چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

پس از ۶ سال جنگ سخت اکنون ارتش سوریه و نیروهای متحدش با آزادی ۸۵ درصد خاک این کشور از اشغال گروه‌های تروریستی در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار دارند.

سوریه

ژنرال الكساندر لاپين، فرمانده نيروهاي روسيه در سوريه روز گذشته در جمع خبرنگاران در پايگاه هوايي «حميميم» در استان لاذقيه با اعلام موفقيت ارتش سوريه در آزادي ۸۵ درصد مساحت خاك اين كشور تأكيد كرد كه همچنان ۲۷ هزار كيلومترمربع در اختيار نيروهاي شورشي و تروريستي است كه بازپس‌گيري آن نياز به ادامه عمليات مشترك و هماهنگ نيروهاي سوري دارد. براساس آمار جديد تنها ۱۵ درصد خاك سوريه در اختيار گروه‌هاي افراطي ازجمله داعش باقي مانده است.در اوج پيشروي‌هاي داعش اين گروه تروريستي توانسته بود نيمي از مناطق سوريه را تحت اشغال خود درآورد.

با پيشروي‌هاي سريع داعش و گروه‌هاي افراطي ديگر ارتش روسيه از سال ۲۰۱۵ به‌صورت مستمر نيروها و جنگنده‌هاي خود را در سوريه مستقر كرده و حمايت از نيروهاي ارتش سوريه را بر عهده گرفته است. نيروهاي ارتش سوريه با حمايت نيروهاي متحد اين كشور طي هفته‌هاي اخير نيروهاي گروه تروريستي داعش را از استان حمص و در نزديكي مرز لبنان عقب رانده‌اند و اكنون مشغول نبردي سخت در منطقه نفت‌خيز ديرالزور هستند.

ديرالزور آخرين پايگاه مهم و اصلي داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد و آزادي آن مي‌تواند داعش را در سوريه فلج كند. در روزهاي اخير ارتش سوريه با حمايت هوايي روسيه توانست محاصره اين شهر را پس از نزديك به ۳ سال بشكند. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه ارتش سوريه در حال تكميل عمليات شكست داعش در ديرالزور است.

فرمانده نيروهاي روسيه در سوريه روز گذشته گفت: هم‌اكنون عمليات آزادسازي اين شهر ادامه دارد و نيروهاي سوري در آستانه نابودي نيروهاي داعش هستند و شمال دير‌الزور و جنوب آن را محاصره كرده‌اند. به گفته ژنرال لاپين بعد از آزادسازي شهرك عقيربات توسط ارتش سوريه تمامي خطوط امدادرساني داعش در منطقه عقيربات بسته شده است و ارتش سوريه به پاكسازي منطقه از افراد مسلح داعش در شمال و غرب منطقه ادامه مي‌دهد. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه نيروي هوايي روسيه تنها در يك روز، بيش از ۵۰ عمليات هوايي در منطقه عقيربات داشته كه باعث منهدم‌شدن ۱۸۰ مقر گروه‌هاي تروريستي شده است.

  • درگيري در نزديكي چاه‌هاي نفت

اكنون منطقه مهم نبرد سوريه، ديرالزور به‌حساب مي‌آيد. ارتش سوريه و نيروهاي متحد اين كشور در حومه جنوبي ديرالزور پيشروي كرده‌اند و هم‌اكنون درگيري‌ها بسيار نزديك به ميادين نفتي در دو طرف رود فرات است. در چند كيلومتري جنوب محله‌هاي شرقي شهر دير الزور در همجواري كرانه شرقي رود فرات 2ميدان نفتي الجفر و كارخانه گاز كونيكو واقع است درحالي‌كه ميدان نفتي العمر در حدود ۴۰ كيلومتري جنوب در همين خط قرار دارد.

پالايشگاه نفتي المهاش در شمال مقر تيپ ۱۳۷ واقع است كه ارتش محاصره آنها را شكست، درحالي‌كه سعي مي‌كند ميدان نفتي التيم واقع در غرب فرودگاه نظامي دير‌الزور را حفظ كند. نيروهاي دولت سوريه مرحله جديدي از عمليات نظامي خود را از طريق پيشروي در اطراف شهر از 2سمت شمال غربي و شرقي شروع كرده‌اند و درگيري‌ها در داخل شهر كه نيم بيشتر آن در اشغال داعش است، ادامه دارد.

کد خبر 381935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha