همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی را عامل برهم زدن تعادل بازار سرمایه دانست.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، هادی بیدختی 3 عامل را باعث رکود بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: به هیچ وجه قرار نبود معامله عمده (یک هزار میلیارد تومانی) شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق منابع جاری بازار تامین شود.

وی با بیان اینکه عمق بازار سرمایه ایران زیاد نیست، اظهار داشت : منابع جدیدی از ابتدای سال وارد بازار شده است اما عرضه های سازمان خصوصی‌سازی منابع فراوانی را از بازار خارج کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در گذشته عرضه و تقاضا و عمده فعالیت‌ها در داخل بازار انجام می شد، گفت: عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی باعث شد تا منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران عمده صرف خرید این عرضه‌ها شود.

بیدختی ابهام درخصوص بهره مالکانه صنایع پیشرو بورس را از دیگر عوامل رکود بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: شرکت‌های معدنی، فولادی و مسی در ابتدای سال درصدر معاملات قرار داشتند اما ابهام در بحث بهره مالکانه این صنایع، نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد به طوری‌که این موضوع تاثیر نامطلوبی بر بازار گذاشت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس مسایل سیاسی و کاهش نرخ دلار و فلزات رنگی در داخل و خارج از کشور را از دیگر عوامل رکود بازار سرمایه دانست.

وی به شرایط کنونی و مشکلات نقدینگی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی باید در عرضه‌های بعدی خود با برنامه‌تر عمل کند و حتما قبل از انتشار آگهی فروش، مشتری برای خرید سهام شرکت‌ها داشته باشد.

بیدختی با بیان اینکه ابهام دربازار سرمایه برای سرمایه‌گذار مشکل ایجاد می کند، اظهار داشت: دولت باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌کند را به صورت شفاف اعلام کند تا قیمت سهام این شرکت‌ها روند منطقی را در بازار به خود گیرد.

سازمان خصوصی‌سازی قصد داشت به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سه میلیارد و 160 میلیون سهم (معادل 20 درصد) شرکت فولاد مبارکه و 33 میلیون سهم (معادل 20 درصد) شرکت آلومینیم ایران را به صورت نقد و یکجا در بورس اوراق بهادار عرضه کند که این معاملات به علت نبود خریدار انجام نشد.

کد خبر 38197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز