جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

«سوفیا فریدا»، این اسم دختربچه‌ای ۱۲ ساله بود که طی روزهای گذشته مردم مکزیک بارها آن را از زبان رسانه‌ها شنیدند؛ دختربچه‌ای که گفته می‌شد زیر آوار زلزله زنده مانده و عملیات نجات او، تبدیل به برنامه‌ای پربیننده شد اما در نهایت معلوم شد که همه‌‌چیز دروغ بوده است.

زلزله

زلزله هفته گذشته مكزيك در حالي دست‌كم 282كشته برجا گذاشته كه هنوز عمليات جست‌وجو براي نجات افرادي كه احتمال مي‌رود زير آوار مانده باشند، ادامه دارد. دست‌كم 10ساختمان بزرگ در مكزيكوسيتي، پايتخت اين كشور در زمين‌لرزه 7.1ريشتري بعدازظهر سه‌شنبه تبديل به تلي از آوار شدند اما مقامات احتمال مي‌دهند برخي از مدفون‌شدگان زير آوار زنده هستند. يكي از اين ساختمان‌ها مدرسه انريكه رباسمن است كه روز حادثه ويران شد و 19دانش‌آموز و 6 بزرگسال زير آوار جان باختند. اما داستان زنده ماندن دختري 12ساله به نام سوفيا فريدا در آوار مدرسه و عمليات نجات اين دختر، ماجرايي بود كه نه در مكزيك كه در سراسر دنيا پيچيد.

ماجرا از اين قرار بود كه ابتدا خبري از سوي مقامات نيروي دريايي كه در حال عمليات جست‌وجو در مدرسه بودند، منتشر شد. در اين خبر آمده بود كه امدادگران هنگام جست‌وجو و از طريق حفره‌اي كوچك به محلي رسيده‌اند كه دختربچه 12ساله‌اي به نام سوفيا در آنجا مدفون بود. آنها ابتدا با تكان خوردن دست‌ها و سپس‌ پاهاي دختربچه متوجه زنده ماندن او شدند و پس از آن عمليات نجات وي شروع شد.

پس از انتشار اين خبر، ماجرا به رسانه‌ها و تلويزيون مكزيك راه‌ يافت و خبرنگاران عازم مدرسه شدند. پوشش خبري عمليات نجات سوفيا، مردم را پاي گيرنده‌هايشان ميخكوب كرده بود و همه دعا مي‌كردند كه هرچه زودتر دختربچه نجات يابد. در اين ميان انتشار اخباري مبني بر رساندن اكسيژن و خوراكي به دختربچه از طريق لوله، اميد مردم را بيشتر مي‌كرد تا اينكه رفته رفته خبرنگاران به اين داستان شك كردند چرا كه اثري از خانواده اين دختر در مقابل مدرسه نبود و از طرفي دانش‌آموزاني كه در مدرسه نجات يافته بودند نيز مي‌گفتند فردي به‌نام سوفيا فريدا را نمي‌شناسند.

درنهايت نيز معلوم شد كه همه اين ماجرا دروغ بوده و هرگز پيكر دختربچه‌اي از زير آوار بيرون نيامد. انتشار اين حقيقت در رسانه‌ها خشم مردم را به‌دنبال داشت تا جايي كه نيروي دريايي مكزيك و همچنين رسانه‌هايي كه اين دروغ بزرگ را پوشش داده بودند مجبور به عذرخواهي از مردم شدند.

براساس اين گزارش، صدها سرباز ارتش، نيروي دريايي، پليس، امدادگر و داوطلب با حضور در مناطق آسيب‌ديده مكزيك عمليات جست‌وجو را ادامه مي‌دهند و به گفته ميگوئل آنگل، شهردار مكزيكوسيتي، هنوز از سرنوشت 50نفر خبري نيست.

کد خبر 383010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha