همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: همکاری‌های عملی (منطقه‌ای) مسکو، تهران و آنکارا نشان می‌دهد که ترکیه و ایران نقشی کلیدی در تثبیت اوضاع سوریه و عراق ایفا می‌کنند.

لاوروف

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: همکاری های ایران، روسیه و ترکیه به نفع کشورهای خاورمیانه و عامل تحکیم ثبات منطقه ای است.

وی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط که بخشی از آن امروز (پنجشنبه) انتشار یافت، افزوده است: دیدارهای کاری روزمره بین مقام های وزارتخانه های (خارجه) سه کشور برگزار می شود.
لاوروف همچنین اظهار کرد: بر این باوریم که با توجه به ماهیت پیچیده و چندبعدی چالش های فراروی خاورمیانه، گسترش همکاری‌های وزارت خارجه روسیه، ایران و ترکیه برای همه کشورهای منطقه سودمند است.

وی گفت: مصمم به تداوم تبادل نظرهای گسترده، فشرده و همکاری با شرکای ایرانی و ترکیه ای و در وهله نخست با اهداف ضدتروریستی در سوریه و عراق و بهبودی تدریجی اوضاع خاورمیانه هستیم.
لاوروف همچنین افزود: این موضوع ها در دیدار اخیر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رییسان جمهوری روسیه و ترکیه (در آنکارا) نیز مطرح و بررسی شد.

وزیر خارجه روسیه گفت در مذاکرات همچنین بر آمادگی اجرای توافق های نشست اخیر سوری در آستانه پایتخت قزاقستان، ادامه همکاری های گسترده وزارت خانه های خارجه، دفاع، تشکیلات نظامی و سازمان های امنیتی برای افزایش هماهنگی اقدامات با هدف بهبودی اوضاع سوریه و حل دیگر مسائل منطقه تاکید شد.

لاوروف ادامه داد: روسیه برای همکاری با ایران و ترکیه برای حل و فصل بحران سوریه و کمک به عراق در مبارزه با تهدید گروه تروریستی داعش اهمیت فراوانی قائل است.

وی اظهار کرد: بر این باوریم که با همکاری روسیه، ایران و ترکیه در وضعیت سوریه تحولی اساسی ایجاد شده و تا اندازه قابل توجهی کانون های داعش، جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی در این کشور نابود شده است.
لاوروف همچنین گفت که از سوی دیگر با همکاری های مسکو، تهران و آنکارا، شرایط لازم برای مذاکرات سوری-سوری درباره نظام سیاسی آینده سوریه تامین و فراهم شده است.

وی ادامه داد: تازه ترین دستاوردهای ایران، روسیه و ترکیه در این زمینه، توافق های اجلاس بین المللی ماه گذشته در آستانه برای ایجاد منطقه امن ادلب بود. در واقع اکنون شرایط لازم برای پایان جنگ داخلی و برادرکشی، نابودی نهایی تروریست ها و بازگشت مردم سوریه به زندگی عادی تامین شده است.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: اقدامات موثری با هماهنگی مسکو، تهران و آنکارا برای حفظ و تقویت آتش بس در سوریه، کمک به حل و فصل سیاسی مناقشه، کاهش سطح خشونت و بهبودی اساسی وضعیت انسانی در این کشور انجام گرفته است.

کد خبر 384253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha