ناآرامی‌های اقلیم کردستان عراق با سرعت وارد مراحل جدیدی می‌شود. از ساعات بامداد روز گذشته و همزمان با پایان سومین ضرب‌الاجل بغداد برای اربیل، نیروهای ارتش عراق سرانجام وارد صحنه شده و در کمتر از نصف روز، بخش‌های عمده‌ای از مواضع تحت کنترل پیشمرگه در شهر کرکوک را در اختیار گرفتند.

سعدالله زارعی

اين در حالي است كه برخلاف پيش‌بيني‌هاي منابع رسانه‌اي نزديك به مسعود بارزاني، نيروهاي آمريكايي هيچ دخالتي در درگيري‌هاي مختصر ميان ارتش عراق و پيشمرگه از خود نشان ندادند. درخصوص آخرين تحولات نظامي كركوك و موضع آمريكا با سعدالله زارعي، كارشناس مسائل خاورميانه گفت‌وگو كرديم.

موضع نيروهاي پيشمرگه درخصوص ورود مستقيم ارتش عراق به تحولات اقليم كردستان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا درگيري نظامي چشمگيري تا اين لحظه ميان طرفين رخ داده؟ آيا ادعاي رسانه‌هاي كردي مبني بر تمركز درگيري‌ها در خارج از شهر كركوك صحيح است؟

برآيند حوادث اقليم كردستان و كركوك از ساعات اوليه روز دوشنبه تا به اين لحظه نشان مي‌دهد مقاومت در برابر نيروهاي ارتش عراق خيلي ضعيف بوده است، چرا كه به‌نظر مي‌رسد تنها در يك نصف روز، تمام اهداف ارتش اين كشور تأمين شده باشد.

اما ادعاي رسانه‌هاي كردي نمي‌تواند صحيح باشد چرا كه بخش عمده مناطقي كه توسط ارتش عراق آزاد شده در داخل شهر كركوك قرار داشته است؛ البته مناطق آزاد شده محدود به داخل اين شهر نمي‌شوند.

رياست اقليم كردستان طي ساعات گذشته بيانيه تندي صادر كرده و در آن، دولت مركزي عراق و حشد شعبي را به اعلام جنگ عليه كردستان متهم كرده است.

اين ادعاها چيزي جز تهمت عليه دولت مركزي عراق نيست. ارتش تاكنون 3بار به نيروهاي پيشمرگه مهلت داده بود، همانطور كه مي‌دانيم شب يكشنبه دومين ضرب‌الاجل 48ساعته ارتش به كردها كه طي سفر فواد معصوم به اربيل اعلام شده بود، به پايان رسيد. پس از پايان فرصت دوم نيز براي سومين‌بار، ضرب‌الاجل ارتش عراق تا 24ساعت ديگر تمديد شد، ضرب‌الاجلي كه صبح امروز و پيش از حركت نيروهاي ارتش به سوي كركوك تمام شد.

اين در حالي است كه همزمان با اين فرصت‌ها از سوي بغداد به اربيل، مذاكرات و گفت‌وگوها ميان دو طرف در بالاترين سطوح جريان داشته است؛ براي مثال فواد معصوم در سفر به اربيل به‌عنوان رئيس‌جمهور با طرف‌هاي كردي به مذاكره پرداخت و البته در نهايت تمام اين گفت‌وگوها با شكست مواجه شد. در حقيقت بارزاني به جاي آنكه از تمديد ضرب‌الاجل‌ها و يا فرصت‌هاي مذاكراتي بغداد استفاده كند، آنها را نشانه ضعف بغداد قلمداد كرد و كار را به جايي رساند كه در يك نصف روز بخش عمده‌اي از مواضع خود را از دست بدهد.

رسانه‌هاي نزديك به بارزاني مدعي بودند درصورت ورود مستقيم ارتش، آمريكا براي دفاع از همه‌پرسي وارد عمل خواهد شد، اما به‌نظر مي‌رسد در عمل هيچ اقدامي از سوي آنها رخ نداده است.

آمريكايي‌ها زماني كه مشاهده كردند عزمي جدي براي آزادسازي مناطق كركوك و ديالي وجود دارد، از صحنه عقب‌نشيني كردند. حتي طي روزهاي گذشته، آمريكا بخشي از نيروهاي خود را كه در منطقه‌اي از كركوك حضور داشتند به‌منظور جلوگيري از وقوع هرگونه درگيري جا به جا كرده و در استان صلاح‌الدين مستقر كرده است.

آمريكايي‌‎ها فعلا تمايلي به درگيري جدي در پرونده اقليم كردستان عراق ندارند و از اين منظر مي‌توان علت عقب‌نشيني ميداني آنها را تفسير كرد.
آيا اخبار مربوط به بازداشت بارزاني از سوي ارتش عراق صحت دارد؟
خير، اينها اخبار دروغ و شايعاتي است كه در چنين مواقعي مطرح مي‌شود.

کد خبر 385383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha