مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

استفاده از هر گونه ترکیب بیماری‌زا- اعم از باکتری و ویروس یا سموم طبیعی به عنوان سلاح جنگی و با هدف از پا در آوردن دشمن- جنگ بیولوژیک یا جنگ میکروبی گفته می‌شود؛ جنگی که مخصوصا در چند سال اخیر بیشتر در مورد آن گفته و نوشته شده است.

 از سال 1972 هر گونه استفاده، ساخت و نگهداری سلاح‌های میکروبی رسما غیر قانونی اعلام شد و قریب به 100کشور جهان قرارداد مربوطه را امضا کردند. در واقع دلیل این مخالفت همگانی، پرهیز از اقدامات مخرب و ویرانگری بود که منجر به مرگ هزاران و گاهی میلیون ها نفر انسان بی گناه می شد و عواقب ناگواری را برای جوامع و اقتصاد آنها به همراه داشت.

 از نظر نظامی، بزرگ‌ترین ویژگی سلاح های میکروبی، کندی اثر گذاری آنها بر نیرو های دشمن است. این سلاح‌ها برای تاثیر گذاری به چند روز وقت نیاز دارند و بر خلاف حملات هسته ای یا شیمیایی، بلافاصله نیروی مقابل را متوقف نمی‌کنند.

ویژگی دیگر این سلاح‌ها، غیر قابل مهار بودن آنهاست؛ به‌طوری‌که پس از استفاده، جلوگیری از انتشار آن- چه در میان افراد دشمن و چه در میان نیروهای خودی- عملا غیر ممکن است؛ بخصوص اگر طرف مقابل نیز اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.اما استفاده از سلاح های میکروبی اقدام جدیدی نیست و تاریخچه آن به قرن‌ها قبل بر می‌گردد.

 زهرآلود کردن غذا و آب افراد با یک ماده آلوده، اتفاقی است که به کرات در تاریخ نقل شده است. اما آخرین یافته که همین چند روز قبل منتشر شد، نشان می‌دهد،‌ با وجود اینکه تاکنون تصور بر این بود که تاریخ جنگ‌های باکتریولوژیکی به قرون وسطی باز می‌گردد، ساکنان ترکیه امروزی، 3 هزار سال قبل، از این سلاح‌ها استفاده می‌کردند.

تحقیقات دانشمندان ایتالیایی- که در مجله Journal of Medical Hypoteses منتشر شده - نشان می‌دهد که «هیتیت ها» اولین مردمی بودند که در مقابله با دشمنان از باکتری‌های مهلک استفاده می‌کرده‌اند. آنها حدود 3 هزار سال قبل در منطقه‌ای واقع در ترکیه امروزی ساکن بودند.

 نتایج این تحقیقات، نشان می‌دهد باکتری که به عنوان اولین سلاح میکروبیولوژیکی تاریخ انتخاب شد، باکتری Francisella Tularensis نام دارد. این باکتری مسئول بیماری تولارمیا یا تب خرگوشی است. این بیماری هنوز شیوع دارد و منجر به مرگ 15 درصد از مبتلایان می شود.

دانشمندان با بررسی اسناد تاریخی کشف کرده‌اند که اولین مورد بیماری تب خرگوشی در خاورمیانه در شهر فینیقه‌ای «سیمرا» در مرز میان لبنان و سوریه امروزی مشاهده شده است. هیتیت ها این شهر را در 1325 قبل از میلاد غارت کردند و در این هجوم، حیوانات آلوده ای را همراه داشتند که می‌توانستند بیماری را در تمام این سرزمین گسترش دهند.

 هیتیت ها تصمیم گرفتند از ضعف قدرت مردمی که در شهر آرزوا در آناتولی غربی ساکن بودند برای تجاوز به سرزمین آنها استفاده کنند که این واقعه در دوره بین 1318 تا 1320 قبل از میلاد رخ داده است. در همین دوران هم بیماری تب خرگوشی، قربانیانی را در این شهر گرفت و به این ترتیب، این ضعف منجر به فتح هیتیت‌ها شد. این باکتری در این سرزمین، موجب شد که 150نوع پستاندار مختلف از موش ها تا خرگوش‌ها آلوده شوند و به این ترتیب، بتوانند به انسان نیز آسیب برسانند.

 گذشته از این شواهد تایید شده، شواهدی هم وجود دارد که احتمال می‌دهد سلاح های میکروبی حتی در قرن ششم قبل از میلاد هم استفاده می‌شده است. گفته شده در آن دوران، آشوریان چاه‌های آب دشمن را به قارچ سمی آلوده می‌کردند.

کد خبر 38261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز