یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گلرخ ثریا: برای سفید کردن دندان‌ها از 2 ماده پراکسید هیدروژن و کار باماید پراکساید استفاده می‌شود، که سالهاست در دهان شویه‌هایی که روزانه مصرف می‌شود، وجود دارند.

 این مواد مورد تأیید جوامع دندانپزشکی هستند. اما توجه کنید گاهی برخی افراد به این مواد حساسیت دارند، که در این صورت اصلاً نباید با این مواد دندانها را سفید کنند. برای این که مطمئن شوید شما به این مواد حساسیت ندارید، از دندانپزشکتان بخواهید قبل از مصرف، این مواد را روی شما آزمایش کند.
نکته دیگر این که ممکن است پس از سفید کردن  دندان‌هایتان‌«دچار حساسیت دندانی» شوید که با نوشیدن چای داغ، ‌بستنی و یا آب یخ و خوردن مواد غذایی ترش، دندان‌هایتان به صورت گذرا درد خواهند گرفت. معمولاً این حساسیت گذرا است و می توان با فاصله انداختن بین جلسات درمانی، آن را بهبود بخشید. پس از اتمام دوره‌ درمانی، اگر همچنان حساسیت دندانهای شما  به جا مانده بود، می‌توانید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کرده و آن را جایگزین خمیر دندان معمولی‌تان بکنید.
به هر حال حساسیت دندانی یکی از عوارض سفید کردن دندان‌هاست که شاید به آن گرفتار شوید.
چند درجه روشن‌تر؟
«اگر دندان‌هایم را سفید کنم، چند درجه روشن‌تر می‌شوند؟» این شاید اولین سؤالی است که از دندانپزشک می‌پرسید. در تبلیغات بسیاری از محصولات سفیدکننده دندان می‌بینیم که ادعا می‌کنند، با یک بار استفاده از آن محصول، دندان‌های شما تا 9 درجه روشن‌تر می‌شوند ولی این بیشتر یک فریب تبلیغاتی است تا واقعیت معمولاً این محصولات، پس از هر بار استفاده، فقط 2 تا 3 درجه دندان‌ها را سفیدتر می‌کنند.
برای این که بفهمید رنگ دندان‌هایتان، چقدر سفیدتر شده است، باید رنگ آنها را قبل و بعد از درمان، ثبت کنید. متأسفانه هنوز سیستم استانداردی در داندنپزشکی برای مشخص کردن رنگ دندان‌ها وجود ندارد و رایج‌ترین وسیله‌ای که در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود، نمونه رنگ «Vita» «وایتا» است.
در این نمونه رنگ، رنگ دندان‌ها به 4 گروه تقسیم می‌شود.
A(قهوه‌ای مایل به سرخی)، B(زرد مایل به سرخی)، C(خاکستری) و D (خاکستری مایل به سرخی) در هر یک از این 4 گروه، 4 یا 5 نوع تیرگی و روشنی وجود دارد.دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد، رنگ دندان‌تان را قبل و بعد از درمان، با مقایسه با نمونه رنگ تعیین کنید و متوجه شوید، سفید کردن دندان‌ها، چند درجه دندانهایتان را روشن‌تر کرده است. جالب است بدانید، همه دندان‌های شما یک رنگ نیستند، معمولاً دندانهای جلویی روشن‌تر و دندان‌های آسیا تیره‌ترند. هدف اصلی از سفید کردن دندانها این نیست که به روشن‌ترین درجه برسیم، بلکه دندانهایتان را باید تا درجه‌ای روشن کنید که با رنگ چهره شما هماهنگی داشته باشد.
سفید کردن دوباره
شما نباید تصور کنید یک بار که دندانهایتان را سفید کردید، تا مدت‌ها دیگر به سفید کردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان‌ها اثرات همیشگی ندارد. دندانها معمولاً یک سال یا بیشتر سفید باقی خواهند ماند و حفظ نتایج درمانی به این بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندانهایتان، چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید. نوشیدن زیاد قهوه و چای، کشیدن سیگار، استفاده از نوشابه‌های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان، از عواملی هستند که تمام زحمت‌های شما را بر باد می‌دهند و دندان‌هایتان را در مدت زمان کوتاهی پس از سفید کردن، به رنگ اولیه خود باز می‌گردانند.
سفید کردن دندان؛ هرگز
دوست دارید بدانید چه کسانی نباید دندانهایشان را سفید کنند؟ حقیقت این است که سفید کردن دندان‌ها برای بعضی افراد جواب نمی‌دهد و یا حتی خطرناک و مضر است.اگر مینا و یا عاج دندان‌های شما به صورت مادرزادی دارای نواقصی بوده و بد ساخته شده باشند، بعید است بتوانید با این تکنیک به رنگ دلخواهتان برسید، شما باید دندانهایتان را لامینیت کنید.
بعضی افراد دندانهای حساسی دارند و با خوردن غذاهای گرم و ترش و یا یخ و بستنی دندانهایشان «تیر» می‌کشد، اگر شما هم دندانهای حساسی دارید، بهتر است به فکر سفید کردن دندانهایتان نباشید چون این امر، حساسیت شما را تشدید خواهد کرد.خانم‌های باردار و یا شیرده نیز بهتر است سفید کردن دندانها را به بعد موکول کنند.
به طور کلی دندان‌هایی که رنگشان زرد، نارنجی و قهوه‌ای است به درمان پاسخ بهتری می‌دهند ولی دندانهایی که رنگ زمینه‌ای آنها خاکستری یا آبی است، چندان سفید نمی‌شوند.
اگر دندانهای شما شدیداً تغییر رنگ پیدا کرده است، معمولاً فقط با سفید کردن دندان‌ها، به رنگ دلخواهتان نخواهید رسید.
8 توصیه
1 - ژل سفید کننده را فقط به مقدار تجویز شده درون قاشقک بریزید. تصور نکنید با مصرف بیشتر، دندانها زودتر و بیشتر سفید می‌شوند.
2 - در مواقعی که قاشقک حاوی ژل سفیدکننده در دهانتان است، از مصرف مایعات و  غذاها خودداری کنید.
3 - زمان تجویز شده را دقیقاً رعایت کنید.
4 - از فشردن قاشقک حاوی ژل با فشار دندان‌های فک مقابل و یا با دست اجتناب کنید.
5 - در طول درمان از خوردن آشامیدنی‌ها و موادغذایی رنگی مانند قهوه‌، چای، انواع کولاها، سبزی و انواع سس‌های رنگی دوری کنید.
6 - سیگار نکشید و از خوردن میوه‌های ترش و اسیدی مثل مرکبات و تنقلات مثل لواشک، تمرهندی  و قره‌قورت خودداری کنید.
7 - از همه مهمتر قبل از استفاده از مواد سفیدکننده و در روزهای بعد از آن، دندانهایتان را به خوبی مسواک بزنید و نخ بکشید.
8 - اگر قاشقک که دندانپزشک برای سفید کردن دندانهایتان در خانه به شما داده است، دقیقاً متناسب فک‌های شما نیست با او تماس بگیرید تا آن را برایتان تنظیم کند. چون در غیر این صورت، مواد سفیدکننده از لبه‌های آن به لثه‌ها، لب و زبان شما رسیده و آنها را زخم خواهند کرد.
کد خبر 3836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز