همشهری آنلاین: برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و حفظ تندرستی در فصل پاییز و زمستان باید از نوشیدن «آب سرد» به‌صورت جدی پرهیز داشت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر مهدی فهیمی متخصص طب سنتی توصیه‌هایی برای فصل پاییز و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی ارائه کرده که در ادامه آمده است:

این روزها برای برخی از افراد، احساس سرد شدن سر و سرما در سر اتفاق می‌افتد؛ بخاراتی که در فصل تابستان ساطع می‌شود به‌دلیل گرمی هوا به‌تدریج از طریق بینی و تنفس خارج می‌شود اما با سرد شدن هوا این بخارات تبدیل به میعانات شده و بخارات سرد در سر تشکیل می‌شود که حاوی بلغم زیادی است‌‌.

این بلغم زیاد می‌تواند داخل سینوسها یا در بخشها و قسمتهای دیگر سر رسوب کند و در نهایت این افراد با تغییر فصل‌، احساس سرمای زیاد در سر را دارند‌ حتی ترس از سرما باعث می‌شود که دائم سر خود را بسته یا موقع استراحت از کلاه برای پوشش سر استفاده کنند تا سرما نخورند‌.

توصیه‌هایی که برای این افراد می‌تواند کمک‌کننده باشد اینکه در وضعیت غذایی خود دقت لازم را انجام دهند و از نوشیدن آب سرد به‌شدت پرهیز کنند‌.

از ترکیباتی که می‌تواند حرارت را در بدن تا حدی تعدیل کند و مانع از سردی شود استفاده کنند؛ شیره انگور به‌میزان یک تا دو قاشق غذاخوری قبل از خواب توصیه می‌شود‌.

از بخورات گرم به‌خصوص بخور نعنا‌، مرزنجوش می‌توانند کمک بگیرند‌؛ بخور سینوزیت نیز می‌توانند استفاده کنند‌.

ماساژ روغن سیاهدانه روی پوست سر می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ یک شب در میان یا حتی هر شب این روغن‌مالی انجام شود تا شرایط به‌سمتی که احساس سرما از بین برود‌، تغییر کند‌.

در ضمن بعد از دوش گرفتن همه افراد و علی‌الخصوص کسانی که این احساس سرما در سر را دارند باید بسیار مراقب بوده و زمانی را برای دوش گرفتن انتخاب کنند که تا دو تا سه ساعت بعد از آن‌، نخواهند از منزل خارج شوند‌.

اگر ضرورت بود که سریع از منزل خارج شوند با روغن سیاهدانه یا قطره گریپ حتماً بینی خود را چرب کنند؛ این کار مانع از بروز سرماخوردگی در آنها خواهد شد‌ همچنین مراقبت‌های لازم در خصوص خنک نگه‌داشتن کبد را که قبلاً اشاره کرده‌ایم، رعایت کنند‌.

با رعایت این تدابیر حدود دو تا سه هفته زمان خواهد برد تا احساس سرما در سر تغییر کند و عزیزان از سرماخوردگی‌ها‌، سنگینی سر یا سردرد خود را معاف کنند‌.

کد خبر 385014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha