سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با ابلاغ احکامی خطاب به وزرای اقتصادی دولت دوازدهم از آنها خواسته تا برنامه‌های خود را برای تحقق حدود ۸۰ ماموریت تعریف شده تا ۲‌ماه آینده به دفتر رئیس‌جمهور ارائه کنند و سازمان برنامه و بودجه هم موظف شده تا هر ۶ ماه یک‌بار گزارشی از روند پیشرفت و اجرای این ماموریت‌ها ارزیابی کند.

اقتصاد
  • صندوق‌هاي بازنشستگي را نجات دهيد

علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ماموريت نخستش نجات صندوق‌هاي بازنشستگي است چرا كه اين صندوق‌ها با كسري منابع شديد مواجه هستند و دولت براي حل بحران آنها از بودجه خودش هزينه مي‌كند.
روحاني از ربيعي خواسته تا وضعيت مالي صندوق‌هاي بازنشستگي را اصلاح و تكيه آنها به بودجه عمومي را كاهش دهد. افزون بر اين دخل و خرج سازمان تأمين اجتماعي و شركت‌هاي وابسته به آن را شفاف سازد و بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به وزارتخانه يادشده را به بخش خصوصي واگذار كند.

  • بحران آب كشاورزي را مديريت كنيد

محمود حجتي وزير كهنه‌كار جهادكشاورزي هم از سوي رئيس‌جمهور ماموريت دارد تا بهره‌وري آب در توليد محصولات كشاورزي را افزايش و از مصرف بي‌رويه اين مايه حيات جلوگيري كند. افزون بر اين او مأمور شده تا سهم بودجه دولت در خريد تضميني محصولات كشاورزي را به حداقل ممكن كاهش دهد و دست واسطه‌ها را كوتاه و سهم كشاورزان را در بازار افزايش دهد.

  • توليد ملي و اولويت‌هاي وزير صنعت

محمد شريعتمداري به‌عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت اما راهي دشوار در پيش دارد. روحاني از او خواسته‌هاي مشخصي دارد؛ اشتغال در بخش‌هاي توليدي و خدماتي را افزايش دهد، بخش خصوصي را جدي بگيرد، امنيت سرمايه‌گذاري را افزايش دهد، انحصارات غيرضرور را بردارد، از توليد داخلي به‌صورت هدفمند و زمان‌دار حمايت كند، مقررات مزاحم را بردارد، بازار محصولات و كالاهاي اساسي را سامان‌دهد و نظام خرده‌فروشي را دگرگون كند. ماموريت مشخص وزير صنعت اما رشد بيش از 15درصدي صادرات غيرنفتي ايران در دولت دوازدهم از يك سو و كاهش فشار به مردم در زنجيره تأمين مواد غذايي است.

  • 5خواسته مسكني از آخوندي

روحاني از عباس آخوندي هم خواسته تا علاوه بر ايجاد انقلاب در صنايع حمل‌ونقل ريلي و هوايي، به فكر بازار مسكن هم باشد و براي همين منظور ايجاد تحرك در بخش مسكن، افزايش سرمايه‌گذاري در بافت‌هاي فرسوده به‌عنوان مهم‌ترين اولويت تعيين شده است. افزون بر اينكه وزير راه و شهرسازي موظف شده تا براي آسان‌تر‌سازي‌ خانه‌دار شدن خانه‌اولي‌ها و زوج‌هاي جوان تدبيري بينديشد.

  • مبارزه با پولشويي ماموريت اول وزير اقتصاد

رئيس‌جمهور به‌طور شفاف از مسعود كرباسيان وزير اقتصاد خواسته تا با بانك مركزي جهت اصلاح نظام بانكي و همچنين افزايش كارآمدي بانك‌هاي دولتي همكاري كند و موانع جذب سرمايه خارجي را بردارد. از ديگر ماموريت‌هاي وزير اقتصاد افزون بر بهبود نظام ماليات‌ستاني، اصلاح روند خصوصي‌سازي بنگاه‌هاي دولتي و جلوگيري از انحراف ايجاد شده در اين مسير است.

كرباسيان براي بهتر كردن وضعيت ماليات‌ستاني در كشور با 2چالش معافيت‌هاي گسترده مالياتي و فرارهاي مالياتي مواجه است به‌نحوي كه آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد حدود 40درصد از اقتصاد ايران ماليات نمي‌دهد. روحاني كه در هنگام معرفي وزير اقتصاد اولويت نخست اين وزارتخانه‌ها را مبارزه با پولشويي عنوان كرده، از كرباسيان خواسته تا با رعايت ضوابط بين‌المللي مبارزه با پولشويي، موانع توسعه روابط بانكي با بانك‌هاي جهاني را بردارد تا بانك‌هاي خارجي بهانه‌اي از جنس ابهام در پولشويي در اقتصاد ايران نداشته باشند.

  • سرمايه ‌خارجي را به نفت بياوريد

بيژن زنگنه، باسابقه‌ترين وزير تاريخ ايران اما بايد هم اولويتش را روي جذب سرمايه‌هاي خارجي در ميدان‌هاي مشترك نفت و گاز بگذارد تا هم بازار را از دست رقبا خارج كند و هم مانع مرگ زودرس چاه‌هاي نفت و گاز ايران شود. افزون بر اينكه او بايد راه ورود بخش خصوصي داخلي و سرمايه‌گذار خارجي در صنعت پتروشيمي را هموار و جلوي رشد مصرف حامل‌هاي انرژي را بگيرد. شاه‌بيت ماموريت روحاني به زنگنه تغيير مبدا صادرات نفت ايران است كه قرار است بندر جاسك رقيب جزيره خارك شود. اين يعني سوپاپ اطمينان ايران از صادرات نفت خود در آينده.

کد خبر 382662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha