شامگاه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور و در روزهای پایانی تابستان، تالار وحدت میزبان هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری بود تا طی مراسمی علاوه بر تجلیل از محمود فرشچیان، نگارگر و نقاش معاصر ایرانی، از ششمین کتاب آثار وی نیز رونمایی شود.

هنر

به گزارش همشهري، در ابتداي مراسم نماهنگي از هنرمند اصفهاني 88ساله پخش شد و فرشچيان در بخش‌هايي از اين فيلم از پدرش و رفاقتي كه با ميرزا آقا امامي داشته و بعدها به شاگردي‌اش درآمده گفت. وي عنوان كرد كه نخستين مشق كلاسش، كشيدن آهو بود و در يك شب تا صبح بيش از 200آهو طراحي كرده است.

در ادامه مراسم، چند تن از مسئولان هنري درباره فرشچيان صحبت كردند. سيدعباس صالحي، وزير ارشاد فرشچيان را نماينده و نماد ايران دانست: «او شخصيتي است كه نماينده هنر تركيب‌ساز و تركيب‌گر ايراني است. فرشچيان توانسته مرز خواص و عوام را درنوردد. شعر ايراني را به نگارگري رساند و نگارگري را به شعر رساند. او نقش را به كلمه و كلمه را به نقش تبديل كرد. او نشان داد چگونه مي‌توان در سنت ريشه داشت، اما از مدرن‌ترين نمادها سود برد تا مخاطب احساس وحدت و يكپارچگي كند.»

علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد هم به فعاليت‌ها و آثار فرشچيان اشاره كرد:«در دنيا از نداشته‌هاي‌شان خيلي چيزها مي‌سازند، وقتي ما چنين داشته‌هاي غني‌اي داريم چه خوب است براي آيندگان از داشته‌هاي‌مان بگوييم. او جزو موارد استثنايي هنر ايران است و بايد بتوانيم وضعيتي را كه فرشچيان تعريف كرده، بيشتر تبيين كنيم.»

يدالله كابلي و احمد مسجد جامعي از ديگر سخنرانان مراسم بودند كه عضو شوراي شهرتهران و وزير پيشين ارشاد به زندگي 30ساله فرشچيان در آمريكا اشاره كرده و يادآور شد:«نيويورك مركز آثار معاصر، مدرن و غيرمدرن است، اما زماني كه با فرشچيان برخورد مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد او در سبزه‌ميدان اصفهان و مسجد شيخ لطف‌الله زندگي مي‌كند چرا كه رفتار و لهجه او حكايت ديگري دارد.» مسجد‌جامعي در ادامه به نقل قولي از محمود دولت‌آبادي درباره فرشچيان اشاره كرد:«با محمود دولت‌آبادي - نويسنده - صحبت مي‌كرديم. به او گفتم، كجاي كار فرشچيان قشنگ است؟ گفت رقص قلمش. چون اين، رقص فكرش است.

او سنت را حفظ كرد، اما به آن قناعت نكرد و بسطش داد به شكلي كه همه فرهنگ‌ها با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. او مكاتب مختلف را درهم مي‌آميزد، از هنر و ظرفيت‌هاي جديد بهره مي‌گيرد و تابلوي «ظهر عاشورا» خلق مي‌شود. با پايان صحبت‌هاي مدعوين، فرشچيان روي سن آمد و گفت: «هنرمندان اهل قلم معمولا با كلام و سخن، راهي ندارند و راز دل‌شان در آثارشان است.»

آخرين بخش مراسم رونمايي از كتاب ششم محمود فرشچيان بود؛ كتاب «سلطان سرير صبح‌خيزان» به خط اسرافيل شيرچي، ديوان حافظ با نگارگري‌هاي فرشچيان و به خط رسول مرادي، رباعيات خيام، با نگارگري فرشچيان و به خط اميراحمد فلسفي و همچنين كتاب و فيلم محمود فرشچيان به تلاش امير صبوري رونمايي شد.

  • كار حيرت‌انگيز استاد

حسام‌الدين سراج، خواننده: محمود فرشچيان، استادي بي‌بديل در زمينه نگارگري و هنرهاي تجسمي اصيل ايراني است كه به‌دليل شيوه‌اي كه در نگارگري و نقاشي دارد، شخصيت هنري ايشان، ابعاد جهاني پيدا كرده است. نقاشي‌هاي فرشچيان منحصر به‌خودشان است و با سابقه نگارگري در ايران، وي در زمينه ابداع و نوآوري از ديگر هنرمندان پيشي گرفته است.

فرشچيان در بخش هنر ايراني كارهاي حيرت‌انگيزي دارد كه مي‌توان به شاهنامه و حافظ اشاره كرد. تابلوهاي محمود فرشچيان نه‌تنها شهرت ايراني بلكه شهرت جهاني يافته‌اند، فرشچيان در حكمت نظري و عملي استادي به تمام معنا هستند. وارستگي و تواضع وي در مقام استادي منحصر به فرد است. در كار عملي هنر نيز در سطح ايران و جهان اسلوب خاص خود را دارد.

کد خبر 383007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha