محمد باریکانی: نخستین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در دولت جدید و چهارمین رئیس این سازمان در ۲دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح دیروز سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفت و اعلام کرد که برنامه او توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور است و تمامی مدیران و معاونین سازمان میراث فرهنگی باید برنامه‌های خود را با رویکرد او تطبیق دهند.

مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی

علي اصغر مونسان در حالي به سازمان ميراث فرهنگي آمده است كه مخالفان و منتقدان او از مدت‌ها پيش با شنيدن نام مونسان براي تصدي رياست سازمان ميراث فرهنگي اقدام به جمع‌آوري طومار در حمايت از زهرا احمدي پور رئيس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و تلاش براي ماندگاري او در سازمان ميراث فرهنگي كردند.

استدلال آنها اين بود كه ماندن زهرا احمدي پور به‌رغم تمامي ضعف‌هاي مديريتي‌اش در سازمان ميراث فرهنگي بهتر از آمدن مونسان به اين سازمان است كه پيش‌تر معاون توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران و پس از آن مديرعامل منطقه آزاد كيش بود. نگراني منتقدان مونسان از اين بود كه او با نگاه تك بعدي به صنعت گردشگري كشور حفاظت از ميراث فرهنگي و رونق صنايع‌دستي را به فراموشي بسپرد و تمام عزم خود را بر توسعه زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري و جذب گردشگر به ايران معطوف كند.

تلاش منتقدان مونسان براي نگهداري زهرا احمدي پور در كابينه جواب نداد و رئيس‌جمهور حتي پيش از انتشار طومار كنشگران ميراث فرهنگي براي انتخاب علي اصغر مونسان به رياست سازمان ميراث فرهنگي تصميم خود را گرفته بود.

  • پايان 9‌ماه و 8روز رياست بر سازمان ميراث فرهنگي

زهرا احمدي پور رئيس پيشين سازمان ميراث فرهنگي كه پيش از تصدي اين سمت، مدير دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور بود، در مراسم توديع خود كه صبح ديروز با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و علي اكبر تركان مشاور عالي رئيس‌جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي كشور برگزار شد در نطقي كه از پيش نوشته شده بود به نابساماني‌هاي موجود در سازمان ميراث فرهنگي به‌ويژه در بخش گردشگري و پس از آن به برنامه‌هاي بر زمين مانده خود كه در دست اقدام است اشاره كرد.

احمدي پور حتي اعلام كرد كه اصلاحات در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري كشور كه رياست آن برعهده سيدمحمد بهشتي است بايد صورت بگيرد و مقدمات آن نيز فراهم شده است. اين اظهارات زهرا احمدي پور مشخص كرد كه او درصدد ايجاد تغييرات ساختاري در مديريت پژوهشگاه ميراث و گردشگري بود كه مجال آن‌را تا آخرين روز از مديريتش در سازمان ميراث فرهنگي نيافت. او گفت كه سازمان ميراث فرهنگي در حفاظت از بناهاي تاريخي در برابر بولدوزرها كند و حتي ناتوان است. سخنراني او با صداي بلند و با متني از پيش نوشته شده آغاز شد و با لحني تند مشتمل بر بايد و نبايدها در سازمان ميراث فرهنگي ادامه يافت. ديروز 9‌ماه و 8روز از رياست زهرا احمدي پور در سازمان ميراث فرهنگي گذشت. برخي ناظران حتي دوره مديريتي او در سازمان ميراث فرهنگي را به زايمان ناموفق مديريتي تشبيه كردند كه طفلي مرده به دنيا آورده است و گفتند كه او در عمل به برنامه‌هاي خود در سازمان ميراث فرهنگي ناتوان ماند.

سخنراني با صداي بلند زهرا احمدي‌پور و انتقادات او به بخش‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه خود مدتي كوتاه سكاندار اصلي اين سازمان بود، با يك جمله از سوي اسحاق جهانگيري مواجه شد: «خانم احمدي‌پور برحسب نيازي كه دولت داشت در دوره‌ كوتاه مديريتي مسئوليت سازمان ميراث فرهنگي را برعهده گرفت.»

  • ميراث فرهنگي عامل بقا و اقتدار ايران در عرصه جهاني است

اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور اما در سخناني در مراسم معارفه مونسان به‌عنوان رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، توجهي ويژه به حوزه ميراث فرهنگي و آثار تاريخي كشور نشان داد و از برخي چالش‌هاي موجود در كشور در حوزه اشتغال و اقتصاد فرهنگ و اجتماع به‌عنوان ابرچالش‌هاي جديدي نام برد كه ديگر نمي‌توان به راحتي از كنار آنها گذشت.

او سپس در اشارات جدي به موضوع حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگي و اهميت اين حوزه در سازمان ميراث فرهنگي گفت: ميراث ملموس و ناملموس فرهنگي ايران يكي از عوامل بقاي كشور است و پيشينه تمدني ايران موجب اقتدار ايران در عرصه جهاني شده است.

جهانگيري افزود: دغدغه جدي و كنوني كشور موضوع توسعه است و ميراث تاريخي ايران مي‌تواند از عوامل مهم توسعه كشور باشد. او در بخش ديگري از سخنانش به موضوع گردشگري نيز اشاره كرد و گفت: اگر به توسعه پايدار و متوازن در كشور فكر مي‌كنيم بايد به مقوله گردشگري به‌طور جدي توجه كنيم.

معاون اول رئيس‌جمهور همچنين به ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و آشفتگي فكري در هماهنگي اين سه بخش در كشور اشاره كرد و گفت: متأسفانه در حوزه حاكميتي هنوز نتوانسته‌ايم به فهم مشترك نسبت به اين 3موضوع مهم در توسعه كشور برسيم.

جهانگيري تأكيد كرد: در شرايط كنوني بايد گردشگران زيادي به كشور جذب و با كشورهاي طرف تعامل ارتباط برقرار كنيم و به بخش خصوصي براي ايجاد زيرساخت‌ها ميدان عمل دهيم و موانع سازماني براي توسعه 3بخش ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري را برداريم.

  • مأموريت جديد سازمان ميراث

علي اصغر مونسان رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي در پيشينه تحصيلي و كاري خود بيشتر سوابق عمراني دارد. او متولد سال 49است و كارشناسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف و كارشناسي ارشد مديريت ساخت از دانشگاه صنعتي اميركبير دارد. كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني از سازمان مديريت صنعتي و دانشجوي دكتري عمران در دانشگاه صنعتي شريف نيز در رزومه تحصيلي مونسان به چشم مي‌خورد.

مونسان اما ديروز در مراسم معارفه خود چنان سخن گفت كه گويي عمر مديريتي‌اش در سازمان ميراث فرهنگي طولاني است. او گفت كه اميدوار است در 4سال دولت جديد براي مراسم توديع و معارفه ديگر مزاحم آقاي جهانگيري نشود و پس از آن از برنامه‌هاي خود براي توسعه گردشگري خبر داد و گفت: ماموريت من در سازمان ميراث فرهنگي احياي نقش گردشگري در روند توسعه ملي كشور است.

بدين‌ترتيب آنطور كه انتظار مي‌رفت مونسان اولويت اصلي سكانداري در سازمان ميراث فرهنگي را بر موضوع گردشگري متمركز خواهد كرد. رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي البته در موضوع ميراث فرهنگي گفت: «اهميت و نقش ميراث فرهنگي بايد در اقتصاد كشور ديده شود كه منشا مهمي در گردشگري است.»

او برنامه اقدام خود در سازمان ميراث فرهنگي را شناسايي آثار و محوطه‌هاي تاريخي و ثبت جهاني آنها به‌منظور معرفي در عرصه ملي و جهاني با هدف بالا بردن جايگاه ميراث فرهنگي در اذهان عمومي، ايجاد حريم امن براي مناطق تاريخي كشور، فرهنگسازي در حفاظت از آثار تاريخي، تدوين و اصلاح مرامنامه الزام آور براي همه دستگاه‌هاي خصوصي و دولتي كشور در جهت حفظ و حراست از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي اعلام كرد.

مونسان به اهميت توجه به توسعه صنايع‌دستي به‌عنوان صنعت اشتغال‌زا اشاره كرد و خواستار به‌روز‌رساني توليدات صنايع‌دستي و توليد محصولات ويژه صادرات در اين بخش شد. او توسعه صادرات صنايع‌دستي را از برنامه‌هاي ميان‌مدت خود در سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد.

  • پايان دوران رخوت گردشگري ايران

اظهارات رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي اما از آغاز دوران نوين در مديريت سازمان ميراث فرهنگي با رويكرد گردشگري خبر مي‌دهد. مونسان معتقد است كه جذب گردشگران خارجي به كشور موجب اشتغال‌زايي و درآمدزايي براي كشور است تا جايي كه مي‌توان بخشي از درآمدهاي گردشگري را به مرمت و حفاظت از آثار و بناهاي تاريخي اختصاص داد.

آنطور كه او در مراسم معارفه خود خبر داد در آخرين گزارش مجمع جهاني اقتصاد ايران رتبه 93در جذب گردشگر خارجي در جهان را داراست و رتبه نهم منطقه نيز در جذب گردشگر به ايران رسيده است كه اين رتبه در خور ‌شأن و جايگاه گردشگري ايران نيست.

مونسان با اعلام اينكه جذب 5ميليون گردشگر به كشور موجب صرفه جويي 7/1ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي است، گفت: بايد به اين باور برسيم كه گردشگري از پايه‌هاي اصلي اقتصاد در جهان است و اين بخش نيازمند بازسازي در تمامي ساختارهاي شهري و حمل‌ونقل و هتل‌هاست.

رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد كه برنامه او حفظ و احياي بناهاي تاريخي به‌عنوان يكي از بهترين پايه‌هاي توسعه گردشگري است و سازمان ميراث فرهنگي و معاونين و مديران اين سازمان از اين پس بايد تمام همت خود را در اجراي برنامه‌هاي جديد به‌كار گيرند.

مونسان تأكيد كرد: زمان رخوت در گردشگري ايران به پايان رسيده است و بايد به سمت ايجاد جهش ملموس در اين بخش حركت كرد و در اين مسير هيچ قصوري پذيرفتني نيست چون زمان آن رسيده است كه گردشگري دين خود به اقتصاد كشور را ادا كند. او اعلام كرد: در دوره رياست جديد سازمان ميراث فرهنگي بوروكراسي و طولاني كردن فرايند اجرايي در سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري برچيده مي‌شود.

  • اعلام آمادگي تمام عيار مجلس براي كمك به سازمان ميراث فرهنگي

كاظم جلالي، رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس كه در فراكسيون رهروان ولايي مجلس پيگير تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه است و در مراسم معارفه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي حضور داشت در سخناني از آمادگي تمام عيار مجلس براي همكاري با سازمان ميراث فرهنگي در دوره جديد خبر داد و گفت: مركز پژوهش‌هاي مجلس و نمايندگان آماده تنقيح قوانين و برطرف كردن موانع بر سر راه توسعه گردشگري كشور و همچنين تدوين قوانين جديد مورد نياز براي موفقيت در اهداف جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هستند.

کد خبر 379906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha