مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ضریب‌هوشی بالا برای موفقیت در زندگی از اهمیت برخوردار است اما تضمین کننده آن نیست و نقش انضباط فردی و پشتکار را نباید در موفقیت دست‌کم گرفت

کودک

از این رو محققان باور دارند باید سماجت و پشتکار را از کودکی آموخت.

براساس گزارش ساينس، محققان به تازگي دريافته‌اند کودکان می‌توانند پشتکار و سماجت را از سنین بسیار پایین یاد بگیرند و والدین به عنوان الگوی کودک نقش مهمی را در اين روند بازی می‌کنند. محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست می‌خواستند با انجام پژوهشي دريابند که آیا کودکان 15 ماهه پس از دیدن یک الگوی مثبت، حاضر به تلاش برای یافتن راه‌حلی برای یک مشکل هستند؟

126 کودک 15 ماهه در اين تحقیق حضور داشتند كه به سه گروه تقسیم شدند. پژوهشگران به گروه نخست جعبه‌ شفافی را نشان دادند که در آن یک قورباغه پلاستیکی قرار داشت. خانمی به مدت 30 ثانیه مقابل چشم این کودکان برای باز کردن در جعبه تلاش می‌کند و در نهايت موفق می‌شود برچسبی که در جعبه را پوشانده بود بردارد. این آزمایش در گروه دوم تکرار می‌شود با این تفاوت که فرد بزرگسال بدون تلاش زیاد پس از 10 ثانیه در جعبه را باز می‌کند و به قورباغه می‌رسد. گروه سوم بدون داشتن الگو و شرکت در این آزمایش وارد مرحله دوم می‌شود.

در مرحله دوم به هر کودک جعبه‌ای نشان داده می‌شود که از داخل آن صدای موزیک می‌آید‌ و یک دکمه بزرگ قرمز رنگی روی آن است. این دکمه به راحتی فشار داده می‌شود اما عملکردی ندارد. الگوی بزرگسال مقابل چشم هر کودک، دکمه‌ دیگری را که به سادگی پیدا نمی‌شود فشار می‌دهد. سپس به کودک نشان داده می‌شود که به این ترتیب از درون جعبه صدای موزیک به گوش می‌خورد.

بعد از آن پژوهشگران جعبه را در اختیار هر کودک می‌گذارند و اتاق را ترک می‌کنند. آنچه در دقیقه بعد اتفاق می‌افتد روی یک نوار ویدئویی ضبط می‌‌شود. برخی از کودکان پس از چند بار که دکمه بزرگ قرمز را فشار می‌دهند، جعبه را به گوشه‌ای پرت می‌کنند یا سراغ پدر یا مادر ‌می‌روند تا به آنها کمک کنند.

برخی از کودکان بسیار باهوش هم به سرعت دکمه اصلی را پیدا می‌کنند. این کودکان باهوش مانند کودکانی که که در تمام مدت دو دقیقه حتی یک‌بار هم دکمه قرمز را فشار نمی‌دهد یا والدین‌شان به آنها کمک می‌کنند، از مرحله بعد خارج می‌شوند. 

102 کودک وارد مرحله بعد می‌شوند. کودکان گروه نخست که پیش‌تر تلاش یک بزرگسال را برای باز کردن در جعبه و رسیدن به قورباغه را دیده بودند، پشتکار بیشتری برای دستیابی به هدف داشتند. آنها دکمه قرمز بدون‌عملکرد را به امید نتیجه گرفتن بارها و بارها فشار می‌دهند، برخی هم دکمه اصلی را پیدا می‌کنند.

به گفته محققان، این تحقیق نشان می‌دهد كودكان گروه اول پشتکار بیشتری برای رسیدن به نتیجه داشتند، گرچه شماری از آنها درک نکرده بودند که دو دکمه، در عملکرد باهم متفاوت هستند.

محققان معتقدند بزرگسالان باید تلاش شديد خود برای رسیدن به یک هدف را به فرزندان خود نشان دهند. کودکانی که در زندگی شهری و مدرن رشد می‌کنند، نمی‌توانند شاهد آن باشند که بزرگسالان چطور با چالش‌های پیش‌روی خود کنار می‌آیند. این کودکان در مهدکودک و مدرسه، بزرگسال را در حال انجام کارهایی می‌بینند که به خوبی از پس آن‌ها برمی‌آیند و ممکن است دچار این برداشت اشتباه شوند که آنها هم در بزرگسالی به سادگی از پس انجام همه‌کارها برخواهند آمد و نیازی به پیگیری و پشتکار ندارند.

کد خبر 383487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha