با وجود اینکه اغلب کارشناسان شهری ظرفیت پایتخت را اشباع شده از ساخت‌وسازهای تجاری و انواع مال‌ها می‌دانند اما اینطور که دیروز ناهید خداکرمی عضو شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود در صحن علنی اعلام کرد همچنان سرعت ساخت‌وساز مال‌های تجاری در شهر بالاست.

وي به‌عنوان نمونه از منطقه 2نام برد و گفت: سرعت تبديل ساختمان‌ها از مسكوني به تجاري در شهرك غرب، محدوده بلوار دريا و سعادت آباد در دو هفته گذشته بالا گرفته است، آن هم در شرايطي كه خيابان‌هاي منطقه ظرفيت اين حجم فضاي تجاري را ندارند. وي خواستار آن شد تا شهرداري حتي اگر پروانه‌اي هم صادر كرده هرچه سريع‌تر جلوي اين ساخت و سازها را گرفته و بررسي كند كه آيا اين تغيير كاربري‌ها منطبق با طرح تفصيلي هست يا خير؟

از سوي ديگر محمد سالاري به‌عنوان رئيس كميسيون معماري و شهرسازي نيز ديروز خواستار اقدام جدي شهردار تهران در جلوگيري و لغو توافقات مالك مجتمع تجاري پالاديوم با شهرداري منطقه يك شد. وي گفت: اين مجتمع تجاري طي سال‌هاي گذشته با بارگذاري گسترده و خارج از ضوابط پهنه‌ها و زيرپهنه‌هاي طرح تفصيلي و بدون ارائه به كميسيون ماده 5ساخته شده است و از آنجايي كه جذب سفر آن بالاست هم‌اكنون مشكلات جدي را براي اهالي محل و منطقه ايجاد كرده است.

سالاري همچنين از توافق مالك مجمتع پالاديوم با شهرداري منطقه يك سخن گفت كه براساس آن زميني در گذر جنوبي اين مجتمع كه قرار بود پاركينگ شود به اداري و ورزشي تبديل شده و حالا نيز قرار است توسط پل هوايي كه از فراز املاك ديگري مي‌گذرد به مجتمع پالاديوم متصل شود. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي از رئيس شوراي شهر تهران خواست براي لغو اين توافقات به فوريت اقدام كند.

  • لزوم تسهيل تردد سالمندان در شهر

سيدابراهيم اميني كه در غياب محسن هاشمي رياست جلسه ديروز شوراي شهر را برعهده داشت با يادآوري اينكه روز جهاني سالمندان با روز عاشورا همزمان شده است، گفت: با توجه به اين همزماني پيشنهاد مي‌دهم براي اين قشر طرحي آماده كنيم تا بخشي از مشكلات سالمندان تهراني در زمينه تردد در شهر برطرف شود و تمهيداتي فراهم كنيم تا سالمندان بتوانند عبور و مرور ايمني در خيابان‌ها داشته باشند.

بنابر اين گزارش ديروز همچنين به مناسبت هفته دفاع‌مقدس طي مراسمي از صحن علني شوراي شهر از 7نفر از خلبانان و دلاوران نبردهاي هوايي 8سال دفاع‌مقدس تقدير به عمل آمد. به همين مناسبت احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي پيشنهاد داد تا از ظرفيت‌هاي پادگان قلعه‌مرغي كه حالا تبديل به بوستان ولايت شده، براي احداث موزه نيروي هوايي استفاده شود. وي گفت: نيروي هوايي همواره در زمينه دفاع‌مقدس كارهاي بزرگي انجام داده و لازم است ما نيز در جايگاه شورا و شهرداري كار بزرگ‌تري براي اين ايثارگران انجام دهيم. به گفته مسجدجامعي، تهران در تمام سال‌ها پايگاه فعاليت‌هاي هوايي بوده است و امروز شاهديم كه پادگان قلعه‌مرغي به بوستان ولايت تبديل شده و چون در اين پادگان از گذشته آشيانه‌هايي وجود دارد كه از بعد تاريخي و معماري ممتاز هستند از اين‌رو براي ايجاد همبستگي ملي ايران در دفاع از وطن و دستاوردهاي جديد پيشنهاد مي‌دهم طرح موزه پرواز راكه قبلا از سوي شهيد ستاري دنبال مي‌شد مجدد احيا كنيم تا به ظرفيت گردشگري و هويتي تهران افزوده شود. بنابراين گزارش ابراهيم اميني كه رياست جلسه ديروز را برعهده داشت از مسجدجامعي خواست براي اينكه شورا در جهت دفاع از فرهنگ انقلاب و ايران گام بردارد، طرحي را براي اين منظور آماده كرده و به شورا ارائه كند تا تصميم‌گيري لازم صورت گيرد.

  • مشكلات كسبه پلاسكو بايد سريع‌تر رفع شود

ديروز طرح فوريت‌دار الزام شوراي شهر تهران به تشكيل كميته ارتقاي ايمني ساختمان‌هاي شهر تهران نيز در جلسه علني تصويب‌ شد. اين طرح قرار است خروجي گزارش‌هاي تهيه شده ازسوي كارگروه‌هاي دولت، مجلس، شوراي شهر و ساير نهادها ازحادثه ساختمان پلاسكو را پيگيري كند. محمد سالاري در توضيح يك فوريت اين طرح گفت: بعد از حادثه غم‌انگيز پلاسكو دغدغه‌اي جدي در مورد ضرورت رعايت اصول ايمني در كل كشور ايجاد شد كه اگر ما بتوانيم از مجموع اين مطالعات، ارزيابي‌ها و آسيب‌شناسي‌هايي كه انجام شده بهره بگيريم حادثه پلاسكو مي‌تواند نقطه عطفي در تاريخ رعايت اصول ايمني باشد، همانطور كه وقتي حادثه تلخ بم پيش آمد بعد از حادثه ما شاهد تغييرات در آيين‌نامه‌هاي مختلف مقررات ملي ساختمان و آيين‌نامه ۲۸۰۰ زلزله بوديم و رعايت اصول مربوط به سازه در كشور ما و در شهر تهران نتيجه حادثه بم بود. وي گفت: اكنون دو دهه است كه مقررات ملي ساختمان در كشور ما تصويب شده است. بنابراين بسياري از ساختمان‌هايي كه در مركز شهر قبل از تصويب اين قانون احداث شدند اين مقررات رعايت نشده كه بايد اين مشكل را حل كرد.

سالاري همچنين از مشكلات كسبه پلاسكو بعد از حادثه آتش‌سوزي سخن گفت و افزود: بايد شهرداري تهران و شوراي شهر به‌عنوان پارلمان محلي با مالك اوليه كه بنياد مستضعفان است مشكلات اين افراد را پيگيري و رفع كنند. البته كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا در حال پيگيري اين موضوع است كه من به نوبه‌خودم از آنها تشكر مي‌كنم. در ادامه، مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه كه قبلا از امضا‌كنندگان اين طرح بود اين بار در مقام مخالف با اين طرح سخن گفت. از نظر الويري از آنجايي كه در شوراي شهر چهارم دو طرح با همين مضمون تهيه و تصويب شده ديگر نيازي به تصويب مجدد چنين طرحي نيست ضمن اينكه شوراي‌عالي شهرسازي نيز در اين زمينه تكاليفي را مشخص كرده كه البته هنوز به نتيجه نرسيده است. اما نظر شهربانو اماني به‌عنوان موافق اين طرح اين بود كه طبق اعلام اداره مصوبات شورا طرح مشابهي در‌اين‌باره وجود ندارد. از طرف ديگر با توجه به گزارش يكشنبه گذشته در مورد آتش‌سوزي پلاسكو و همينطور آتش‌سوزي‌هاي پي در پي كه در شهر تهران اتفاق مي‌افتد بايد نسبت به تصويب اين طرح اقدام كنيم كه همينطور هم شد و اعضاي شوراي شهر با اكثريت آرا به يك فوريت اين طرح رأي دادند.

بنابراين گزارش ديروز اعضاي شوراي شهر جلسه صحن علني را پيش از اتمام وقت مقرر به‌منظور شركت در همايش اقتدار حسيني ترك كردند. اين همايش از سوي سازمان بسيج شهرداري درمحل محوطه ساختمان مركزي شهرداري برپاشده بود.

  • تذكرات اعضاء و كميسيون

الهام فخاري، فرهنگي و اجتماعي : به شهرداري تهران به‌دليل همكاري در تأمين وسايل نقليه در طرح دولتي جمع‌آوري كودكان كار از خيابان تذكر مي‌دهم، چون مطابق آيين‌نامه شوراي اجتماعي وزارت كشور تصدي و همكاري در اين مورد از وظايف شهرداري نيست و با توجه به پيامدهاي روانشناختي و جامعه‌شناختي طرح گفته شده ضرورت دارد پيش از هرگونه اقدامي ملاحظات تخصصي كميسيون فرهنگي شوراي شهر درنظر گرفته شود بنابراين خواستار توقف همكاري شهرداري درطرح جمع‌آوري كودكان كار از خيابان هستم.

محمد عليخاني، عمران وحمل ونقل (رئيس) : اعداد و ارقامي كه از تعداد كاركنان شهرداري به‌دست آ‌مده ضد‌و نقيض است. اصلاح‌طلبان در دوره آقاي الويري شهرداري را با 25هزار نفر تحويل اصولگرايان دادند اما بعد از 16سال فعاليت‌هاي معجزه‌اي و جهادي در شهر اين آمار به 135هزار نفر رسيده است كه اگر به‌طور ميانگين هر نفر 4ميليون تومان حقوق دريافت كند هرماه حدود 540ميليارد تومان مي‌شود. من خواستار ارائه گزارش از وضعيت نحوه تحويل شهرداري هستم.

محمود ميرلوحي، برنامه و بودجه : تذكر من درباره ساخت و سازهاي گسترده در نزديكي پاسگاه نعمت آباد و خلازيل است. شهرداري بايد جلوي اين كار و تخلفات گسترده و نگران كننده‌اي كه درحال وقوع است را بگيرد. همچنين ميزان بدهي شهرداري قبلا 16هزار ميليارد تومان اعلام شده بود اما امروز آمار ديگري ارائه شده كه نشان مي‌دهد بيش از 30هزارميليارد تومان بدهي شهرداري است. مردم بايد بدانند هزينه عمده پروژه‌هاي اجرا شده در دوره قبل به‌حساب شهرداري فعلي اتفاق افتاده كه بايد براي آن تدبيري صورت گيرد.

حجت نظري، فرهنگي واجتماعي : گزارشي به من رسيده كه در شهرداري تهران مناقصه‌اي براي نگهداشت تونل نيايش انجام شد. شركت برنده با نصف قيمت قبل كار نگهداشت را انجام مي‌دهد اما هنوز واگذاري صورت نگرفته است.

  • تجمع ناشنوايان در مقابل شوراي شهر تهران

ظهر ديروز جمعي از ناشنوايان در مقابل ساختمان شوراي شهر تهران تجمع كردند. اينطور كه يكي از ناشنوايان حاضر در اين تجمع اعلام كرد تجمع آنها گلايه نسبت به بكارگيري‌شان در مجموعه‌هاي دولتي و شهرداري بوده است. آنها روي پلاكاردي كه همراهشان بود، نوشته بودند «مشاركت كامل با زبان اشاره» كه يكي از اين ناشنوايان در اين رابطه گفت: ما ناشنوايان مي‌توانيم در امور اجتماعي همانند افراد شنوا باشيم اما متأسفانه مي‌بينيم كه از توانايي ما استفاده نمي‌شود و در برخي مواقع حتي به ما بي‌توجهي مي‌شود. وي افزود: ناشنوايان هيچ سرگرمي‌اي ندارند و حتي نمي‌توانند به‌دليل عدم‌پوشش تلويزيون از اين وسيله استفاده كنند و ما با اين تجمع اعتراض‌آميز كه همراه با ارائه گل به ديگران است خواهان ايجاد فرصت برابر و مشاركت كامل ناشنوايان در امور اجتماعي هستيم. گفتني است افشين حبيب‌زاده و محمود ميرلوحي، 2عضو شوراي شهر تهران پس از دقايقي به جمع تجمع‌كنندگان پيوسته و به آنها وعده دادند كه پيگير مشكلاتشان باشند.

کد خبر 383643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha