چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

«دفترچه خاطرات سنگی» رمانی از نویسنده‌ای کانادایی به نام کارول شیلدز است که مهری شرفی آن را ترجمه کرده است. شرفی متولد ۱۳۳۶ است.

او فوق‌لیسانس آموزش زبان انگلیسی دارد و یکی از مترجمان پرکار ایران است. وی در حوزه ادبیات بزرگسالان مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه جویس کرول اوتس را با عنوان «وقتشه با من زندگی کنی» از سوی نشر مرکز روانه بازار کرده است. «مگر آنکه...» نیز رمان دیگری از کارول شیلدز است که چند سال قبل همین مترجم آن را ترجمه و منتشر کرده است.

این مترجم در ادبیات کودک و نوجوان، «پولینا»، «پولینا بزرگ می‌شود» و «لی‌لی هاپکینز بزرگ» را ترجمه و منتشر کرده و حالا هم رمانی برای نوجوانان با عنوان «بلیت فصلی مسابقات فوتبال» اثری از جاناتان تولوچ را در دست چاپ دارد که از ۳سال پیش تا الان قرار است توسط نشر افکار چاپ و منتشر شود.

کارول شیلدز نویسنده کتاب‌های «مگر آنکه...» و «دفترچه خاطرات سنگی»، در سال۱۹۳۵ در شیکاگو به‌دنیا آمد. بعدها به کانادا رفت و در آنجا زندگى کرد. کارول شیلدز 2مجموعه داستان، چند نمایشنامه و 10رمان نوشته است. او شعرهایی هم سرود اما بیشتر از هر چیز عاشق نمایشنامه‌نویسی بود.

کتاب خاطرات سنگی شیلدز جایزه پولیتزر را دریافت کرد و نامش در فهرست نامزدهاى دریافت جایزه بوکر قرار گرفت و کتاب «جشن لرى»‌اش نیز جایزه اورنج را دریافت کرد. او در ژوئیه سال۲۰۰۳ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

خانواده استون از دیرباز در کار سنگ بوده‌اند؛ گویی «سنگ» بخشی از هویت و نشان تبار آنان است. دفترچه خاطرات سنگی، اشاره‌ای معنی‌دار و کمی هم زیرکانه به همین نشان و شغل خانوادگی دارد. در این کتاب برگ‌هایی از دفترخاطرات زنی از این دودمان سنگی را ورق می‌زنیم.

 از آن روز گرم فاجعه بار در سال1905 - که در کنار میز آشپزخانه و بساط پودینگ پزی مادر بیمارش که آخرین نفس‌های زندگی‌اش را در همان هنگام زادن او در مانیتوبای کانادا به او بخشید - گرفته تا سفر با پدر به ایندیانا و تمام سال‌هایی که به‌عنوان همسر، مادر و سپس بیوه‌ای تنهامانده، در مبارزه برای یافتن جایگاهش در زندگی گذشت، در این بازگویی روزنگار آمده است.

دیزی گودویل در این بازگویی از شنیده‌ها درباره تولدش تا کشف و شهودی شادمانه درباره زندگی و مرگ و تأملاتی در فاصله این‌دو و تمام آنچه بر او گذشته از ورای قلم توانای کارول شیلدز سخن می‌گوید تا یکی از ارزشمندترین داستان‌های قرن و دهه‌های ناآرام این قرن را خلق کند.
این کتاب را انتشارات روشنگران چاپ کرده و قیمتش 4500تومان است.

کد خبر 38383

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز