همشهری آنلاین: وزیر سابق نیرو گفت: کشور ما در آستانه یک جهش بزرگ در زمینه انرژی های تجدید پذیر است.

چیت چیان

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید چیت چیان عضو هیات مدیره ساتبا گفت: همه کسانی که در جای جای مراکز تحقیقاتی و انرژی‌های نو در حال فعالیت هستند می‌توانند در زمینه کاهش انرژی‌های گلخانه‌ای خدمت بزرگی به محیط زیست و مردم کشور و جهان دارند.

وی تاریخچه شروع فعالیت‌های انرژی‌های نو در ایران را از سال ۱۳۷۲ عنوان کرد و گفت: با وجود این که از قبل، فعالیت‌هایی در زمینه احداث نیروگاههای برق آبی بزرگ آغاز شده بود، اما اولین جرقه‌های فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نو در در این سال در وزارت نیرو زده شد.این فعالیت‌ها حول ایجاد نیروگاههای برق آبی کوچک، نیروگاههای خورشیدی،نیروگاه‌های بادی،انرژی‌های زمین گرمایی و سایر انرژی‌های پاک و تجدید پذیر بوده است.

چیت چیان افزود‌‌‌: وجود یک سازمان که نقش سیاست گذاری و برنامه ریزی‌‌‌های کلان را ایفا کند دلیل ایجاد سازمان انرژی‌‌‌های نو بود که هدف آن به جای تولید،حمایت از بخش خصوصی برای تولید انرژی‌‌‌های ‌‌‌تجدید‌پذیر باشد.
وی ادامه داد‌‌‌: در ابتدا به دلیل عدم اطلاعی که از مزیت‌‌‌ها و چگونگی اجرای فعالیت‌‌‌های مربوط به تولید انرژی‌‌‌های ‌‌‌تجدید‌پذیر در همه جا حتی وزارت نیرو بود،با این نوع فعالیت‌‌‌ها مخالفت شد و حتی سعی می کردند موانعی را در سر راه انرژی‌‌‌های ‌‌‌تجدید‌پذیر ایجاد کنند.

اما زمانی که در اروپا توسط شرکت‌‌‌های بزرگ توربین‌‌‌های ۱۰۰ کیلوواتی در حال نصب بود،در ایران نیز طراحی و ساخت توربین‌‌‌های ۶۰۰ کیلو واتی به همت بخش خصوصی و حمایت وزارت نیرو در حال انجام بود.

عضو هیات مدیره ساتبا افزود: با تصویب قانون خرید تضمینی انرژی‌‌‌های ‌‌‌تجدید‌پذیر نصب پنل‌‌‌های فتوولتاییک به ۲۱۰ مگاوات در سال رسیده و تا پایان سال به ۴۱۰ مگاوات خواهد رسید.همچنین ساخت توربین‌‌‌های بادی واحدهای با ظرفیت‌‌‌های تا ۷۱۰ مگاوات نیز در حال انجام است.

چیت چیان در خصوص برنامه‌‌‌های فعلی این سازمان نیز خاطر نشان کرد‌‌‌: تا پایان سال ۹۶ حداقل ۵۰ توربین بادی در کشور در حال نصب است.علاوه بر این نیروگاههای خورشیدی و بادی به همت استادان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

این فعالیت‌‌‌ها قبلا با تکیه بر منابع دولتی بود،اما امروزه بخش خصوصی وارد میدان شده و با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی به فعالیت در این زمینه می پردازد.

در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌‌‌های برق آبی در کشور در حال بهره برداری است که از این مقدار ۱۷۹۸ مگاوات در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است.تعداد ۱۵۵ مگاوات نیروگاههای برق آبی کوچک بوده است.البته پروانه‌‌‌های صادر شده برای ایجاد نیروگاهها بیش از ۸ هزارمگاوات است. همچنین ۱۱۰۰ میلیارد در اعتبارات بودجه امسال برای حمایت از انرژی‌‌‌های ‌‌‌تجدید‌پذیر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 384758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha