سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

حضور بیش از یک میلیون شکارچی در زیستگا‌ه‌ها، حیات‌وحش کشور را در آستانه نابودی قرار داده است؛ به‌طوری که بیم آن می‌رود، بسیاری از گونه‌های حیات وحش منقرض شوند.

مدیر طرح حفاظت از یوز پلنگ ایرانی به همشهری گفت: دام بیش از حد باعث تخریب اغلب زیستگاه‌های کشور شده و از سوی دیگر شکارچیان غیرمجاز مجال حیات را از گونه‌های وحش گرفته‌اند.

 تا آنجا که درمنطقه بیستون کرمانشاه که تا چند سال پیش زیستگاه‌ بیش از 10 هزار کل و بز بود، بر اساس آخرین سرشماری که اخیرا صورت گرفته حتی یک راس کل و بز در این منطقه وجود ندارد. همچنان که به‌دلیل بی‌توجهی و تخریب زیستگاه گور خر ایرانی، پارک ملی کویر که روزگاری بزرگ‌ترین زیستگاه این گونه نادر حیات‌وحش محسوب می‌شد اکنون خالی از این گونه شده‌است.

هوشنگ ضیایی درباره طرح نجات یوزپلنگ ایرانی و نتایج آن گفت: طرح حفاظت از یوزپلنگ ایرانی که 6 سال از شروع آن می‌گذرد دستاورد‌های مثبتی داشته که از آن جمله می‌توان به ارتقای فرهنگ عمومی حاشیه نشینان زیستگاه‌ها، آموزش محیط بانان و شناساندن این گونه به عموم مردم اشاره کرد؛ به‌طوری که امروز دیگر کمتر کسی به یوزپلنگ به چشم یک دشمن نگاه می‌کند.

کد خبر 38328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز