جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آن ویازمسکی که کتاب خاطره‌های ۱۲ سال زندگی مشترکش با ژان-لوک گدار به فیلمی به نام «موحش» تبدیل شد، پس از مدتی مبارزه با سرطان در سن ۷۰ سالگی از دنیا رفت.

Anne

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از خبرگزاري فرانسه، ويازمسكي دو سال پس از پايان جنگ جهاني دوم در برلين به دنيا آمد. او نوه فرانسوا موريس، نويسنده برنده جايزه نوبل ادبيات و 18 ساله بود كه در 1966 در نخستين تجربه سينمايي خود مقابل دوربين روبر برسون «ناگهان بالتازار» رفت. هر چند رفتارهاي نه‌چندان خوب فيلمساز نامدار فرانسوي تجربه‌اي ناخوشايند براي بازيگر جوان به يادگار گذاشت.

يك سال بعد ويازمسكي با گدار در اوج فعاليت‌هاي حرفه‌اي او ديدار و در «چيني» بازي كرد. همكاري اين دو خيلي زود به ازدواج انجاميد و زندگي مشترك‌شان 12 سال دوام آورد. هر چند از همان ابتدا معلوم بود كه دنياي پرهياهوي گدار چندان با طبع آرام ويازمسكي نمي‌سازد. او در چند فيلم ديگر با همسرش كار كرد و بازيگر اصلي «قضيه» به كارگرداني پير پائولو پازوليني بود؛ فيلمي كه نمايش آن در ايتاليا ممنوع شد.

ستاره فرانسوي در سال‌هاي اخير بيشتر در عرصه ادبيات و نويسندگي فعال بود و چند كتاب نوشت كه «يك سال بعد» درباره سال‌هاي زندگي با گدار از بحث‌انگيزترين آنها بود. اين كتاب بهار امسال در قالب فيلم «موحش» به كارگرداني ميشل آزاناويسيس در جشنواره كن به نمايش درآمد و ويازمسكي هم در اكران آن حضور داشت. هر چند فيلمساز برنده اسكار ابتدا گفته بود ويازمسكي از نتيجه كار راضي نيست اما حضور در كن نشان داد او چندان هم از «موحش» بدش نيامده است.

کد خبر 384287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha