مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: «استفاده از آجر در نمای ساختمان‌ها اتفاق خوبی است و این همان معماری قدیمی ایران است».

نما ساختمان

ترانه يلدا، دكتراي معماري و شهرسازي اين مطلب را عنوان كرده اما براين موضوع هم تأكيد مي‌كند كه از همين مصالح بومي بايد به درستي استفاده كرد تا لطمه‌اي به نماي ساختمان وارد نشود. از 3 سال قبل كه بحث ساماندهي نماي ساختمان‌هاي تهران آغاز شد، ‌استفاده از آجر هم آهسته آهسته ميان سازندگان رونق گرفت. هر چند كه سهيلا صادق‌زاده، مديركل پيشين معماري و ساختمان شهرداري تهران به همشهري مي‌گويد ما به سازندگان نمي‌گوييم نماي ساختمانشان چگونه بايد باشد و فقط بر نبايدها تأكيد كرده‌ايم. همچنين به اعتقاد يلدا در ايران خيلي‌ها معماري خوب ارائه مي‌دهند اما نمي‌توان آن را به فرمول كلي تبديل كرد چراكه مسئله بغرنج‌تر مي‌شود. فعلا چه كار نكنيم مهم است.

  • قوس و آجر و كاشي در جاي خودش زيباست

برخي سازندگان و مالكان و نه معماران تحصيلكرده تصور مي‌كنند به‌كارگيري آجر و كاشي فيروزه و گنجاندن ايوان و رواق در ساختمان به‌معناي قرارگرفتن بنايشان در زمره معماري ايراني است و تأييد كارشناسان براي ادامه كار را خواهد گرفت. اين سازندگان اگر از نظرات و تجارب تحصيلكردگان معماري بهره‌مند شوند به‌طور حتم نگاهشان تغيير خواهد كرد. ترانه يلدا، استاد شناخته شده معماري در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد:

رواق، پنج‌دري، هفت‌دري، ‌ايوان و قوس از عناصر معماري ايراني است كه در گذشته در خانه‌هاي داراي فضاي داخلي و حياط مركزي به اجرا درمي‌آمد اما امروز با وجود تراكم بالا و فضاي كم نمي‌توانيم ريتم معماري گذشته را اجرا كنيم. خانه‌هاي امروز مشرف به خيابان است و فضايي براي به‌كارگيري اين نوع معماري را در اختيار ما قرار نمي‌دهد.

اين چهره شناخته شده رشته معماري معتقد است كه به مردم هم نمي‌توان گفت به سمت اين معماري بروند چراكه قطعا نتيجه كار خراب خواهد شد و بهتر است براي ساماندهي، بر نبايدها و آنچه نبايد انجام شود تأكيد كرد. يلدا با تأكيد مي‌گويد: «استفاده بسيار از شيشه، كامپوزيت و لمينيت، شيشه‌هاي رفلكس جزو مواردي است كه بايد به مردم تأكيد شود به سمت آن نرويد حتي شيشه‌هاي رنگي كه ديگر كسي بلد نيست از آن استفاده كند.

به كارگيري شيشه‌هاي جديد و مدرن نيز دانش خاصي مي‌طلبد». سهيلا صادق‌زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران كه ديروز به عنوان شهردار منطقه 10 تهران معرفي شد، در گفت‌وگو با همشهري ضمن تأييد سخنان يلدا، تأكيد مي‌كند كه تمركز ضوابط نما بر نبايدهاست و استادان كميته‌ها معماران را به سمت و سوي خاصي هدايت نمي‌كنند بلكه تلاش آنها بر دوري طراحان و سازندگان از نماهاي مغشوش و به هم ريخته است.

وي البته تأكيد مي‌كند كه اگر سازندگان از معماران تحصيلكرده استفاده كنند مسلما نتيجه كارشان مطلوب خواهد بود و حتي به درستي از مصالحي مانند سنگ هم استفاده مي‌كنند. يلدا نيز بر همين مسئله اشاره كرده و به همشهري مي‌گويد با وجود اينكه آجر از مصالح بناهاي ايراني است اما استفاده درست از آن و توجه به همجواري‌ها و ميزان به‌كارگيري و همچنين چگونگي به‌كارگيري آن در نما موضوع مهمي است. كار اگر درست انجام نشود بايد گفت صد‌رحمت به طرح‌هاي رومي.

به گفته وي از آنجا كه برخي معماران به‌دنبال شاخص كردن ساختمانشان هستند به موضوع همجواري‌ها و تناسب با محيط توجه نمي‌كنند.سال گذشته در همايشي كه براي شناساندن بيشتر كميته‌هاي نما براي سازندگان بنا برگزار شد بعضي معترض بودند كه كارشناسان كميته‌ها اجازه به‌كارگيري مواردي مانند قوس در نماي ساختمان‌ها را نمي‌دهند درحالي‌كه اينها نمونه‌اي از عناصر معماري ايراني است. يلدا همچنين مي‌افزايد: قوس يكي از عناصر معماري قديم ايران است اما بخشي از ساختار خانه بوده و براي نگه‌داشتن سقف به‌كار مي‌رفته است. اما الان زماني كه آهن و بتن در ساخت خانه به‌كار مي‌رود ديگر قوس معنا ندارد و يك عنصر بيگانه و باسمه‌اي خواهد بود و بايد به مردم گفت قوس كار نكنيد.

  • پذيرش طرح‌ها سختگيرانه‌تر خواهد شد

بيشترين مشكلي كه با عدم‌شناخت درست و فهم غلط از عناصر معماري و به‌كار‌گيري درست آنها در ساختمان‌ها وجود دارد، سپردن موضوع تخصصي معماري به تكنيسين‌هاي نقشه‌كشي و عدم‌بهره‌مندي از معماران تحصيلكرده است. قرار است اين موضوع در معاونت شهرسازي به‌عنوان يكي از موارد تأييد نماي ساختمان قلمداد شود تا طرح نما از سوي معماران عضو نظام مهندسي تهيه و تأييد شده باشد تا از مشكلات بي‌سليقگي‌هاي موجود كاسته شود.

کد خبر 382801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha