یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق موقت عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی داشته است.

سپنتا نیکنام

به گزارش ایرنا، بر اساس رای شعبه 45 دیوان عدالت اداری که در خصوص شکایت علی اصغر باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر یزد که در انتخابات با کسب هفت هزار و 707 رای، نفر چهل و پنجم شده و به شورای پنجم راه نیافت بود، آمده است: دستور موقت مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام فرزند ارشام در شورای شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر شده است.

در رای دیوان عدالت اداری عنوان شده است: با توجه به محتویات پرونده و نظریه شماره 240 / 100 / 96 مورخ 26 / 1 / 96 فقهای شورای نگهبان (نظر آیات جنتی در خصوص عضویت اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی) مبنی بر خلاف شرع بودن تبصره 1 ماده 26 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور مصوب سال 1375 و بند 11 این ماده، ضرورت امر و فوریت آن از نظر این مرجع احراز شد.
نیکنام در دوره چهارم عضو شورای شهر یزد بود و با توجه به جمعیت حدود 6 هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای این عضو شورا، از آن مسلمانان شرکت کننده در انتخابات بوده است.

  • توضیحات معاون سیاسی استانداری یزد درباره حکم

رئیس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در خصوص ‌حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق عضویت و فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: حکم صادره قطعی نیست و با ارسال پاسخی مستدل پیگیری این موضوع در حال انجام است.

محمدعلی طالبی افزود: استانداری یزد برحسب وظیفه قانونی در راستای صیانت از رأی مردم، پیگیری‌های متعددی در خصوص پرونده این عضو شورای شهر یزد داشته است.

وی اظهار کرد: متعاقب طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، پاسخ حقوقی مستدلی تهیه و به آن دیوان ارسال شده که منتظر بررسی این پاسخ و نظر دیوان در این خصوص هستیم.

طالبی با بیان اینکه حکم صادره، موقت است و به معنای حکم قطعی در خصوص این پرونده نیست؛ تصریح کرد: نظر به اینکه مرجع نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و نیز مرجع قانون‌گذاری در کشور، مجلس شورای اسلامی است، لذا پیگیری‌هایی از طریق آن مرجع در دست انجام است.

رئیس ستاد انتخابات استان یزد بابیان اینکه مشکل پیش‌ آمده موضوعی حقوقی است، اظهار امیدواری کرد تا همه مراجع دخیل در این موضوع و رسانه‌ها در چارچوب‌های حقوقی اظهارنظر کرده و از هرگونه اقدام یا اعلام نظری که انسجام اجتماعی و فضای تعامل سیاسی استان را خدشه‌دار کند، خودداری نمایند.

  • اعلام ابلاغ حکم به شورای اسلامی شهر یزد

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز گفت: حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر موقت بوده و حکم اصلی هنوز صادر نشده است.

غلامعلی سفید با بیان اینکه این حکم روز شنبه 15 مهر ماه از سوی فرمانداری مرکز استان به شورای شهر ابلاغ شد، افزود: در این حکم ذکر شده که این عضو در جلسات شورای شهر حضور پیدا نکند، که به همین دلیل نیکنام برای مدت 15 روز به مرخصی رفته است.

وی اظهار کرد: تلاش می‌شود که این حکم قطعی نشود و اگر هم صادر شد، تصمیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد، نیکنام در دوره چهارم هم عضو شورای شهر یزد بوده و در این زمینه مشکلی وجود نداشته و اتفاق تازه‌ای هم در این دوره رخ نداده است.

استاندار سابق یزد تاکید کرد: عضو یاد شده با رای مردم انتخاب شد و صلاحیت‌اش در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر به تایید شورای نگهبان و هیات نظارت هم رسیده و اکنون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یزد است.

سفید اظهار کرد: اگر حکم تعلیق صادر شود، علاوه بر مردم به شورای شهر هم شوک وارد خواهد شد، تبعات داخلی و خارجی هم دارد و در وحدت مردم مسلمان یزد با اقلیت مذهبی (زرتشتی) اختلال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد شود، گفت: امیدواریم مشکل این عضو شورای اسلامی شهر یزد بزودی رفع شود.

  • نیکنام: ‌دربرابر نظر نهایی قانون، تسلیم هستم

سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد که اخیرا با حکم دیوان عدالت اداری در دستوری موقت از فعالیت در شورای شهر تعلیق شده، پرهیز از هرگونه تجمع در حمایت از خود را خواستار شد و تاکید کرد که در برابر نظر نهایی قانون تسلیم است.

سپنا نیکنام در گفت و گو با ایرنا با قدردانی از حمایت‌های همشهریان و همکیشان یزدی، آنها را از هرگونه تجمع بر حذر داشت و گفت: مسئولان در آرامش، پیگیری‌های قانونی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه هرگونه تجمع، روند پیگیری پرونده را مختل می‌کند، تصریح کرد: قصد مصاحبه با هیچ رسانه‌ای ندارم و خبرهای منتشره از قول اینجانب، گفت‌و‌گوی‌های دو نفره بوده که در رسانه‌ها سر در آورده است.

وی در ادامه یادآور شد: من تابع قانون هستم و خوشحالم که مسئولان در حال پیگیری این موضوع هستند و مبنای همه صحبت ها، فرمایشات رهبری یعنی وحدت ملی است.

  • رئیس مجمع نمایندگان استان: تعلیق نیکنام موضوعی حقوقی است

رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی درباره تعلیق سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: این موضوع صرفا حقوقی است و از همه افراد و گروه‌ها می‌خواهیم آن را سیاسی نکنند.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در نشستی خبری با بیان اینکه ورود دیوان عدالت اداری به این موضوع و صدور دستور موقت قانونی بوده، افزود: با توجه به شواهد موجود و اختلاف نظرها در تفسیر بیانیات امام خمینی (ره) به نظر می‌رسد، موضوع یادشده در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و در آنجا رسیدگی شود.

  • درخواست نمایندگان استان یزد از لاریجانی

نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس مجلس خواستار توقف حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد شدند.

در بخشی از نامه محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان، سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر، کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد و محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابر کوه به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: نظر به این که تمامی مراحل و فرآیند انتخابات بر اساس قانون که به تأیید شورای نگهبان رسیده، توسط هیات مرکزی نظارت بر رعایت ضوابط قانونی و تطبیق موضوع و فرآیند بررسی منطبق با قواعد و مقررات حاکم صورت پذیرفته است، تصمیمات قضایی باید در جهت اصول حقوقی و مصالح عمومی و در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین‌المللی نظام سیاسی و حقوقی باشد.

چهار نماینده استان یزد در این نامه از لاریجانی درخواست کردند که به منظور صیانت از قوانین و مقررات و اقدامات قانونی هیات های مربوطه در امر انتخابات شورای اسلامی شهر یزد اقدام لازم را انجام دهد.

پیگیری‌های از سوی مسئولان استان یزد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد، کماکان ادامه داد.

کد خبر 385181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha