هر چند مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در نخستین مصاحبه‌خود پس از اعلام نتایج همه‌پرسی اعلام کرده که «حالا می‌تواند با خیال راحت بمیرد» اما مقام‌های این منطقه به‌شدت در تلاش هستند راهی برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیدا کنند.

درحالي‌كه با صدور دستور دولت عراق پروازهاي خارجي به منطقه كردستان از روز جمعه تعليق شده و نيروهاي ارتش اين كشور براي در اختيار گرفتن گذرگاه‌هاي مرزي اقليم كردستان آماده مي‌شوند امروز قرار است شوراي‌عالي همه‌پرسي در اربيل تشكيل جلسه دهد. صادق جباري، از اعضاي اين شورا اعلام كرده كه قرار است در اين جلسه كه با حضور بارزاني برگزار مي‌شود درباره واكنش‌هاي جهاني و فشارهاي بين‌المللي بر منطقه پس از برگزاري همه‌پرسي مذاكره شود.

روز گذشته همچنين حزب مسعود بارزاني اعلام كرد در مذاكره با دولت مركزي به توافقي اوليه براي بازگشت نمايندگان كرد پارلمان عراق به بغداد دست پيدا كرده‌اند.اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه نيروهاي عراقي در سمت مرز عراق و تركيه مستقر شده‌اند. قرار است ايران و ارتش عراق در روزهاي آينده مانور مشتركي برگزار كنند. نخست‌وزير عراق روز گذشته اعلام كرد كه بغداد از كردها در برابر هرگونه حمله احتمالي دفاع مي‌كند.

او در توييتر خود نوشت: همانطور كه از همه عراقي‌ها دفاع مي‌كنيم از شهروندان كردمان هم دفاع كرده و اجازه هيچ‌گونه حمله به آنها را نمي‌دهيم. اما شايد مهم‌ترين مسئله طي روزهاي اخير درباره همه‌پرسي جدايي كردستان پيام آيت‌الله سيستاني بود. آيت‌الله علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعه در پيامي مهم با جدايي اقليم كردستان از عراق مخالفت كرد و از مسئولان اقليم كردستان خواست كه به‌خاطر مردم اين اقليم به اصول قانون اساسي بازگردند.

پارلمان محلي اقليم كردستان عراق روز شنبه هر چند تصميم‌ها و اقدام‌هاي دولت مركزي عراق را غيرقانوني توصيف كرد اما در اين جلسه از طرح آيت‌الله سيستاني براي آرام كردن اوضاع استقبال شد. رئيس‌جمهور تركيه هم در سخناني اعلام كرد كه موساد در برگزاري همه‌پرسي جنجالي اقليم كردستان عراق دخالت داشته است اما با انتقادهاي بين‌المللي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مشاركت موساد در اين همه‌پرسي را رد كرده است. سيدحسن‌نصرالله، دبير كل حزب‌الله هم در سخنراني روز تاسوعا برگزاري همه‌پرسي در اقليم كردستان را نخستين گام به‌سوي تقسيم و جدايي در خاورميانه توصيف كرده و هشدار داده ممكن است اين مسئله به بهاي «جنگ‌هاي داخلي» تمام شود.

هر چند مقام‌هاي اقليم كردستان براي مذاكره با دولت اعلام آمادگي كرده‌اند اما نخست‌وزير عراق اعلام كرده تا زماني كه همه‌پرسي باطل نشود بغداد به پاي ميز مذاكره بازنمي‌گردد.

کد خبر 383829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha