یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

آزاده بابائی‌نژاد: شهر زیبای پاریس با آن همه جاذبه‌های دیدنی‌اش، یکی از تماشایی‌ترین شهرهای دنیاست.

پاریسی‌های مهربان اما مغرور، عجیب به نظم و قوانین راهنمایی و رانندگی پایبندند. شما سر چهارراه‌های پاریس، حتی وسط روز، پلیسی نمی‌بینید؛ چه رسد به نیمه‌شب.

از آنجا که غروب آفتاب به وقت فرانسه، مقارن ساعت ده است، تازه در ساعت 11 هوا کاملا تاریک می‌شود. رستوران‌ها و فست‌فودها هنگام شب مملو از مردمی می‌شوند که عمده آنها به رژیم غذایی اهمیت نمی‌دهند و غذاخوردنشان در رستوران – آن هم در جمع دوستان - یکی دو ساعت طول می‌کشد.

 البته این قاعده شامل حال زنان پاریسی نمی‌شود زیرا آنها به رژیم غذایی بسیار اهمیت می‌دهند و همواره سعی دارند از چاقی پرهیز کنند. قیمت یک وعده غذایی خوب در پاریس تقریبا 11یورو است. این قیمت برای عموم مردم پاریس که بیش از 70درصدشان، ماهانه 1500یورو حقوق می‌گیرند، بسیار ناچیز است.

 پیتزا غذای محبوب پاریسی‌هاست که البته به سبک و سیاق خودشان درست می‌کنند و در نوع خود بسیار دیدنی است. خمیر پیتزاهای پاریس به قطر نان لواش ماست و با برش‌های دقیق گوجه‌فرنگی و کالباس که نمی‌دانم با چه دستگاهی آنها را به این نازکی و شکنندگی درمی‌آورند.

 پاریسی‌ها این پیتزا را(در انواع مختلف) با نوشابه نوش‌ جان می‌کنند. دسر هر وعده غذایی مردم پاریس یک نخ سیگار است. آنها به طور مفرطی سیگار می‌کشند و همین، عامل مرگ و میر بسیاری از آنهاست.

هر شب، خیابان بزرگ «شانزه‌لیزه» یا به قول فرانسوی‌ها «Deschamp elysees» پر است از مردمی که برای قدم‌زدن و گردش در پارک مجاور، به این خیابان می‌آیند. شانزه‌لیزه، خیابان بسیار زیبای پاریس است که یک سر آن به دروازه «مارشال دوگل» و سر دیگر آن به میدان «کنکورد» با ستون سنگی تاریخی‌اش که به مصر باستان تعلق دارد، ختم می‌شود.

 ناپلئون در زمان کشورگشایی‌هایش، این ستون را از مصر به فرانسه ارمغان ‌آورد و هر چه مصری‌ها خواستار بازگرداندن آن شدند، فرانسوی‌ها زیر بار نرفتند.

اما این شب‌ها زیبایی‌های دیگری هم دارد؛ کشتی‌های کوچکی که ظرفیت حمل 50 تا 60 نفر را دارند، با چراغ‌های روشن بر سطح آرام سن حرکت می‌کنند و مسافران شاد و سرزنده این کشتی‌ها که عمدتا جهانگرد هستند، به تفریح مشغول می‌شوند و از هوای دل‌انگیز شب‌های پاریس لذت می‌برند. با پرداخت تنها 11یورو می‌توان در حدود یک ساعت‌ونیم با این کشتی‌های کوچک روی رود سن، زیبایی‌های شهر را تماشا کرد.

نکته حائز اهمیت دیگر، این است که به رغم باریکی خیابان‌های پاریس، ترافیک این شهر روان است و شما به هیچ‌وجه صدای بوق اضافه نمی‌شنوید. نیمه‌شب‌ها کرایه تاکسی‌ها که تعدادشان هم کم نیست، بسیار گران می‌شود(در حدود 15یورو) اما بازار  رانندگان کساد نمی‌ماند و مسافران و شهروندان پاریس را جابه‌جا  می‌کنند.

اساسا نام پاریس با موزه «لوور» و «برج ایفل» پیوندهایی ناگسستنی دارد. ساعت کار موزه لوور، هر روز تا ساعت 6 بعدازظهر است؛ جز چهارشنبه‌ها که این موزه تا ساعت 9شب باز می‌ماند. قیمت بلیت لوور 6یورو است. هیچ فرد پاریسی را نمی‌یابید که کمتر از ده‌بار به این موزه سرزده باشد.

از موزه زیبای لوور تا برج ایفل تقریبا دو ساعت راه است که اگر از کنار رود سن حرکت کنید، گذر این همه وقت را حس نخواهید کرد. به محض رؤیت اولین ستاره در آسمان پاریس، چراغ‌های ایفل روشن می‌شود تا دل هر خارجی تازه‌واردی را برباید.

برج ایفل که در میدان شام‌دومارس پاریس قرار گرفته، در روز 31 مارچ 1889 و به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، رسما گشایش یافت. این برج، ابتدا 312متر ارتفاع داشت اما امروزه به دلیل نصب یک آنتن مخابراتی روی آن، ارتفاعش به 318متر بالغ شده است.

 باید بگویم این برج زیبا علاوه بر آسانسورش که 50 تا 60 نفر ظرفیت دارد، دارای 1665 پله است و هر هفت سال یک بار برای رنگ‌کردن آن، به 50 تن رنگ نیاز است. از آنجا که سازنده و طراح آن، یک مهندس فرانسوی به نام «گوستاو ایفل» بوده، این برج که نماد غرور فرانسوی‌هاست، نام او را به خود گرفته است.

 امروزه نمونه‌هایی از برج ایفل در ابعاد بسیار کوچک در فرانسه تولید می‌شود تا هر گردشگری هنگام بازگشت از فرانسه، نماد غرور این کشور را با خود به سوغات ببرد. این برج با چراغ‌های منحصربه‌فردش، شب‌های پاریس را بیش از پیش زیبا می‌کند.

علاقه فرانسوی‌ها به انواع و اقسام پنیر، زبانزد خاص و عام است و در هر غذای آنها یک مدل از این پنیرها استفاده می‌شود. حتی برخی، از فرانسه به عنوان کشور «صد پنیر» یاد می‌کنند. میوه محبوب مردم فرانسه، انگور است که عادت دارند هر صبح و هر شب، مقداری از این میوه را بخورند.

نکته جالب اینکه هر فرانسوی مجموعه‌ای از عطرهای بسیار خوشبو دارد که هر کدام از این عطرها به وقت و زمان خاصی اختصاص دارد. استفاده از عطرهای ملایم و آرامش‌بخش در شب، شاهد این ادعاست زیرا اساسا فرانسه، اولین و مهمترین کشور تولیدکننده عطر و ادوکلن در دنیاست.

بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها و مغازه‌های پاریس تا پاسی از شب باز هستند و مردم - به‌ویژه جهانگردان - می‌توانند ضمن بازدید از اماکن دیدنی، به خرید نیز بپردازند.

کد خبر 3848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز