سازمان حفاظت محیط‌زیست هیئت‌های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را در ایام عزاداری به توجه لازم به حفظ سلامت عزاداران حسینی و رعایت ملاحظات محیط‌زیست فراخواند.

درخواست از عزاداران حسینی  برای حذف ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

محمد درويش، مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست در توضيح اين مطلب گفت: هر ساله با فرارسيدن ايام محرم و صفر حجم زيادي از نذورات در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در مساجد، هيئت‌‌ها و تكاياي مذهبي در سطح كشور توزيع مي‌شود. اين درحالي است كه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدي ايجاد كرده و مواد بسيار خطرناكي توليد مي‌كند و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شود.وي با توجه به سرطان‌زا بودن ليوان‌هاي پلاستيكي از هموطنان خواست تا حد امكان براي توزيع نوشيدني‌هاي گرم مانند شير و چاي از ليوان‌هاي كاغذي استفاده كنند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، درويش خاطرنشان كرد: اگرچه ظروف گياهي و آلومينيومي گران‌تر از ظروف يكبار مصرف با پايه پلاستيكي است اما اگر در زمينه افزايش بيماري سرطان و در نتيجه استفاده از ظروف پلاستيكي اطلاع‌رساني شود، اقشار مختلف مردم مي‌پذيرند لذا از فعالان محيط‌زيست درخواست مي‌شود تا با كار فرهنگي براي حذف اين ظروف در ميان خانواده‌ها و عزاداران و جايگزين كردن آن با ظروف يكبار مصرف گياهي اقدام و براي حفاظت از محيط‌زيست شهر تلاش كنند.

وي ادامه داد: براي فرهنگسازي‌ در اين زمينه‌ها ائمه‌جمعه و جماعات و مداحان نيز مي‌توانند نقش بسزايي ايفا كنند و در اين ايام كه مردم بيشتر در مساجد و حسينيه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنراني‌ها در انتقال مفاهيم كاربردي محيط‌زيستي به عزاداران حسيني ورود داشته باشند.درويش به شهروندان و عزاداران توصيه كرد كه ضمن استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي و كاغذي نسبت به جمع‌آوري و مديريت پسماندهاي توليدي توجه ويژه داشته باشند.

مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه رهاسازي‌ پسماند ناشي از نذورات در سطح معابر و نهرها زمينه آلودگي شهري ايجاد كرده و منجر به بروز معضلات زيست‌محيطي مي‌شود، از همشهرياني كه نذر خود را در ليوان‌ها يا بسته‌هاي يكبار مصرف ادا مي‌كنند، خواست سطل زباله يا كيسه‌هاي زباله بزرگ نيز تهيه كرده و در محل قرار دهند تا از پخش اين ظروف در خيابان جلوگيري شود.

درويش به مسئولان هيئت‌ها و تكايا نيز توصيه كرد بر جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال كنند و با توجه به افزايش حجم آب‌گرفتگي معابر به‌دليل ريختن ظروف در نهرها، تأكيد كرد كه مساجد و تكايا نسبت به جمع‌آوري اين ظروف پس از مصرف اقدام كنند.

کد خبر 383625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha