رجب طیب اردوغان امروز در شرایطی قرار است به تهران بیاید که سفر قبلی او جنجال به پا کرده بود، سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران این بار متفاوت از دو سال قبل است،

 اردوغان اين روزها حال و روز خوشي ندارد؛ نقشه‌هايش در سوريه به هم ريخته و همه‌پرسي اقليم كردستان عراق هم خواب او را آشفته كرده است او به تهران مي‌آيد تا راهي براي خارج شدن از اين مخمصه‌ها بيابد.

اردوغان قرار است با حجت‌الاسلام حسن روحاني، همتاي ايراني ديدار كند؛ ديداري كه شايد بخشي از آن به گله‌گذاري سپري شود. ايران گله‌هاي جدي از ترك‌ها دارد، رئيس‌جمهور 3‌ماه قبل در همايشي كه براي بررسي معضل گردوغبار برگزار شد به‌صورت سربسته نسبت به پروژه سد‌سازي‌ تركيه موسوم به گاپ انتقاد كرد، پيش‌بيني مي‌شود يكي از محورهاي گپ روحاني و اردوغان همين پروژه گاپ باشد.

همه‌پرسي اقليم كردستان عراق دومين محور مهم مذاكرات اردوغان در تهران است. او به‌صورت پيش‌رو چند روز قبل رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح اين كشور را روانه تهران كرده بود و حالا براي تصميم‌گيري، خودش به تهران آمده؛ تصميماتي كه شايد عرصه را بر اقليم كردستان عراق تنگ كند. اگرچه همه كشورها ازجمله آمريكا، كشورهاي اروپايي، عربستان، ايران و روسيه با برگزاري همه‌پرسي جدايي اقليم مخالفت كرده‌اند اما تندترين مخالف اين همه‌پرسي تركيه بوده است. ترك‌ها به‌شدت نگران تقويت گروه پ ك ك و نيز فشار به تركمن‌هاي ساكن عراق هستند و به همين دليل اقليم را تهديد به تحريم كرده‌اند.

سومين دستور كار احتمالي اردوغان در ايران هم رايزني درباره مبارزه مشترك با تروريسم است؛ ايران و تركيه مرز‌هايي دارند كه آبستن تحركات تروريست‌ها به شمار مي‌روند، تروريست‌هايي كه در آن سوي مرز با نام پ ك ك و در اين سو با نام پژاك هر از چندي حادثه به بار مي‌آورند. ترك‌ها يك‌ماه قبل پروژه‌اي را براي ايجاد ديوار مرزي بين مرز ايران و تركيه آغاز كرد كه ايران در ظاهر اعلام كرد با ساخت اين ديوار موافق است اما طبيعي است كه هيچ كشوري از اينكه دور آن ديوار كشيده شود خوشحال نخواهد شد؛ بنابراين ايران در رابطه با اين سد حتما سؤالات و ابهاماتي دارد كه اردوغان بايد به آنها پاسخ دهد.

از سويي ايران به همراه تركيه و روسيه تا‌كنون يك سالي مي‌شود كه به‌صورت سه‌جانبه مذاكراتي را درباره سوريه آغاز كرده‌اند؛ نشست‌هايي موسوم به آستانه به‌تازگي هفتمين دور خود را هم پشت سر گذاشته و به حالت عملياتي‌تر نزديك شده است. پس از فتح سرنوشت‌ساز حلب در سال گذشته توسط ارتش سوريه، اردوغان كه اوضاع را وخيم مي‌ديد تن به مذاكرات با استان‌هايي داد كه براساس آن روزبه‌روز موضع دولت تركيه تقويت شده و جلوي پيشروي معارضان مسلح هم گرفته شده است.

ديروز مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه گفته است: تركيه همراه با روسيه و ايران در حال فراهم كردن مقدمات براي روند سياسي در سوريه است، اما سياست‌هاي ايران و روسيه در سوريه را تأييد نمي‌كنيم. وزير خارجه تركيه در عين حال اين را هم گفت كه به انزوا كشاندن ايران و محاصره آن اشتباه است و مي‌توان اقداماتي بازدارنده عليه اين كشور انجام داد.ايران و تركيه از طرفي همواره يك دستوركار در مذاكرات سطح بالا دارند؛ رايزني براي تبادلات تجاري، اقتصادي و گردشگري؛ ايران و تركيه حدودا سالي 10ميليارد دلار تبادلات تجاري دارند اما چشم‌انداز دو كشور افزايش 3برابري اين رقم است.

اردوغان بار قبل يعني فروردين سال 94كه قصد سفر به ايران كرده بود اظهارات غيرديپلماتيكي را بر زبان جاري كرد تا حدي كه برخي نمايندگان مجلس خواستار لغو سفر او شدند اما او اين روزها گرفتاري‌هايي دارد كه گره آن در تعامل و همكاري با كشورهاي منطقه است.

کد خبر 384163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha