همشهری آنلاین: ماهیت فضا و زمان چیست؟ ما در گیتی چه جایگاهی داریم؟

اخترفیزیک برای افراد بیقرار

امروزه ما کمتر وقت می‌کنیم درباره‌ کیهان اندیشه کنیم. اخترفیزیکدان مشهور و محبوب جهانی، نیل دگراس تایسن، گیتی را در نوشتاری موجز و روشن، با زبانی طنزآمیز و گویا، به ما معرفی می‌کند. در پيشگفتار اين كتاب چنين آمده است:

... در سالهاي اخير، تقريباً هر هفته خبر از کشفيات کيهاني جديدي به گوش مي‌رسد که شايسته سرخط اعلان‌ها است. درست است که رسانه‌هاي گروهي علاقه بيشتري به اخبار گيتي نشان مي‌دهند، ولي اين افزايش علاقه احتمالاً ناشي از افزايش واقعي اشت‌هاي مردم براي علم است. شواهد فراواني بر اين امر دلالت مي‌کند، از نمايش‌هاي پربينندهي تلويزيوني که بر اساس علم يا با الهام از آن ساخته مي‌شود، گرفته تا موفقيت فيلم‌هاي علمي- تخيلي با بازي هنرپيشه‌هاي مشهور که از سوي توليدکنندگان و کارگردانان پرآوازه ساخته مي‌شوند. تازه در اين اواخر، فيلم‌هاي زندگينامه دانشمندان بزرگ نيز تبديل به ژانر ويژهاي شدهاند. علاقه زيادي هم در سراسر جهان براي جشنواره‌هاي علمي، گردهمايي‌هاي علمي- تخيلي، و فيلم‌هاي مستند علمي تلويزيوني پديد آمده است.

پرفروشترين فيلم تمام تاريخ فيلمي است از يک کارگردان مشهور که داستان آن در سيارهاي مي‌گذرد که به دور ستارهاي دوردست مي‌چرخد، و هنرپيشه زن مشهور آن نقش يک اختر زيست شناس را بازي مي‌کند. گرچه در اين عرصه تمام شاخه‌هاي علم پيشرفت زيادي داشته‌اند، ولي رشته اخترفيزيک مدام به جايگاه نخست صعود مي‌کند. گمانم من علتش را بدانم. هر يک از ما، گه‌گاه به آسمان نگريسته و از خود مي‌پرسيم: تمام اينها چه معني مي‌دهد؟ اينها چطور کار مي‌کند؟ و جايگاه من در گيتي کجا است؟

اگر فرصت نداريد از طريق کلاس درس، کتاب‌هاي درسي، يا فيلم‌هاي مستند با کيهان آشنا شويد، ولي در عين حال، خواهان آشنايي مختصر ولي معني‌دار با اين رشته هستيد، کتاب اخترفيزيک براي افراد بيقرار را به شما پيشنهاد مي‌کنم. در اين کتاب کوچک، آشنايي اساسي با تمام ايده‌ها و کشفيات عمدهاي که محرک درک نوين ما از گيتي هستند، پيدا خواهيد کرد. اگر در اين کار موفق شوم، شما آگاهي فرهنگي قابل توجهي از رشته تخصصي من به دست خواهيد آورد، و شايد هم عطشي براي بيشتر دانستن در شما ايجاد شود.

شناسنامه كتاب:

  • نام كتاب: اخترفيزيک براي افراد بيقرار
  • نويسنده: نیل دگراس تایسن
  • ترجمه: قاسم كياني‌مقدم
  • تعداد صفحه:
  • چاپ اول: 1396
  • شمارگان: 1100
  • قيمت: 10هزار تومان
  • ناشر: انتشارات مازيار
کد خبر 383030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha