جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

نیمه دوم سال آغاز شده و به همین مناسبت مرور وضعیت فروش فیلم‌ها و البته بررسی تعداد مخاطبان سینما هم اهمیت بالایی دارد.

سینما

جدول فروش10 فيلم برتر شش ماهه اول سال صدرنشيني مطلق كمدي‌ها را تاييد مي‌كند و نشان مي‌دهد حتي در سياسي ترين روزهاي سال هم كمدي‌ها مي‌توانند از فروش قابل ملاحظه‌اي برخوردار باشند . جالب اينكه «نهنگ‌عنبر2: روياي سلكشن» پرفروش‌ترين فيلم سال تا اين لحظه در ارديبهشت‌ماه و همزمان با غوغاهاي سياسي انتخابات نمايش خود را آغاز كرد و حالا با حدود بيست و يك ميليارد تومان فروش در صدر فهرست به گونه اي جاخوش كرده كه بعيد است هيچ رقيب ديگري تا پايان سال به گرد پايش برسد. «گشت ارشاد2» با فروش اندكي كمتر از بيست ميليارد تومان در رتبه دو م است و بعد از آن «خوب ، بد ، جلف» و«اكسيدان» به ترتيب با بيش از شانزده و 10 ميليارد تومان فروش رده‌هاي بعدي را قرق كرده‌اند.

حتي رده پنجم پرفروش‌ها هم در اختيار يك فيلم كمدي است. «ساعت پنج عصر» هر چند نتوانست مهران مديري را در فروش به نتيجه دلخواه برساند اما در روزهاي سخت سينما فروش بدي هم نداشته است. درست بعد از اين پنج كمدي نوبت مي‌رسد به رقابت ممتازهاي سال سينمايي كشور. «رگ خواب» به كارگرداني حميد نعمت الله با بيش از چهار و نيم ميليارد تومان فروش و «ماجراي نيم‌ روز» به كارگرداني محمد حسين مهدويان با فروش كمتر از چهار و نيم ميليارد تومان رده‌هاي بعدي پرفروش‌ها را در اختيار دارند.بعد از اين نوبت مي‌رسد به زير سقف دودي، سارا و آيدا و البته برادرم خسرو كه هر سه نتوانستند فروش 3ميلياردي را تجربه كنند تا فهرست10فيلم پروفروش سال تا اين لحظه شمايل واضح‌تري بيابد.

نكته مهم اينكه به رغم وضعيت قابل قبول فروش ريالي فيلم‌ها ، وضعيت تعداد تماشاگران سينما نسبت به سال قبل شرايط نامساعدتري دارد. محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران دراين باره گفته:« فروش امسال خوب و راضی‌کننده بود اما اين آمار فقط از نظر ريالي اندكي افزايش داشته و تعداد مخاطب سينما كمتر شده است.»

سال گذشته سينماي ايران مجموعا حدود 27 ميليون مخاطب داشته كه حدود 16ميليون آن در شش ماهه نخست سال در جمع بندي آماري به ثبت رسيده‌اند اما تعداد مخاطبان سينماي ايران در شش ماهه نخست سال با كاهش حدود دو ميليون نفري مواجه شده است. با اين اوصاف اما از نظر ريالي وضعيت چندان تغيير نكرده و افزايش قيمت بليت‌ها اين فاصله ناشي از كاهش مخاطب را تا حدودي جبران كرده است.

هر چند تعداد مخاطبان سال گذشته سينما به نسبت تمام سال‌هاي دهه 90 بالاترين عدد را داشته است اما تعداد مخاطبان سينماي ما در شش ماهه اول امسال نشان مي‌دهد كه ظاهرا آن رشد موقت بوده است.مجموع فروش فهرست 10 تايي پرفروش شش ماهه ابتدايي سال حدود هشتادوهفت ميليارد تومان است كه تفاوت چنداني با آمار فروش سال گذشته در همين مقطع زماني ندارد اما خبر از كاهش تعداد مخاطبان مي‌دهد.

کد خبر 383008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha