جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۲۴ فروردین در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی اقامه شد.

خاتمی سید احمد

به گزارش ایسنا ، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به پیش رو بودن عزاداری سید الشهدا و ایام محرم گفت:‌ این روزها گفته می شود که نباید در منبر، سیاست مطرح باشد اما منبر جای تبیین دین است که آیه‌، روایت ، اخلاق، اعتقادات، بیان احکام ، ذکر مصیبت و سیاست را لازم دارد.

وی افزود: ما موافق نیستیم که از اول تا آخر منبر، سیاست گفته شود و باید همه این موارد در آن مطرح باشد.

خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد:‌ ازآن جنس سیاستی در منبر باید گفته شود که سیاست‌العباد می‌گویند. از آن جنسی که طبق گفته امام دین از سیاست جدا نیست و ما از سیاستی دم می‌زنیم که دین به سیاست خط بدهد و نه سیاست به دین. ما با حقه بازی ، کلک و بازی‌های سیاسی بیگانه ایم.

خاتمی تاکید کرد: سیاستی که ماباید روی منبر تحلیل کنیم، رهنمودهای ولایت است و این رهنمودها فراجناحی و فراگروهی است. منبر و محراب جای بازی‌های باندی، جناحی و قبیله سیاسی نیست و نباید منبر و محراب سکوی حزبی این گروه و آن گروه قرار بگیرد. در عین حال گفتن مبانی نهضت اباعبدالله، مقاومت در راه خدا ، عزت و ذلت ناپذیری ،‌خستگی ناپذیری و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا بیان سیاست نهضت سالار شهیدان است.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر اینکه هیات‌های ما نباید سکولار باشند و خطباء و مداحان نباید سکولار باشند. باید از سکولاریزه کردن منبر و مداحی خودداری کرد. مداحان نیز باید اشعار و روضه‌های مستند و پرمحتوا بخوانند. اگر این موارد رعایت شود ، مجالس حسینی مجالسی فاخر خواهد بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره بازرسی از مراکز نظامی در ایران گفت:‌ آمانو ، دبیر کل آژانس گفته که در بازرسی تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیر نظامی نیست .

وی افزود: حرف این است که نه در پروتکل الحاقی و نه در برجام اجازه اطلاع یافتن به اسرار کشور به اجانب داده نشده است. در عین حال مراکز نظامی اسرار و ناموس یک ملت است و به یاری خداوند نه مسئولان و نه مردم ما، اجازه فوضولی به اجانب را در این عرصه نخواهند داد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از ایرانیان در ناصریه عراق، تصریح کرد: روزهای آخر عمر گروهک جهنمی و وحشی داعش است و این حرکات مذبوحانه نشان دهنده استیصال این گروهک استکبار ساخته است.

خاتمی همچنین با اشاره به فاجعه میانمار گفت: به حمدالله صدا و سیما در این عرصه خوب اطلاع رسانی کرده که نزدیک 400 هزار نفر را کشتند و سربریده‌اند و آتش زدند و آواره کردند حتی مین گذاری کردند که نتوانند به خانه شان بازگردند. این یک فاجعه بزرگ انسانی است.

وی خاطر نشان کرد:‌بدون تردید پشت صحنه این جنایات رژیم صهیونیستی است و این را من خطیب جمعه نمی‌گویم که بگویند این حرف‌ها عادی است، بلکه نمایندگان ویژه سازمان ملل گفته‌اند که حامی اصلی نظامی ارتش میانمار ، رژیم صهیونیستی است. تردیدی نیست که همان سلاحی که مسلمانان غزه را می‌کشد ، مسلمانان میانمار را هم می‌کشد.

این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: آنجا قصه، قصه دعوای قومی و مذهبی نیست؛ بلکه قصه یک دولت و ارتش است که می‌خواهد پاکسازی قومی کند. باید به این نکته توجه کرد که آنچه با آن مواجه هستیم دعوای یک گروه با گروه دیگر نیست بلکه یک دولتی با قساوت تمام دارد مسلمان کشی می‌کند.

خاتمی تصریح کرد:‌ در عین حال رهبر این جنایات زنی است که جایزه صلح نوبل را هم گرفته و رئیس بنیاد صلح نوبل می‌گوید که ما جایزه مان را از او پس نمی‌گیریم،‌ باید هم نگیرید و اگر پس بگیرید ما شک می‌کنیم. ماهیت شما استکباری و صهیونیستی است . به یاد داریم در کشور ما هم شما به چه کسی جایزه صلح نوبل دادید. شما با اسلام و قرآن کینه دارید و به یاری خدا اسلام پیروز است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین تاکیدکرد:‌ خوشبختانه کشور ما در این زمینه خوب موضع گرفت و مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و دولت محترم موضع گرفتند، لکن از دولت انتظار می‌رود که بیش از موضع گیری و محکومیت در عرصه سیاسی و اقتصادی وارد شود و به این دولت بی‌رحم فشار بیاورند. در ماده دو کنوانسیون 1948، نسل کشی جنایت تلقی شده و زبان، زبان بین‌المللی است. با تمسک بر همین ماده انتظار می‌رود دیپلماسی کشور ما تهاجمی در این عرصه وارد شود. نمی‌گویم که لشکرکشی کنیم؛ چراکه مقام معظم رهبری هم همین گونه فرمودند اما می‌توان فشار سیاسی و اقتصادی بیاورند تا جلوی جنایات گسترده این وحشی‌ها را بگیرند.

وی افزود: این بار نیز ما شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای به نام اسلامی بودیم که پسوند اسلام را با خود دارند اما هیچ شباهتی با اسلام ندارند. در یمن آدم کشی و مسلمان کشی می‌کنند اما فعالیتی مقابل مسلمان کشی ندارند که این مایه تاسف است.

خاتمی یادآور شد:‌ این جنایات تلخ است و بند بند وجودمان را می‌سوزاند اما گویای این نکته است که اسلام به صحنه آمده و آنها از اسلام وحشت دارند. اگر اسلام مرده بود و فعالیت نداشت چرا باید این وحشی گری‌ها انجام می شد. به حمدالله اسلام به سرعت در پیش است و پیش می‌رود و اسلام است که حرف اول را خواهد زد.

وی در ادامه با اشاره به بحث همه پرسی در اقلیم کردستان ، گفت:‌ آرزوی دیرینه استکبار تشکیل یک اسرائیل در منطقه است که البته این آرزو را به گور خواهند برد که اولین مرحله آن همین تجزیه کردستان و همه پرسی در این اقلیم است.

این عضو مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی به صراحت از همه پرسی حمایت کردند و ایران، دولت و مجلس،عراق و ترکیه مخالفت کرده، مسئول اقلیم کردستان نباید این را بفهمد که در میدان رژیم صهیونیستی بازی می‌کند؟ مشروعیت و محبوبیت او کم شده و دارد عراق را فدای خودش می کند. آنچه در حال انجام است دقیقا نقشه ای است که صهیونیست حمایت می‌کند و تجزیه عراق از امیدهای دهه اخیر آنها است.

خاتمی تصریح کرد:‌ امیدوارم مسئولان اقلیم کردستان سر عقل بیایند و دست از این توطئه صهیونیستی بردارند. توطئه گروهک‌های تکفیری، توطئه اول آنها بود.به حمدالله گروهک جنایت کار داعش هم در عراق و هم در سوریه نفس‌های آخر خودرا می‌کشد و بعد از اینکه این توطئه با دادن شهدا و فداکاری های بسیار از بین رفت، آنها آغازگر توطئه جدید هستند و امیدوارم کشورهای همسایه و خود دولت عراق در این عرصه فعال‌تر باشند تا این توطئه انجام نگیرد.

کد خبر 382151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha