سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بی‌نظیر بوتو و نواز شریف 2 نخست وزیر پیشین پاکستان که هر یک دست کم 7 سال را در تبعید به سر برده‌اند، سه شنبه 13 آذر برای نخستین بار از زمان بازگشت به کشور، در اسلام آباد با یکدیگر ملاقات کردند.

در این نشست که با هدف بررسی شرایطی انتخاباتی در پاکستان و دستیابی به هرگونه توافق درخصوص نحوه شرکت در انتخابات در خانه شخصی بوتو صورت گرفت، دو طرف ضمن تأکید بر نامساعد بودن شرایط انتخاباتی در کشور و لزوم پایان یافتن هر چه سریع‌تر حالت فوق العاده، ‌وعده دادند فهرستی از درخواست‌های خود که برخواسته از خواست مردم برای شرکت در انتخابات خواهد بود را ارائه می‌دهند.

پس از این ملاقات دو طرف با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک تصریح کردند، تمام تلاش خود را برای برگزاری عادلانه و آزاد انتخابات به کار خواهند بست.

درحالی‌که یکشنبه کمیسیون انتخابات پاکستان – وابسته به دولت- صلاحیت نواز شریف را برای شرکت در انتخابات پارلمانی به‌دلیل آنچه فساد مالی و برخی تخلفات دیگر اعلام شد، ‌رد کرده بود، شریف دراین کنفرانس گفت، درصورتی که به موارد مورد درخواست وی برای برگزاری انتخابات آزاد توجه نشود، ‌انتخابات هشتم ژانویه را تحریم خواهد کرد.

روزنامه گاردین ،چاپ انگلیس نیز نوشت: درصورت تحریم انتخابات توسط این دو حزب بزرگ، بی‌تردید مشروعیت و اعتبار انتخابات ژانویه زیر سؤال خواهد رفت و بر انزوای پرویز مشرف در پاکستان افزوده خواهد شد.

بی‌نظیر بوتو همچنین با بیان آنکه حزبش- حزب مردم پاکستان- با بی‌میلی در انتخابات شرکت خواهد کرد تأکید نمود درصورت ناعادلانه ارزیابی کردن انتخابات به نتایج آن اعتراض و حتی از شرکت در مراحل پایانی آن خودداری خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز با بیان اینکه هنوز موانع نسبتا زیادی بر سر راه ائتلاف دو حزب عمده مخالف در پاکستان وجود دارد، از تشکیل کمیسیونی ویژه متشکل از افراد منتخب دو طرف خبر داد که قرار است طی چند روز آینده فهرست درخواست‌های انتخاباتی بوتو و شریف را منتشر کنند.

ال پائیس چاپ مادرید نیز با درج این مطلب که سرانجام 2 رقیب دیرینه با یکدیگر ملاقات کردند ،در مقاله‌ای نوشت: بوتو و شریف را باید 2 دشمن سیاسی در پاکستان لقب داد که اکنون همان منافع سیاسی آنان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگردر نشست دیروز اهمیت داشت اشاره نکردن شریف به لزوم آزادی وکلای دیوان عالی به‌عنوان یکی از پیش شرط‌های شرکت در انتخابات بود. وی پیش از این شرکت خود و حزبش – مسلم لیگ شاخه شریف- در انتخابات را به آزادی تمامی وکلایی که از زمان اعلام وضعیت فوق العاده در کشور – سوم نوامیر- بازداشت شده بودند، منوط کرده بود.

شاید تهدید شریف به رد صلاحیت وی در انتخابات زنگ خطر را برای وی به صدا در آورده باشد و شاید هم رقیب دیروز و شریک سیاسی امروز توانسته باشد وی را متقاعد سازد.

بوتو دیروز تأکید کرد اصلاحات مربوط به دستگاه قضائی پاکستان می‌تواند پس از برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گیرد و اکنون انتخاباتی عادلانه اولویت اول است.

کد خبر 38331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز