فهیمه پناه‌آذر: «خواب ابراهیم» مستندی از محمود کریمی است که همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس اکران خود را در گروه هنروتجربه آغاز کرد.

سینما

اين مستند، مراحل ساخت فيلم سينمايي «چ» ابراهيم حاتمي‌‌كيا را به تصوير كشيده و محمود كريمي به‌عنوان كارگردان فرايند ساخت «چ» را در مركز توجه خود قرار داده است. «خواب ابراهيم» 4سال بعد از اكران فيلم «چ» نمايش خود را علاوه بر تهران در شهرهاي مشهد، اصفهان، شيراز، بابل و كرمان آغاز كرده است. به گفته كريمي، وي در اين مستند تلاش كرده كه از راه و روش ساخت مستند ديگر فيلم‌هاي پشت صحنه فاصله بگيرد و به‌صورت مستقل فيلم خود را بسازد. محمود كريمي علاوه بر ساخت مستند‌ با گزارشگري‌هايش نيز شناخته شده است؛ كريمي گزارشگر پشت دوربين برنامه خندوانه هم بوده و از وي گزارش‌هاي جذابي در اين برنامه روي آنتن رفته است.

  • چه شد كه به فكر ساخت مستندي از «چ» افتاديد؟

اواخر سال90 بود كه از طرف تهيه‌كننده و ابراهيم‌ حاتمي‌كيا، پيشنهاد ساخت مستندي از «چ» داده شد، در آن سال‌ها نزديك به 10سال بود كه درگير ساخت مستند براي تلويزيون بودم. وقتي اين پيشنهاد را دادند و چون نام مستند را همراه داشت، برايم جذاب بود و قبول كردم.

  • ساخت يك مستند مستقل از پشت صحنه يك فيلم كار سختي است؟

بله درست است اما بايد در نظر داشته باشيم كه پشت صحنه براي همه مردم جذاب است. كارهاي ويژه و اتفاقات جالبي در پشت صحنه فيلم‌ها مي‌افتد كه مردم دوست دارند ‌آن را ببينند. حتي مردم دوست دارند كه بازيگران محبوب خود را ببينند كه چطور بازي كرده و اين برايشان جذاب است. البته اين جذابيت فقط در ايران نيست.

  • شما خواستيد كه يك مستند مستقل از پروسه توليد يك فيلم بسازيد؟

بله، به همين دليل خواستم ايده‌اي مشخص را دنبال كنم. علاوه بر آن تلاش كرديم «خواب ابراهيم» فرم تصويري قابل‌قبولي داشته باشد و تيم توليد صرفا به ثبت و ضبط پشت صحنه نپردازد. تصميم گرفتم از زاويه جديد پشت صحنه «چ» را نشان دهم و همه اين موضوعات در ذهنم همراه با كار شكل گرفت. ايده ساخت «خواب ابراهيم» آغاز شد؛ البته روزهاي سختي هم داشتم. بايد كنتراستي ميان عوامل پشت صحنه و كساني كه جلوي دوربين فيلم مستند حاضر مي‌شدند، ايجاد مي‌كردم.

  • سختي به‌خاطر نوع ساختار«چ» بود؟

علاوه بر نوع ژانري كه «چ» داشت و توليد مستند را سخت‌تر مي‌كرد، نكته ديگر دوربين پشت صحنه است. متأسفانه دوربين پشت صحنه مانند بچه غريبه در پروسه توليد فيلم است و كسي آن را به رسميت نمي‌شناسد. يكي از اين سختي‌ها حضور بازيگران جلوي دوربين است كه به شكل جدي مقاومت دارند. تيم فيلمبرداري پشت صحنه، جملاتي از قبيل «من با دوربين پشت صحنه قرارداد ندارم» يا «دليلي براي ضبط پشت صحنه وجود ندارد» را مي‌شنود و شايد دليلش اين باشد كه برخي از افرادي كه فيلم پشت صحنه مي‌سازند با ناشي‌گري و نابلدي بازيگران را اذيت مي‌كنند و بازيگران اعتمادي به آنها ندارند اما در همه جاي دنيا بازيگران به‌راحتي جلوي دوربين پشت صحنه حاضر مي‌شوند.

  • حاتمـي‌كيا به‌عنـوان كارگردان، دخل و تصرفي در «خواب ابراهيم» داشت؟

حاتمي‌كيا به‌عنوان كارگردان، ‌تمايل داشت يك مستند خوب از «چ» ساخته شود و گروه و خودش نهايت همكاري را با ما داشتند و من به‌عنوان مستندساز هر جايي كه لازم بود، حضور داشتم. اما وي درگير كار خودش بود و مطلقا با مستند كاري نداشت و دخل و تصرفي هم نمي‌كرد. همان سال كه «چ» اكران شد، «خواب ابراهيم» هم در بخش مستند پذيرفته و اكران شد.

  • حاتمي‌كيا مستند «خواب ابراهيم» را ديده؟

راستش خبر ندارم اما در زمان جشنواره به‌دليل مشغله نتوانست بيايد و بعد از پايان فيلمبرداري هم فرصتي براي تماشاي مستند پيش نيامد.

کد خبر 383820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha