مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک زن روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۶ در روز عاشورا در خرم آباد پس مراسم مالیدن گل به بدن که در لرستان «خَه‌رَّه گیری» نامیده می‌‌شود، در نزدیکی آتش ایستاده است.

mud rubbing

mud rubbing

Atta Kenare/AFP/Getty Images

آیین گل‌مالی در خرم‌آباد و اطراف آن دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم شروع می‌شود. در روز هفتم محرم عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند که این روز را «تراش عباس» می‌نامند.

از این روز به بعد، عده‌ای برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم در سطح شهر می‌پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و احیاناً هوا سرد باشد، عزادارانی که در گِل می‌افتند، از سرما حفظ شوند.

به این منظور عده‌ای در محل دوره افتاده و با خواندن جملاتی از خانه‌ها تقاضای هیزم می‌کنند که مردم نیز با کمال میل بسته به نذری که دارند به آنان هیزم می‌دهند.

در روز تاسوعا نیز عزاداران خاک نرم و مخصوصی بنام گل باغچاله (گل رس) را مهیا کرده و در میدان‌های بزرگ و کوچک که معمولاً با آجر چینی در جلوی خیمه‌ها و تکیه‌های شهر درست می‌شود می‌ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گل روز عاشورا را مهیا می‌کنند.

روز عاشورا، عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه‌های محله و گل‌مالی کردن خود گرد آتش می‌ایستند تا از سرما محفوظ بمانند و شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند.

کد خبر 383831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha