سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

محمد کرباسی: دونالد ترامپ که در میان طرفدارانش شعار می‌داد که با بستن مرزها به روی گروهی از کشورها، آمریکا را جایی امن‌تر می‌کند، حالا با رقم خوردن مرگبارترین کشتار در تاریخ معاصر این کشور با یک چالش جدی روبه‌رو شده است.

تیراندازی در لاس وگاس

روز گذشته مردي ۶۴ ساله آمريكايي و از ساكنان محلي لاس‌وگاس حاضران در يك فستيوال موسيقي را از طبقه سي‌‌ودوم يك هتل به رگبار بست تا سياهي، شهري را كه به روشنايي و چراغ‌هاي بسيارش مشهور است، فرا بگيرد.

پليس آمريكا فرد مهاجم را استيون پداك معرفي كرده و در ساعات اوليه با وجود كشته‌شدن حداقل 59 نفر و زخمي‌شدن بيشتر از 515نفر اعلام كردكه با اين كشتار به‌عنوان حمله‌اي تروريستي برخورد نمي‌كند. شب گذشته اما رسانه‌هاي وابسته به داعش اعلام كردند كه اين گروه تروريستي مسئوليت اين حمله را مي‌پذيرد.داعش مدعي شده عامل تيراندازي چند ماه قبل مسلمان و تبديل به يكي از حاميان اين گروه شده است. مقام‌هاي آمريكا اما هنوز اين مسئله را تاييد نكرده و مي‌گويند ردي از ارتباط عامل تيراندازي با داعش ندارند. نيروهاي پليس پس از به رگبار بسته‌شدن آسان حاضران در فستيوال موسيقي با سلاحي اتوماتيك، به هتل مندل‌بي يورش بردند. مهاجم اما با رسيدن نيروهاي پليس، خود را با شليك گلوله كشت تا خبري از محاكمه هم نباشد.

تصاوير منتشرشده از اين حمله، صدها نفر از مردم را نشان مي‌داد كه وحشت‌زده در ميان صداي تيراندازي در حال فرار براي پيداكردن پناهگاهي بودند. پليس اعلام كرده كه در زمان تيراندازي حداقل ۲۲ هزار نفر در اين فستيوال در فضاي باز كه هتل به آن مشرف بوده، حضور داشته‌اند. لاس‌وگاس كه در ميان آمريكايي‌ها به نام وگاس و شهر‌گناه هم مشهور است، پرجمعيت‌ترين شهر در ايالت نواداست كه بيشترين شهرتش به‌خاطر قمارخانه‌هايش است.پليس آمريكا اعلام كرده كه يك زن را هم كه همراه استيون پداك به لاس‌وگاس آمده بود، بازداشت كرده است. از تفتيش اتاق عامل تيراندازي در هتل حداقل 10 اسلحه مختلف كشف شده است.

  • ابراز همدردي طرفدار مالكيت سلاح

باراك اوباما در ۸ سال رياست‌جمهوري خود تلاش بسياري براي اجراي قوانين سختگيرانه‌تر مالكيت سلاح داشت كه با به قدرت رسيدن ترامپ، نقش بر آب شد.

ترامپ پس از گذشت ۱۰۰ روز از رياست‌جمهوري خود اعلام كرد كه در 8سال دولت باراك اوباما رئيس‌جمهور سابق اين كشور، حقوق مسلم صاحبان اسلحه در اين كشور تضييع شده است. او گفت: اسلحه‌داران آمريكايي حالا يك دوست حقيقي در كاخ سفيد دارند. روز گذشته اين «دوست حقيقي اسلحه‌داران» اما تنها به يك توييت براي ابراز همدردي با قربانيان بسنده كرد. او در توييتر خود نوشت: «گرم‌ترين تأسف و همدردي‌ها را با قربانيان و خانواده تيراندازي وحشتناك لاس‌وگاس دارم. خداوند همراه شما باشد!» اوباما بارها بزرگ‌ترين ناكامي و شكست دوران رياست‌جمهوري‌اش را ناتواني در تغيير قوانين مالكيت سلاح خوانده بود.

اكنون دونالد ترامپ كه حمايت لابي‌هاي حامي فروش و مالكيت سلاح را در زمان انتخابات به همراه داشت عقيده‌اي به تلاش براي تغيير اين قوانين ندارد. قانون اساسي ايالات‌متحده مالكيت اسلحه را به رسميت مي‌شناسد و آمريكايي‌ها نسبت به جمعيت خود بيشتر از هر كشور ديگري سلاح در اختيار دارند.

  • بحراني به نام اسلحه

حدود ۳۱۰ ميليون سلاح شخصي در اختيار شهروندان آمريكايي است و قوانين نيمي از ايالت‌ها به مالكان سلاح‌هاي گرم اجازه مي‌دهد كه آنها در اماكن عمومي سلاح حمل كنند. هر كدام از اين ميليون‌ها سلاح كه در خانه‌هاي آمريكا جاخوش كرده مي‌توانند يك حادثه مرگبار و تلخ را رقم بزنند. در ميان كشورهاي سازمان توسعه و همكاري اقتصادي، آمريكا بعد از مكزيك بيشترين آمار قتل را دارد. آمريكا مسئول ۸۰‌درصد مرگ‌وميرها به وسيله اسلحه در ۲۳ كشور ثروتمند جهان است و در اين كشور هر دقيقه ۱۰ قبضه اسلحه فروخته مي‌شود.

براساس تحقيق صورت گرفته در آمريكا سالانه ۱۳۰۰ كودك در آمريكا با شليك گلوله كشته و ۵۸۰۰ نفر زخمي‌ مي‌شوند. يك حساب و كتاب ساده نشان مي‌دهد كه بر اين اساس در كشور توسعه‌يافته‌اي مانند آمريكا روزي حدود ۲۰ كودك با شليك گلوله از سلاح‌هاي شخصي مردم اين كشور كشته يا زخمي مي‌شوند. بر اين اساس كشته‌شدن با سلاح گرم پس از تصادفات رانندگي دومين عامل مرگ‌ومير كودكان در آمريكا به‌حساب مي‌آيد. به‌عبارت ديگر، از هر ۱۰ مورد مرگ كودكان آمريكايي يكي بر اثر اصابت گلوله است.

  • قاتل كه بود؟

پليس آمريكا اطلاعات كمي از مردي كه روز گذشته 59 نفر را در لاس‌وگاس به قتل رساند، اعلام كرده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه خانه عامل اين كشتار در فاصله حدود ۱۳۰ كيلومتري لاس‌وگاس بوده است و نيروهاي امنيتي در حال بازرسي اين خانه هستند.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين مرد ۶۴ ساله از خانه خود در شهرك مسكيت يك ساعت و ۱۶ دقيقه رانندگي كرده تا به لاس‌وگاس و هتل محل اقامتش برسد. مسكيت شهركي با ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر جمعيت است. پليس آمريكا اعتقاد دارد كه او در حمله تنها بوده و احتمالا زني كه همراه او به لاس‌وگاس آمده بود هم به‌زودي آزاد مي‌شود. براساس اعلام پليس او هيچ ارتباطي با سازمان‌هاي تروريستي نداشته و حتي سابقه جرم خاصي هم در پرونده او گزارش نشده است.

کد خبر 384019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha