همشهری‌انلاین: سازمان ملل اعلام کرد در سال گذشته بیش از هشت هزار کودک در مناطق بحرانی جهان کشته و یا به شدت مجروح شده‌اند.

به گزارش سازمان ملل شمار کودکانی که در سال گذشته میلادی در افغانستان کشته و مجروح شده‌اند بی‌سابقه بوده است. در این سال تعداد سربازان خردسال در سوریه و سومالی نیز بیش از دو برابر شده است.

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل درباره وضعیت کودکان در مناطق بحران‌زده و درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌آمیز در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط دبیرکل این سازمان، آنتونیو گوترش در نیویورک به رسانه‌ها ارائه شد.

بر اساس خلاصه‌ای از این گزارش که خبرگزاری آلمان منتشر کرد دبیرکل سازمان ملل اعمال خشونت علیه کودکان را "وحشتناک و غیرقابل قبول" خوانده و از طرف‌های درگیر در مناطق بحرانی می‌خواهد برای محافظت از جان افراد بی‌گناه بیشتر تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، تنها در افغانستان سه هزار و 512 کودک در درگیری‌های سال گذشته کشته، به شدت مجروح یا معلول شده‌اند.

به گفته‌ گوترش این تعداد نزدیک به یک چهارم بیشتر از سال قبل است و تا کنون در افغانستان سابقه نداشته است.

مطابق گزارش سازمان ملل در سال گذشته در یمن هزار و 340 و در سوریه هزار و 299 کودک کشته یا مجروح شده‌اند. همچنین صدها کودک خردسال در مناطق بحران‌زده به عنوان سرباز به کار گرفته شده، قربانی تجاوز و آزار جنسی شده‌اند یا به دلیل تخریب مدرسه‌ها از ادامه تحصیل بازمانده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ تعداد کودکانی که برای جنگ به کار گرفته می‌شوند در سوریه و سومالی بیش از دو برابر شده است.

سازمان ملل در گزارش خود یک "لیست سیاه" از عاملان و مسئولان شرایط تحمیلی به کودکان تهیه کرده که در آن نام سازمان‌هایی از افغانستان، آفریقای مرکزی، کنگو، مالی، عراق، میانمار، سومالی، سودان، سودان جنوبی، سوریه و یمن به چشم می‌خورد.

به گزارش دویچه‌وله، برای نخستین بار ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در یمن نیز در این فهرست قرار گرفته است.

"اشپیگل آنلاین" می‌نویسد که در سال‌های گذشته، بان کی‌مون، دبیرکل قبلی سازمان ملل به خاطر فشار عربستان سعودی از وارد کردن نام این کشور در این فهرست خودداری می‌کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از وارد کردن نام ائتلاف به رهبری عربستان به فهرست یاد شده استقبال کرده و تاکید کرده که این ائتلاف باید دادن وعده‌های تو خالی را خاتمه دهد، گام‌های مشخصی برای توقف "حمله‌های مرگ‌بار" به یمن بردارد و امکان رساندن کمک‌های انسانی به قربانیان را که به شدت به آن نیاز دارند فراهم کند.

کد خبر 384375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha