده بوكر در تاريخ 47 ساله اين جايزه معتبر ادبي بود.

کد خبر 385593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha