دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در حالی که وزارت آموزش و پرورش حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان کسری اعتبار دارد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز با کسری 2 هزار و 100 میلیارد تومانی این وزارتخانه موافقت کرده است

و قرار بود این میزان در لایحه متمم بودجه لحاظ شود، اما به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، دولت تنها با هزار میلیارد تومان موافقت کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: از زمانی که متوجه شدیم اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه 86 افزایشی نداشته، موضوع کسری اعتبارات آموزش و پرورش را به دولت گوشزد کردیم.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: در حالی که وزارت آموزش و پرورش امسال را با هزار میلیارد تومان کسری شروع کرد، دولت در اردیبهشت حقوق معلمان را به میزان 80 هزار تومان افزایش داد که این افزایش هزار میلیارد تومان به کسری اعتبارات این وزارتخانه افزود و مجموع کسری آموزش و پرورش بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به این که کسری 2 هزار و 100 میلیارد تومانی آموزش و پرورش مورد تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفت، افزود: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این بود که با اجرای تبصره ماده 19 بودجه که براساس آن حقوق و مزایای دستگاه‌های دولتی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی  گذاشته‌می شد  ، عملا اعتباری در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گرفت و این امر موجب شد تا آموزش و پرورش از تابستان امسال با پرداخت نشدن حقوق حق‌التدریسی‌ها، کارکنان شرکتی و مزایایی مثل پاداش معلمان روبه‌رو شود.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی دیگر تأمین اعتبار سرانه دانش آموزی بود که باید در اختیار مدارس قرار می‌گرفت، البته تاکنون این سرانه در اختیار مدارس قرار نگرفته است.

عباسپور تهرانی فرد گفت: در باره کسری اعتبارات آموزش و پرورش طی این مدت نامه‌هایی به رئیس‌جمهوری داده شد و علاوه بر آن موضوع از طریق وزیر آموزش و پرورش نیز پیگیری شد و در نهایت منجر به این شد که کمیسیون آموزش طرح 2 فوریتی را اوایل شهریور ماه به مجلس تقدیم کند تا براساس آن کسری اعتبارات آموزش و پرورش از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود.

وی افزود: پس از رایزنی با هیات رئیسه، مشخص شد دولت در شرف آوردن لایحه متمم بودجه است و به همین دلیل طرح 2 فوریتی رأی نیاورد و منتظر تقدیم لایحه متمم ماندیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: متأسفانه با وجود گذشت بیش از 2 ماه از آغاز سال تحصیلی هیچ اقدامی مشاهده نشده و این مسئله حاد شد و حتی روسای سازمان‌های آموزش و پرورش نامه‌هایی به نمایندگان مجلس دادند که منجر به تذکرات کمیسیون آموزش در باره پرداخت معوقه معلمان و سرانه دانش آموزی به دولت و
وزیر آموزش و پرورش شد.

وی اظهار داشت: در حالی که کسری 2 هزار و 100 میلیارد تومانی آموزش و پرورش مورد تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفته است، توجه نکردن دولت به این موضوع جای تعجب دارد.

عباسپور اضافه کرد: درصدد این بودیم که با ارائه طرح یا راه حل دیگری مشکل کسری بودجه آموزش و پرورش را حل کنیم که خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش را شنیدیم.

کد خبر 38219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز