سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسناد غیر طبقه بندی شده دولتی که به تازگی در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته حاکی از آن است که ارتش آمریکا در زمان جنگ سرد، در پی استفاده از مواد سمی حاوی رادیواکتیو بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سال 1948 فرماندهان عالی رتبه ارتش آمریکا به طور محرمانه استفاده از مواد سمی رادیواکتیو علیه دشمنان این کشور را تایید و تصویب کردند. بر همین اساس استفاده از رادیواکتیو حاصله از ساخت بمب اتم برای آلوده‌سازی بخش‌های کوچکی از خاک کشور دشمن و یا هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی، کارخانه‌های تسلیحاتی و واحد‌های نظامی مورد تایید قرار گرفت.

تاریخ نگاران نظامی که برنامه جنگ افزار رادیولوژیکی ارتش آمریکا را به دقت مورد مطالعه قرار بودند، گفته‌اند که تا به حال به شواهدی درباره عملیاتی شدن سلاح رادیولوژیکی و تبدیل آن به کشتار جمعی دست پیدا نکرده‌اند.

در اسناد ارائه شده از سوی دولت آمریکا شواهدی مبنی بر توسعه سلاح‌های رادیولوژیکی  برای استفاده علیه اشخاص به چشم نمی‌خورد.

به واقع مشخص نیست که ارتش آمریکا به چه پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت و تولید سلاح‌های رادیولوژیکی دست پیدا کرده است.

 پیش از آنکه اسناد دولتی درباره سلاح‌های رادیولوژیکی در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گیرند بخش‌های عمده‌ای از آن که حاوی اطلاعاتی از پیشرفت ارتش در ساخت سلاح‌های رادیولوژیکی بودند، حذف شدند.

در میان اسناد ارائه شده به آسوشیتدپرس سندی وجود دارد که به طرح ضربتی ارتش آمریکا برای ساخت تسلیحات مختلف از رادیواکتیو اشاره دارد. در این سند ساخت بمب رادیولوژیکی برای هدف قرار دادن افراد و شخصیت‌ها در الویت دوم قرار گرفته بود.

الویت‌های مهم ارتش آمریکا در ساخت تسلیحات رادیولوژیکی عبارت بودند از:

1- ساخت تسلیحاتی که قادر به آلوده کردن مناطق پرجمعیت و یا بحرانی برای مدت زیاد بودند.

2- تسلیحاتی که در آن‌ها به طور همزمان مواد منفجره با قدرت تخریب بالا با عناصری از رادیواکتیو جهت وارد آوردن صدمه فیزیکی و یا آلودگی رادیولوژیک آنی، به کار رفته باشد.

3- ساخت تسلیحات زمین به هوا ویا زمین به زمین که بتوان توسط آن آلودگی رادیولوژیکی را به گونه‌ای گسترش داد که منجر به تخلیه یک منطقه شود.

بر اساس اهداف تعیین شده در ارتش آمریکا قرار بود، نمونه‌ای از تسلیحات، مشابه آنچه در موارد 1 و 2 ذکر آن رفته بود، تا 31 دسمابر 1950 ساخته شود.

چهارمین الویت نیز در استفاده از تسلیحات رادیولوژیکی برای کشتن افراد در صورت نبود راه‌حل دیگری بود.

ظاهرا تلاش‌ها برای توسعه سلاح رادیولوژیکی و تبدیل آن به سلاحی تهاجمی در سال  1954 به دلیل متقاعد شدن وزارت دفاع آمریکا به این مساله که تسلیحات اتمی دارای قابلیت بسیار بیشتری نسبت به سلاح‌های رادیولوژیک هستند، متوقف شده بود.

مشخص نیست پروژه ساخت تسلیحات رادیولوژیکی به سیا محول شده بود یا خیر. آنچه که مشخص است این است که پروژه ساخت سلاح‌های رادیولوژیک در نوامبر 1948 مورد تایید قرار گرفته بود و یک ماه بعد این پروژه آغاز شد. سیا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز در سال 1947 یعنی یک سال پیش از آغاز این پروژه تاسیس شده بود.

آنچه که مشخص بود جهان در آن‌ زمان در وضعیتی بسیار نابسامان قرار داشت، در اوت 1949 اتحاد جماهیر شوروی با موفقیت اولین بمب اتمی خود را مورد آزمایش قرار داده بود و دو ماه بعد نیز مائو زدونگ رهبر کمونیست‌های چین در جنگ‌های داخلی به پیروزی رسیده بود و چین را نظامی کمونیستی اعلام کرده بود.

کد خبر 33564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز