سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

ترجمه- امیر تاجیک: در اول نوامبر مأموریت سوخت رسانی نیروی دفاع دریایی ژاپن(JMSDF) در اقیانوس هند به پایان رسید و وزیر دفاع این کشور «شیگرو اشیبا» 2 ناو شرکت‌کننده در مأموریت را به خانه برگرداند.

در این عملیات سوخت ناوهای جنگی، به ویژه آنهایی که در افغانستان در حال مأموریت بودند تأمین می‌شد.

 این مسئله به خاطر آن بود که «یاسوئو فوکودا»، نخست وزیر ژاپن بالاخره نتوانست با مخالفان حزب دمکرات این کشور و به ویژه رهبر آن «آکیرو ازاوا» به توافق برسد. اگرچه این مأموریت ( به خاطر مخالفت سنای این کشور) پایان پذیرفته است اما فوکودا هنوز سخن از شروع مجدد این عملیات طی یک یا 2ماه آینده می‌گوید.فوکودا در سپتامبر 2007 به جای «شینزو آبه» به مقام نخست وزیری ژاپن رسید. «آبه» در مدت بسیار کوتاه و با یک رسوایی، مجبور به استعفا از مقامش شد.

به همین خاطر فوکودا به سختی برای بهتر کردن تصویر حزب لیبرال دمکرات برای انتخابات مجلس نمایندگان (که قرار است در سال 2009 برگزار شود) تلاش می‌کند.

یکی از وظایف اصلی فوکودا بهبود و تجهیز مجدد نیروی دفاع دریایی است؛ وظیفه‌ای که با مقاومت سخت حزب دمکرات مواجه است. اگرچه او در پی توافق با ازاوا و این حزب است ولی واضح است که این دو مورد کاملا با هم در تضاد هستند. اما بهای مقاومت در برابر این مخالفت‌ها پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان است. این قضیه قرار است در مجلس سنا مطرح شود. هر چند قبول آن در جایی که دو سوم نمایندگان آن از حزب دمکرات هستند غیرمحتمل به‌نظر می‌آید.

حتی اگر مجلس سنا این مسئله را قبول کند بازهم جهت تصویب نهایی توسط مجلس نمایندگان به 60 روز وقت نیاز است. این مشکلی است که فوکودا آن را نمی‌تواند بپذیرد. او در دیدار اخیرش با جرج بوش قول داده است که مشکل را سریعا حل کرده و ناوها را به محل‌های قبلی شان برگرداند.

تصمیم فوکودا نشان می‌دهد او قصد دارد واشنگتن را به‌عنوان اولین مقصد بین‌المللی اش انتخاب کند و نقشی در بهبود روابط این دو کشور داشته باشد. پیشنهاد اخیر برای حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم – به شرطی که این کشور فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تا پایان سال میلادی متوقف کند- باعث اعتراض بسیاری از ژاپنی‌ها شد.

 این قضیه به خاطر وقایع اوایل دهه 1980 و ربودن شهرواندن ژاپنی توسط کره شمالی بود. این قضیه به مخالفت‌های گروه‌های مختلف برای باج ندادن به آمریکا اضافه شد. پایه‌های ارتش در این کشور باعث شده که فوکودا مراقب باشد به‌نظر نیاید او برای آرام کردن آمریکا هر کاری انجام می‌دهد و در مقابل هبچ امتیازی نمی‌گیرد.

در این شرایط ازاوا و حزب دمکرات بر بالای قله موفقیت قرار دارند. آنها نقش مهمی در رسوایی نخست وزیر قبلی آبه و پایان مأموریت نیروی دفاع دریایی داشته‌اند. ازاوا در ماه گذشته در ملاقاتی مخفیانه که باعث تعجب همه فعالان سیاسی شد با فوکودا دیدار کرد و در مورد پیشنهاد یک اتحاد بزرگ میان حزب‌های دمکرات، لیبرال دمکرات و و حزب جدید کمیتو صحبت کردند. ازاوا هنوز بر موضع گفت‌وگو با همه احزاب ژاپن به جز حزب لیبرال دمکرات دفاع می‌کند.

مرحله نهایی آن است که لیبرال دمکرات‌ها برای راضی کردن آمریکا و به دست آوردن امتیاز از قدرت دو سوم اعضا خود در مجلس نمایندگان استفاده کنند. اعضا حزب دمکرات حدس می‌زنند این حرکت، موجی از مخالفت را در مجلس سنای این کشور بر ضد فوکودا به راه بیندازد و او مجبور به درخواست انتخابات زودهنگام شود. در حال حاضر انتخابات زودهنگام یک امتیاز بسیار مهم برای دمکرات‌ها به حساب می‌آید.

هر چند طرح ائتلاف ازاوا شکست خورده است اما حتی در این وضعیت هم نامزد حزب دمکرات در انتخاب اخیر شهرداری ازاکا رقیبان را شکست داد. علاوه بر این اگر کره شمالی خواسته آمریکا را اطاعت کرده و نامش از فهرست کشورهای حامی تروریست حذف شود باعث اعتراض بیشتر مردم این کشور خواهد شد.

 کره شمالی در آخر امسال می‌خواهد شرایط آمریکا را بپذیرد و مجلس سنا می‌تواند مسئله را تا 60 روز به تعویق بیندازد. این زمان مناسبی خواهد بود تا فوکودا روی گزینه هایش بیشتر فکر کند.

Pinr.com
25 نوامبر2007

کد خبر 38305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز