چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: همه‌‌چیز ساده است، دیوارهای بلند و آنچنانی دور زمین را احاطه نکرده‌اند و تنها لاستیک‌‌های سیاه‌رنگ، با چند سیم خاردار دور زمین وجود دارد که همین مسئله می‌تواند نشان‌دهنده آرامش و سخاوت صاحب زمین باشد که ترسی از چیده شدن محصولاتش ندارد.

کشاورزی - ارگانیک

وقتي داخل زمين مي‌شوي، تركيبي از باغ و مزرعه پيش رويت قرار مي‌گيرد كه واقعا حس خوبي را در آدم به‌وجود مي‌آورد؛ درختاني جوان كه با وجود نه‌چندان بلند بودن قدشان، حسابي ميوه داده‌اند. آفتابگردان‌ها با غرور خاصي سرشان را به سمت آسمان برده‌اند و زردي گلبرگ‌هاي آنها با آسمان، تضاد خاصي به‌وجود آورده است. روي زمين جاي سوزن انداختن نيست و بوته‌هاي بزرگ و كوچك كه حسابي بار داده‌اند، آدم را براي گام برداشتن محتاط مي‌كنند كه مبادا گياهان زير پاها له شوند. كدو مسمايي، بادمجان، كدو حلوايي، خيار، فلفل دلمه‌اي، خيار چنبر، فلفل‌سبز، گوجه‌فرنگي و... در كنار هم كاشته شده‌اند. اينجا يك مزرعه محصولات ارگانيك در محمدشهر كرج است كه اكبر دارستاني فراهاني، به همراه دوستش بعد از گذراندن دوره‌هاي مختلف در مركز فني و حرفه‌اي كشاورزي و شيلات زيبادشت كرج، آن را ايجاد كرده‌اند و حالا محصولاتشان را براي فروش آماده مي‌كنند.

  • چه شد كه تصميم گرفتيد محصولات ارگانيك توليد كنيد؟

بازنشسته نيروهاي مسلح هستم و از آنجا كه پدرم در زمينه كشاورزي فعاليت مي‌كرد، من هم از كودكي به اين كار علاقه داشتم و بعد از اينكه بازنشسته شدم، به همراه دوست و همكارم آقاي حسين فياضي، تصميم گرفتيم در زمينه كشاورزي و توليد محصولات ارگانيك، فعاليت كنيم. براي همين منظور، منزل خود را در تهران رهن دادم و به همراه خانواده راهي محمدشهر كرج شديم تا بتوانم به زميني كه مي‌خواستم در آن فعاليت كنم، نزديك باشم.

  • وقتي تصميم‌به مهاجرت از تهران به محمدشهر كرج داشتيد، با مخالفت خانواده مواجه نشديد؟

اتفاقا برعكس، خانواده از اين موضوع خيلي خوشحال و راضي هستند و بارها عنوان كرده‌اند آرامشي را كه در اينجا به‌دست آورده‌اند، با هيچ‌چيز عوض نمي‌كنند. حتي خواهر خانمم به همراه همسرش به اينجا علاقه‌مند شده‌اند و آنها نيز به اين منطقه مهاجرت كرده و هر دو در كلاس‌هاي كشاورزي مركز فني و حرفه‌اي شركت كرده‌اند.

  • دوره‌هاي آموزشي‌اي كه گذرانديد دقيقا چه بود؟

به‌مدت 2 سال، 16دوره علمي و كاربردي را در مركز فني و حرفه‌اي كشاورزي و شيلات زيبادشت كرج، گذراندم. دوره‌ها، بسيار زياد بودند كه در اين ميان مي‌توانم به زراعت، باغباني، طراحي فضاي سبز، زنبور عسل و... اشاره كنم. دوستم هم حدود 5 دوره را پشت‌سر گذاشت چون ديرتر از من شركت در كلاس‌ها را شروع كرد. بعد از گذراندن اين دوره‌ها تصميم گرفتم محصولات ارگانيك توليد كنم و در وهله اول، در زميني كه خريده بودم، نهال كاشتم و بعد از آن، احساس كردم كه زمين ظرفيت توليد صيفي‌جات را هم دارد و به همين دليل اقدام به كاشت صيفي‌جات مختلف كردم و همه گياهان هم بدون استفاده از كود و سم شيميايي پرورش داده شدند. حتي كار كاشت بذر و نشاء‌گيري را به همراه دوستم، خودمان انجام داديم.

  • چه ميزان زمين را زيركشت ارگانيك برده‌ايد؟

زمين زياد بزرگ نيست و حدود 1200متر است و ما به‌دليل آموزش‌هايي كه ديده‌ايم، توانسته‌ايم مقدار زيادي بوته، يعني حدود 2هزار بوته در آن بكاريم كه باردهي آنها زياد است و به‌طور كلي، محصولات ما مي‌توانند نياز حدود 50خانواده را تأمين كنند. درختان ميوه‌، در سال اول به بار نشسته‌اند كه اين مسئله بسيار باعث خوشحالي ما شده است. وقتي كارها را از صفر تا صد خودمان انجام داده‌ايم وبه نتيجه رسيده، واقعا انگيزه‌مان براي ادامه كار بيشتر و بيشتر مي‌شود.

  • صيفي‌جات و درخت ميوه، به آب نسبتا زيادي نياز دارند، براي تأمين آب با مشكلي مواجه نشديد؟

خوشبختانه دوره‌هاي طراحي و نصب آبياري قطره‌اي را نيز در مركز فني و حرفه‌اي پشت سر گذاشتم و با بهره‌گيري از آن آموزش‌ها، مزرعه را به سيستم آبياري قطره‌اي مجهز كردم تا هم در تأمين آب به مشكل نخوريم و هم در بهينه‌سازي مصرف آب، قدم كوچكي برداريم.

  • به غير از توليد محصولات ارگانيك در مزرعه، محصولات ديگري هم توليد مي‌كنيد؟

با توجه به آموزش‌هايي كه پشت سر گذاشتم، 200متر كارگاه درست كرده‌ام و جوانه‌هاي پرخاصيت گندم، يونجه، شبدر و... را نيز توليد مي‌كنم. همچنين توانسته‌‌ام هسته خرما را در گلدان بكارم و پرورش بدهم، علاوه بر اين تمر هندي و ليموترش نيز كاشته‌ام كه اين گلدان‌هاي زيبا قرار است به‌عنوان گياهان آپارتماني وارد بازار شوند و زينت‌بخش خانه‌ها باشند.

  • چطور با آفات و بيماري‌هاي گياهي مبارزه مي‌كنيد؟

اگر يك كشاورز به درستي و با روش‌هاي علمي از توليدات خود نگهداري كند، احتمال بروز آفات و بيماري‌هاي گياهي به حداقل مي‌رسد ولي براي مبارزه با آفات و بيماري‌هاي گياهي، از دفع‌كننده‌هاي آفات و بيماري‌ها كه ارگانيك هستند، مانند سركه، فلفل تند و... با شيوه‌اي خاص بهره‌مي‌گيريم.

  • براي شروع كار، چقدر سرمايه‌گذاري كرديد؟

براي شروع كار كشاورزي به زمين و آب نياز است و براي بقيه موارد به هزينه چندان زيادي نياز نيست و ما تنها حدود يكي‌دو ميليون تومان براي توليد، هزينه كرده‌ايم. اگر زمين در اختيارم قرار بدهند مي‌توانم با سرمايه بسيار كم، مساحت زيادي زمين را زيركشت ببرم. براي توسعه كار هم برنامه‌هاي زيادي داريم و درنظر داريم يك هكتار زمين را زيركشت ببريم كه اين كار حداقل براي 15نفر اشتغال‌زايي خواهد كرد.

  • محصولات ارگانيك گران قيمت هستند؛چطور بايد مردم را براي خريد محصولات ارگانيك ترغيب كرد؟

توليد محصولات ارگانيك كار چندان راحتي نيست و مسلما نمي‌توان تمام نياز جامعه را به تنهايي با اين محصولات تأمين كرد. ارگانيك بودن، دليلي بر گران بودن نيست، چون افراد با خريد محصولات غيرارگانيك، عملا بايد به جاي آن هزينه درمان بپردازند. ما دنبال سودآوري نيستيم و اين كار را از روي علاقه انجام مي‌دهيم و حتي بخش زيادي از درآمد حاصل از فروش محصولات را به نيت امام‌زمان‌(عج)، صرف امور خيريه مي‌كنيم. اما براي اين مسئله، يك فرهنگسازي مداوم بايد صورت بگيرد تا مردم به ارزش اين نوع محصولات پي ببرند. علاوه بر اين، بايد يك استاندارد خاص براي محصولات ارگانيك درنظر گرفته شود تا اين محصولات در آزمايشگاه مورد بررسي قرار بگيرند و يك گواهي و نشان استاندارد به آنها تعلق بگيرد و اين مسئله روي بسته‌بندي محصول درج شود. متأسفانه برخي افراد سودجو باعث شده‌اند كه وقتي ما مي‌گوييم محصولي كاملا ارگانيك است، مردم چندان اين موضوع را باور نكنند. علاوه بر اين،شهرداري‌ها مي‌توانند با اختصاص غرفه‌اي براي محصولات ارگانيك، به نوعي مردم را با اين محصولات آشنا كنند.

کد خبر 381985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha