دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران انگلیسی پنجشنبه گزارش کردند، تصویربرداری مغز زنی که پنج‌ماه است در وضعیت نباتی به سر می‌برد نشان می‌دهد، او علیرغم حالت شبه‌اغمایش آگاهی خود را حفظ کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز اسکن‌کننده‌های پیشرفته مغز مشخص کردند که او تصور می‌کند در حال تنیس بازی کردن است و به فرمان‌ها پاسخ می‌دهد.

 آدریان اوون، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه کمبریج و همکارانش در بریتانیا و بلژیک از "تصویربرداری کارکردی با تشدید مغناطیسی" (fMRI)  برای بررسی مغز یک زن انگلیسی در حال اغما استفاده کردند.

پژوهشگران گفتند این زن 23 ساله‌ که در  تصادف ماشین مجروح شده بود، هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌داد، نمی‌توانست ارتباط برقرار کند، و با دارای معیارهای بالینی وضعیت نباتی بود.

 آنها کارکرد مغز او را هنگام شنیدن جملاتی مانند" قهوه‌اش شیر وشکر داشت" مورد مشاهده قرار دادند.

گروه دکتر اوون متوجه شدند فعالیت مغز این زن دراین حالت مشابه کارکرد مغز داوطلبان سالم است.

هنگامی از زن خواسته شد اعمال مشخصی مثلا  تنیس بازی کردن را تصور کند، باز مغز او مانند افراد سالم پاسخ داد.

این محققان می‌نویسند:" این یافته‌ها ثابت می‌کند که بیمار توانایی درک فرمان‌های شفاهی را حفظ کرده ولی نه از طریق گفتار یا حرکت بلکه تنها از طریق فعالیت مغزی به آنها پاسخ می‌دهد."

همچنین او به وضوح نشان می‌داد که قصد همکاری دارد، که "ثابت می‌کرد که نسبت به خودش و محیط اطرافش خودآگاهی دارد."

 نتایج این بررسی در نشریه Science  به چاپ رسیده است.

با این همه آنها تذکر می‌دهند که نامحتمل است که همه بیماران در وضعیت نباتی چنین خصوصیتی داشته باشند.

کارشناسان یادآور می‌شوند که در زن انگلیسی آسیب مغز نسبتا کم بوده و آسیب‌های ناشی از ضربه بهتر از آسیب‌های ناشی از سکته مغزی یا حمله قلبی بهبود پیدا می‌کنند.

اختلاف نظر در بین محققان

متخصصان درباره اهمیت یافته‌های گروه دکتر اوون اختلاف نظر دارند.

دکتر لیونل ناکاش از موسسه پژوهشی INSERM فرانسه معتقد است که ظاهرا بیمار " زندگی ذهنی غنی شامل  توانایی  پردازش زبان گفتاری و انجام دادن وظایف تخیلی ذهنی دارد. بنابراین برای ارزیابی وضعیت مغز بیماران در حال اغما ما به اسکن‌کننده‌های بهتری نیازمندیم"

در مقابل دکتر پل ماتیوز متخصص علوم اعصاب در  امپریال کالج لندن و دانشگاه آکسفورد این یافته‌ها را بیانگر وجود خودآگاهی نمی‌داند. او می‌گوید:" پاسخ به تحریکات حتی تحریکات پیچیده گفتاری لزوما بیانگر"تصمیم" برای پاسخ دادن نیست- عقب کشیدن خود از یک تحریک دردناک بیانگر "تصمیم" برای واکنش‌نشان دادن نیست."

کد خبر 3826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز