دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

با برگزاری یک نشست ویژه میان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزیر ورزش موضوع واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال بررسی شد اما همچنان واگذاری سهام سرخابی‌ها لاینحل باقی ماند.

به گزارش همشهري 3سال پيش، پس از جنجال‌هاي طولاني در مورد واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال، هيأت دولت به‌يكباره تصميم گرفت سهام باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال را از فهرست خصوصي‌سازي‌ خارج كند. اين اتفاق‌ها بعد از آن افتاد كه پيشكسوتان اين دو باشگاه در مقابل واگذاري سهام اين دو باشگاه به‌شدت مقاومت كرده و از لابي‌هاي سياسي پرنفوذي براي لغو واگذاري استفاده كردند.

مطابق قانون اصل44 سهام اين دو باشگاه بايد به بخش خصوصي واگذار مي‌شد؛ البته اين نخستين‌بار نبود كه تعدادي از شركت‌ها از فهرست خصوصي‌سازي خارج مي‌شدند؛ قبل از آن به‌رغم وجود يك قانون شفاف در حوزه خصوصي‌سازي‌، هيأت عالي واگذاري به خروج سهام برخي شركت‌ها از فهرست خصوصي‌سازي‌ رأي داده بود. در طول 3سال گذشته هيأت دولت و هيأت عالي واگذاري برخلاف رويه قانون اصل44 در موارد متعددي به خروج شركت‌ها از فهرست واگذاري‌ها رأي داده‌اند و اكنون اگر قرار باشد سهام 2باشگاه پرسپوليس و استقلال دوباره واگذار شود، هيأت دولت بايد مصوبه قبلي خود را لغو كند يا اينكه مجلس دوباره بر اجراي همان قانوني كه قبلا تصويب كرده بود، اصرار كند تا زمينه واگذاري سهام سرخابي‌ها فراهم شود.

  • وعده‌هاي جديد براي واگذاري سرخابي‌ها

3سال پس از لغو واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال هفته قبل مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در ديدار با اعضاي فراكسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي دوباره از واگذاري سهام 2باشگاه پرسپوليس و استقلال صحبت كرد و گفت: براي تحقق خصوصي شدن 2باشگاه استقلال و پرسپوليس بررسي‌هاي مقدماتي انجام و به‌زودي اقدامات اجرايي آغاز خواهد شد. او اشاره‌اي نكرد كه اين بررسي‌ها و اقدامات اجرايي شامل چه مواردي است.

اما چند روز بعد از اين سخنان روز شنبه وزير ورزش در يك نشست ويژه با رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ موضوع واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال را دوباره بررسي كردند. در اين نشست، همچنين موضوع واگذاري ساير اماكن ورزشي مورد بررسي قرار گرفت كه در مورد جزئيات و تصميم‌هاي اين جلسه درباره سهام پرسپوليس و استقلال اطلاعاتي در دست نيست و به‌نظر هم نمي‌رسد ظرف روزهاي آينده اطلاعات دقيقي در اين مورد منتشر شود؛ زيرا پرونده واگذاري سهام سرخابي‌ها در دولت فعلا بايگاني شده است. با اين حال مطابق اطلاعات دريافتي در نشست وزير ورزش و رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌، برنامه‌اي براي واگذاري بقيه اماكن ورزشي تدوين شده است كه گفته مي‌شود بايد در سال جاري عملياتي شود.

سيدجعفر سبحاني، سخنگوي سازمان خصوصي ‌سازي در اين‌باره گفت: در نشست رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ با وزير ورزش موضوع واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال و همينطور واگذاري سهام بنگاه‌هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه بحث و بررسي شد. سيدجعفر سبحاني اما در مورد جزئيات تصميم‌گيري در مورد سهام پرسپوليس و استقلال هيچ اظهارنظري نكرد اما گفت: مطابق قانون اصل44 كليه اموال و دارايي‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي غيرحاكميتي شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور و بنگاه‌هاي زيرمجموعه بايد به بخش خصوصي واگذار شود و شركت‌هاي قابل واگذاري در اين زمينه فهرست شده‌اند. او افزود: اين شركت‌ها در فهرست واگذاري‌هاي سال‌جاري قرار گرفته‌اند. به گفته او، مقرر شده است در نشست‌هاي بعدي برنامه‌هاي مشترك وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره فرايند خصوصي‌سازي‌ و واگذاري باشگاه‌هاي ورزشي و به‌ويژه استقلال و پرسپوليس بررسي و تشريح شود.

  • خصوصي‌سازي‌ در ورزش

مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان هم در اين‌باره گفت:كاهش تصديگري دولت و كم شدن وابستگي تيم‌ها و باشگاه‌ها به اقتصاد دولتي ازجمله برنامه‌هاي دولت دوازدهم است. وزير ورزش و جوانان افزود: «مفهوم خصوصي‌سازي‌ در ورزش كشور هنوز به‌درستي جا نيفتاده است و اقتصاد ورزش با وجود پتانسيل بالا هنوز بخش بسيار كوچكي از كسب و كار در اقتصاد ايران را تشكيل مي‌دهد كه اين موضوع دلايل مختلفي مانند رقابت غيرمستقيم دولت با بخش خصوصي، مقاومت مديران نسبت به كاهش تصدي‌گري دولت به‌دليل وابستگي‌شان به بخش دولتي، فقدان امنيت سرمايه‌گذاري و در نهايت ضعف تشكيلات و شايد قوانين لازم براي فعال‌تر شدن اين بخش دارد.

  • واگذاري ورزشگاه‌هاي مهم تهران به بخش خصوصي

مطابق قانون اصل44 همه اموال و دارايي‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي غيرحاكميتي شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي متعلق به وزارت ورزش بايد به بخش خصوصي واگذار شوند. در اين زمينه تاكنون نام 34بنگاه اقتصادي فهرست شده ‌است كه در ميان آنها نام چندين ورزشگاه مهم تهران هم به چشم مي‌خورد. براساس اين قانون، مجموعه ورزشي آزادي تهران، مجموعه ورزشي شهيد كشوري تهران، مجموعه ورزشي انقلاب تهران، مجموعه ورزشي شهيد شيرودي تهران و مجموعه ورزشي كبكانيان تهران در فهرست واگذاري سال96 قرار گرفته‌اند كه سهامشان بايد به بخش خصوصي واگذار شود.

  • فهرست بنگاه‌هاي قابل واگذاري در بخش ورزش

پيست اسكي ديزين
پيست اسكي شمشك
تنيس استقلال تهران - ميدان ونك
زمين ابن بابويه شهرري
سواركاري اروميه - روستاي تكيه اردشاهي
سواركاري اصفهان - كمربندي شرق اصفهان
سواركاري آق‌قلا - كيلومتر 2جاده مرزي تركمنستان
سواركاري بندر تركمن - نرسيده به جاده كردكوي
سواركاري بيجار - شهرك فرهنگيان
سواركاري بيجار2 - شهرك فرهنگيان
سواركاري خرم‌آباد
سواركاري خوزستان - دشت آزادگان
سواركاري رشت - پيربازار
سواركاري سنندج - بلوار توحيد
سواركاري شهداي تهران - اتوبان اسبدواني
سواركاري كرمانشاه - جنب پارك شاهد
سواركاري گنبد و مجموعه سواركاري گنبد
سواركاري مشهد - به طرف شهرك صنعتي طوس
سواركاري نوروزآباد - تهران بزرگراه فتح
سواركاري هفت باغ كرمان - ميدان اول هفت باغ علوي
سواركاري همدان - روستاي وركانه
سواركاري يزد - صفائيه
مجتمع تجاري ورزشي اطلس كرمان - ميدان وليعصر
مجتمع تجاري ورزشي نگين اردبيل - ميدان ورزش
مجتمع تفريحي - اقامتي امام رضا(ع) رامسر
ورزشگاه سليمي‌كيا كرمان - ميدان وليعصر
هتل شطرنج تهران - خيابان دكتر فاطمي
مجموعه ورزشي آزادي تهران - اتوبان تهران كرج
مجموعه ورزشي كشوري تهران - ميدان مادر
مجموعه ورزشي انقلاب تهران - ابتداي اتوبان نيايش
مجموعه ورزشي شيرودي تهران
مجموعه ورزشي كبكانيان تهران
مجموعه ورزشي شهيد رجايي قزوين 

کد خبر 385209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha