رسیدگی به ماجرای ۲ غول صنعتی اراک که از ابتدای هفته در دستور کار وزرای کار، صنعت، اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی قرار گرفته بود، نتایج و راهکارهایی برای حل بحران کارخانه‌های هپکو و آذرآب در پی داشت که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور و عزیمت وزیر کار به استان مرکزی، رسما وارد فاز اجرایی شد.

علی ربیعی

اين دو شركت در مسير بازگشت به وضعيت عادي قرار گرفتند. در نخستين روز هفته جاري، وزراي صنعت، كار و اقتصاد در نشستي با حضور روساي بانك مركزي و برخي سازمان‌ها، راهكارهاي مختلف رفع مشكلات 2 كارخانه هپكو و آذرآب اراك را بررسي كردند و عاقبت طرحي براي اين موضوع به تصويب رساندند. ديروز اما با دستور مستقيم حسن روحاني، رئيس‌جمهور، وزير كار ماموريت يافت براي بررسي مشكلات كارگران آذرآب و هپكو به شهر اراك سفر كند. علي ربيعي، صبح ديروز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتي استان مركزي در اراك حاضر شد و سپس در حاشيه اين نشست به تشريح آخرين اقدامات صورت گرفته براي 2 شركت بحران‌زده اراكي پرداخت. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تعيين سرپرست براي شركت آذرآب و وعده تعيين مديرعامل اين شركت را نيز به تشكيل مجمع عمومي آن در ۱۵ مهرماه موكول كرد.

  • وام آذرآب جور شد

ربيعي از پرداخت 20ميليارد تومان تسهيلات براي پرداخت معوقات كارگري و تأمين مواداوليه شركت آذرآب خبر داد كه گويا پرداخت آن در تعامل با مديرعامل بانك ملي نهايي شده و مقرر بوده ديروز يا امروز پرداخت شود. وزير كار همچنين با بيان اينكه آذرآب به‌هيچ‌وجه مشكل توليد ندارد و با فراب و مپنا قرارداد دارد، افزود: با پيگيري وزير نيرو اجراي قراردادهاي اين شركت سرعت مي‌گيرد و براي 5 تا 6 سال آينده توليد و تضمين كار در اين واحد صنعتي وجود دارد.

او شرايط ايجاد شده براي آذرآب را حاصل سوء‌مديريت و عدم‌تفاهم دانست و افزود: بانك كشاورزي سهامدار عمده اين شركت است و با كمك وزارت صنعت، مدير لايقي براي اين واحد انتخاب خواهد كرد و تلاش مي‌شود از مشاركت نمايندگان شوراي كار و كارگران در امور بهره گرفته شود. ربيعي افزود: آذرآب در شرايط كنوني نيز پتانسيل جذب قرارداد جديد را دارد.

ربيعي، وزير كار در ادامه همچنين از پرداخت بخشي از مطالبات كارگران هپكويي‌ خبر داد و گفت: ما در شركت هپكو، بحث به‌روز شدن حقوق كارگران كه امروز صبح بخشي از آن پرداخت خواهد شد را دنبال مي‌كنيم. ربيعي با اشاره به اينكه اين شركت داراي مشكلاتي است كه حل آنها نيازمند برنامه كوتاه، ميان و بلندمدت است، افزود: خوشبختانه اخيرا امور عمراني در كشور ساماندهي شده و از سويي شركت هپكو با سازمان همياري شهرداري‌ها نيز قرارداد دارد و همين امور ‌مي‌تواند به رونق توليد در اين واحد بينجامد.

همچنين قرارداد خريد 3هزار دستگاه از محصولات هپكو با وزارت كار منعقد شده كه تا 5 سال توليد را در اين شركت تضمين مي‌كند؛ البته به گفته ربيعي اين قرارداد نياز به ترك تشريفات دارد و در تهران پيگيري مي‌شود. وزير كار از انجام حسابرسي در هپكو نيز خبر داد و گفت: با تصميمات و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مي‌توان چشم‌انداز پنج ساله مثبتي را براي هپكو شاهد بود و طي 2 ‌ماه آينده چرخ هپكو به حركت درمي‌آيد چون خريدار محصولات آن دولت است. او درخصوص بيمه تأمين اجتماعي كارگران نيز گفت: مقرر شد دفترچه‌هاي تأمين اجتماعي تمديد شده و خدمات درماني كارگران بدون مانع ادامه داشته باشد. تبديل وضعيت كارگران و طبقه‌بندي مشاغل از ديگر خواسته‌هاي كارگران هپكو بود كه به گفته ربيعي در قالب امور فوري نمي‌گنجد اما پيگيري مي‌شود.

  • مشكلات هپكو و آذرآب را از ريشه بخشكانيم

با ورود دولت به ماجراي شركت‌هاي هپكو و آذرآب، اميد به احياي 2 غول بحران‌زده صنعت اراك قوت گرفته است. محمدرضا جعفري، رئيس اتاق بازرگاني اراك معتقد است: با وضعيتي كه براي 2شركت هپكو و آذرآب پيش آمده است، تسهيلاتي كه دولت براي اين 2شركت در نظر گرفته و مصوباتي كه براي حفاظت از بازار آنها داشته مي‌تواند در كوتاه‌مدت شركت‌ها را به روال عادي برگرداند. جعفري در گفت‌وگو با همشهري، ارائه تسهيلات به هپكو و آذرآب را ناگزير تلقي مي‌كند اما تأكيد دارد كه دولت بايد در ادامه حمايت‌هاي اخير، حل ريشه‌اي مشكلات هپكو و آذرآب به‌ويژه سوءمديريت آنها را در دستوركار قرار دهد و اجازه ندهد كه كمك مالي به بنگاه‌هاي بحران‌زده به يك رويه معمول تبديل شود؛ چرا كه اين مسئله اصل فعاليت اقتصادي بنگاه‌ها را زير سؤال مي‌برد و بحراني شدن را به نوعي درآمدزايي تبديل مي‌كند.

کد خبر 383730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha