دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور اعلام کرد: در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع دستی که اول تا هفتم شهریورماه برگزار شد، بیش از هشت میلیارد تومان فروش و ثبت سفارش داشتیم. به عبارتی، امسال فروش نمایشگاه، ۱۰ برابر افزایش یافت.

میراث

به گزارش ایسنا، مراسم معرفی برگزیدگان بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع دستی در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، پویا محمودیان - مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی کشور - اظهار کرد: برگزیدگان این دوره از نمایشگاه می‌توانند برای شرکت در نمایشگاه‌های آینده، شش متر از یک غرفه ۱۲ متری را به‌صورت رایگان دریافت کنند. همچنین هشت نفر برتر حوزه فروش می‌توانند در نمایشگاه‌های خارجی، غرفه رایگان داشته باشند. اولین نمایشگاه خارجی ما در نوامبر در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود.

دبیر بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ادامه داد: سعی کردیم در راستای رضایت و شادی صنعتگران فعالیت کنیم و خدا را شکر که نمایشگاه باکیفیتی برگزار شد و در این دوره، با ۹۵ درصد رشد نسبت به سال قبل، ثبت سفارش‌ داشتیم. این موضوع نشان می‌دهد که ما با یک نمایشگاه تجاری مواجه هستیم.

شاخصه‌های موثر در بالا بودن سطح نمایشگاه صنایع دستی

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - نیز در این مراسم اظهار کرد: بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه صنایع دستی نسبت به نمایشگاه‌های قبل، سطح بالایی داشت و چند شاخصه برای خوب بودن در این دوره از نمایشگاه‌ها وجود داشت. ما در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی هستیم، به همین دلیل، غرفه‌آرایی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده بود.

او ادامه داد:‌ جوان شدن هنرمندان صنایع دستی یکی دیگر از شاخص‌های این دوره از نمایشگاه بود. بخشی از هنرمندان ما جوانان خوش‌فکری هستند که با خود، نسل جدیدی از صنایع دستی را آورده‌اند. از طرفی، هنرمندان این دوره بازار و زبان مردم را خوب می‌شناسند. نکته بعدی، محوری شدن و بازاری شدن صنایع دستی است، زیرا سعی می‌کنیم صنایع دستی را از دولت جدا کنیم و منتظریم هنرمندان به مردم و بازار تکیه کنند و نه دولت، اما این موضوع به معنای آن نیست که دولت از هنرمندان حمایت نکند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: حضور شرکت‌های بزرگ و تجاری در این دوره از نمایشگاه، نقش موثری داشت. پیش از نمایشگاه نیز اعلام کردیم که هیأت‌های تجاری برای دیدن نمایشگاه حاضر می‌شوند، اما تعداد هیأت‌هایی که آمدند، بیش از پیش‌بینی ما بود. نکته دیگر، قیمت‌گذاری محصولات بود. ما در این دوره از نمایشگاه، کمترین مشکلات را درباره قیمت‌ها داشتیم. از طرفی، رویدادهای گوناگونی را در دل رویداد بزرگ نمایشگاه صنایع دستی در نظر گرفته بودیم. همچنین همزمانی برپایی نمایشگاه صنایع دستی با فرش، تجربه خوب دیگری برای ما بود. برخی فکر می‌کردند، این همنشینی و همزمانی، صنایع دستی را به سایه ببرد؛ اما این تجربه نشان داد که ما در کنار فرش به‌خوبی دیده شدیم.

نامورمطلق بیان کرد: ما تا کنون روی معرفی آثار تأکید داشتیم، اما از این به بعد، تأکید ما روی الگوی مصرف است و خانه ایرانی که در این دوره از نمایشگاه حضور داشت، نمونه‌ای از الگوی مصرف بود. به همین دلیل، می‌خواهیم برای نمایشگاه عیدانه هم ۱۰ خانه ایرانی را با برندهای مختلف داشته باشیم تا با سیستم و نظام فکری‌مان، چیدمان صنایع دستی در خانه ایرانی عرضه شود و مخاطبان بتوانند انتخاب کنند.

او با اشاره به برپایی کلینیک طراحی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع دستی، گفت: حضور دوستان برای طراحی و بسته‌بندی، یکی از شاخصه‌های مفید این دوره از نمایشگاه بود. همچنین بخش غرفه کودکان، با استقبال خوبی مواجه شد. ما نسبت به دولت یازدهم، افزایش ۱۰ برابری در زمینه ثبت سفارش و فروش داشتیم؛ حاصل فروش در نمایشگاه دولت دهم ۸۰۰ میلیون تومان بود که این مبلغ در این دوره از نمایشگاه، از هشت میلیارد تومان گذشت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: گردش مالی ۱۵ تا ۲۰ درصدی صنایع دستی به نمایشگاه‌ها مربوط می‌شود و ما می‌خواهیم این درصد را افزایش دهیم. بعد از نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها درصد فروش بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

نامورمطلق با بیان این‌که بزرگترین سرمایه، خلاقیتی است که هنرمندان ما دارند، اظهار کرد: اگر این دوره از نمایشگاه موفق شده، به‌دلیل خلاقیت هنرمندان است، زیرا هنر، زندگی ما را شاداب می‌کند. از طرفی هنر با تکرار می‌میرد. ما در عرصه خلاقیت زندگی می‌کنیم. بنابراین به خلاقیت نیاز داریم، زیرا امروز صحبت از طبقه و شهر خلاق است و ما می‌خواهیم آن را در حوزه صنایع دستی توسعه دهیم. ما به‌دنبال هنرمندی هستیم که برای مردم خلق کند.

او با اشاره به این‌که هدف معاونت صنایع دستی پیوند بیشتر هنرمند با مردم و بازار است، بیان کرد:‌ در کنار وظایف دولت، هنرمند باید به استقلال برسد و با مردم و بازار ارتباط برقرار کند. دولت نیز سه وظیفه اصلی را برعهده دارد؛ یکی از این وظایف، دادن تسهیلات برای تولید و تجارت، دیگری ایجاد فرصت‌های فروش در داخل و خارج و سومین وظیفه، ارائه حداقل حمایت‌های اجتماعی مانند بیمه است. ما در زمینه بیمه، موفق نبوده‌ایم و این، بدهی ما به هنرمندان است و باید آن را ادا کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: صادرات ما بیش از ۵ / ۲ برابر نسبت به چهار سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین فروش ما در این دوره از نمایشگاه، ۱۰ برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

نامورمطلق به ثبت شهرهای جهانی نیز اشاره کرد و افزود: ایران به‌عنوان نخستین کشور، بیشترین تعداد شهر و روستاهای جهانی را دارد. به‌تازگی نیز با تأیید نماینده پنج قاره، دو شهر مریوان برای کلاش‌بافی و سیرجان برای بافت گلیم شیریکی‌پیچ و همچنین روستای کلپورگان برای سفال، ثبت جهانی شدند.

از ارائه هیچ کمکی به صنایع دستی دریغ نخواهم کرد

علی‌اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز که با تأخیر زیادی در این مراسم حضور یافت، گفت: صنایع دستی در حوزه اشتغال، نقش بسزایی دارد و توزیع ثروت و عدالت اجتماعی را پوشش می‌دهد. رویکرد دولت هم رویکردی مثبت نسبت به این حوزه است. در حاشیه جلسه هیأت دولت، با آقای ربیعی - وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی - صحبتی داشتیم و قرار است اقداماتی در زمینه اشتغال روستایی انجام دهیم.

او ادامه داد: بخش تجاری‌سازی به تقویت نیاز دارد. باید در حوزه فروش و برندسازی تلاش کنیم، زیرا فروش و برندسازی یکی از بخش‌های مهم و دشوار است. باید برنامه مشخصی برای بسته‌بندی داشته باشیم و آثار هنری را به‌صورت فله‌ای عرضه نکنیم. تلاش می‌کنیم فضای منسجم صنایع دستی را در سازمان داشته باشیم و من از ارائه هیچ کمکی به صنایع دستی دریغ نخواهم کرد. امیدواریم بتوانیم کمک‌هایی را از سایر بخش‌ها و دولت، برای صنایع دستی فراهم کنیم.

باید صنایع دستی را به چرخه زندگی برگردانیم

سیدمحمد بهشتی - رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - نیز در این مراسم گفت: ما تا قبل از صنعت مدرن، صنایع دستی را داشتیم. در زمان گذشته به صنایع دستی، صنعت می‌گفتند، زیرا مشکلات و نیازهای زندگی روزمره با استفاده از همین صنایع به‌شکل آسان‌تر، مطلوب‌تر و اقتصادی‌تر می‌گذشت. همان چیزی که امروزه در حوزه صنعت انجام می‌شود. قرار است صنعت، مشکلات زندگی ما را حل کند. آن چیزی که امروز به آن هنر می‌گوییم، قبلا صنعت بوده است. هنر و صنعت یکی بودند و هر کدام مأموریتی برعهده داشتند که هم نیاز ما را برطرف و هم فضای زندگی را تلطیف می‌کردند.

او ادامه داد: جدا کردن آنچه به آن صنایع دستی می‌گوییم، از زندگی امروز، آن‌طور نیست که به شأن صنایع دستی اضافه کردیم، بلکه با این کار، صنایع دستی را از چرخه زندگی جدا کردیم، زیرا ما به صنایع دستی، مثل ظرفی نگاه می‌کنیم که گوشه‌ای بگذاریم و با نگاه کردن به آن، حظ بصری ببریم. اگر می‌خواهیم آن را دوباره احیا کنیم، باید صنایع دستی را به چرخه زندگی برگردانیم. در زمان قدیم، جهیزیه دختران صنایع دستی بود، چرا امروز نباید این‌طور باشد؟!

بهشتی اظهار کرد: منظور من این نیست که به الگوی دوره قاجار یا صفوی برگردیم، زیرا چنین چیزی ممکن نیست. زمانی یک ظرف افشره‌خوری در شهر قزوین دیدم که در حاشیه آن، یک بیت شعر نوشته شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که ما با یک ظرف هم شاعری می‌کردیم؛ اما امروز دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. صنایع دستی باید مدعی صنعت کشور باشد نه آن‌که در حاشیه صنعت قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: زمانی در نیشابور، سفال درجه یک تولید می‌کردیم، ولی با حمله مغول بسیاری از صنعتگران مهاجرت کردند. برخی از آن‌ها به قصد پیدا کردن مشتری، به اسپانیا رفتند. بعد از آن، معماری اسپانیا رنگین شد و امروزه آن سفال و سرامیک را به ما می‌فروشند. روزی روزگاری هنرمندان یزدی ما کیمیاگری می‌کردند، به همین دلیل باید رقیب اسپانیا و ایتالیا در حوزه کاشی و سرامیک باشیم. ما باید در مسیری حرکت کنیم تا هرچه تولید می‌کنیم، لطف و صفای هنر ایرانی در آن وجود داشته باشد.

ساره بیات نیز به‌عنوان سفیر صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، در مراسم معرفی برگزیدگان بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع دستی حضور پیدا کرد و تقدیر شد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه صنایع دستی تقدیر شدند.

هنرمند گلیم‌باف گلستانی رکورددار فروش و ثبت سفارش 

نیلوفر قربانی، رکورد فروش و ثبت سفارش صنایع دستی را در این دوره از نمایشگاه به نام خود ثبت کرد و با فروش ۴۰۰ میلیون تومان و ثبت سفارش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از کشور آلمان، در رشته گلیم‌بافی تقدیر شد.

مصطفی یاهویی هنرمند فعال در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز با ۵۴۰ میلیون تومان فروش، ۳۴۷ میلیون تومان ثبت سفارش از کشور سوئیس، مورد تقدیر قرار گرفت.

مهران شیرزاده، راحله شهسوارانی، حسین شاهی، سیدمهدی مشهدی، احدالله یوسفی، سمانه آهنگچی، شهین نظری، هاجر بزرگی، سمیه غلامی، اعظم دهقان، علی پویا، زینت ظهیرنیا، معصومه امام‌حسنی، مهدی زارعی، امید شهردوست، داوود حیدری، آرش حیدریان، امیر انوش‌فر، وحید ملک، حمید شانس، مرضیه آقاقاسمی از دیگر هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه بودند که تقدیر شدند.

 اداره‌های کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اصفهان، خراسان رضوی و گلستان، شرکت تعاونی حامیان میراث فرهنگی (کاروان پیوند)، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، مدیرعامل شرکت ایدرو، سرپرست آموزش عالی میراث فرهنگی و مدیرعامل اتحادیه صنفی اشیای قدیمی و صنایع دستی نیز از جمله تقدیرشدگان این دوره از نمایشگاه بودند.

مراسم معرفی برگزیدگان بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی در سالن فجر برگزار شد و به‌دلیل کمبود جا بسیاری از دعوت‌شدگان به این مراسم به‌شکل ایستاده آن را دنبال کردند.

کد خبر 382588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha