مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

حامد فوقانی: برای همه ما بارها و بارها پیش آمده که هنگام تردد در پیاده‌رو به‌خاطر بساط یک‌‌دستفروش، اجناس یک‌مغازه‌دار، مصالح یک‌سازنده ساختمان یا هر سدمعبر دیگری مجبور شده‌ایم مسیرمان را کج کنیم و خطر کرده و وارد خیابان شویم.

خیابان

اين در حالي است كه قوانين مربوط به سدمعبر با توجه به شهروندان و پياده‌محوري تنظيم شده‌اند اما در عمل در گوشه و كنار شهر اين قوانين به‌راحتي آب خوردن زيرپا گذاشته مي‌شوند.اين مسئله ابعاد مختلفي دارد كه حل آنها زمان زيادي لازم دارد؛ از اصلاح رفتارهاي شهروندي گرفته تا ضمانت اجرايي براي عمل كردن نهادها و مأموران مسئول به قانون. حال اينطور كه شهردار تهران گفته برنامه مدوني براي اين منظور بايد تنظيم شود و معاونت‌هاي شهرداري براي رفع مشكلات پياده‌روها بدان عمل كنند.

محمدعلي نجفي كه برنامه‌هاي خود را با شعار «شهري شهروندمدار» و «ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان» به شوراي شهر تهران ارائه داد، ديروز در جلسه انتصاب شهرداران 6منطقه پايتخت گفت: «در شرايط فعلي اين مشكل بسيار از هم گسيخته است؛ به‌طوري كه باب شده تمام سوپرماركتي‌ها و ميوه فروشي‌ها پياده‌روي جلوي مغازه خود را به تصرف درمي‌آورند كه بايد به آنها فرصت دهيم تا وسايل خود را از پياده‌رو جمع كنند و با اين موضوع برخورد كنيم.»

نجفي در بخشي از صحبت‌هاي خود حتي به مشكل عمل نكردن برخي از مأموران شهرداري نيز در اين رابطه اشاره كرد؛ موضوعي كه در سال‌هاي پيش چندان مورد توجه قرار نگرفت و به همين‌خاطر صداي گلايه شهروندان هم شنيده نشد و حالا بايد آن‌را به فال نيك گرفت؛ «البته من مي‌دانم كه برخي در شهرداري از اين افراد پول مي‌گيرند.

مشكل ديگر مربوط به ساخت و سازهايي است كه در كنار خيابان انجام مي‌شود. مدت‌ها افراد پياده‌روي جلوي ساختمان در حال ساخت را با حصاري مي‌پوشانند و مانع تردد شهروندان مي‌شوند.» شهردار تهران در عين حال گفت كه البته گاهي اين موضوع اجبار است كه در اين خصوص بايد قاعده آن تعريف شود و در موارد غير، مالك بايد علي‌الحساب هزينه‌اي را پرداخت كند تا به‌دليل پرداخت هزينه كار به درازا نكشد.

  • قانون چه مي‌گويد؟

طبق بند ۱۶ مصوبه شماره ۱۶۱۶ شوراي‌عالي اداري، «مصالح ساختماني و مازاد آن و ابزار كارساختماني نبايد بيش از يك سوم گذرگاه عمومي را اشغال نمايد. درمواردي كه اجراي عمليات ساختماني ضرورت استفاده موقت بيش از يك سوم عرض پياده‌رو را ايجاب نمايد مالك مكلف است قبلا اجازه نامه لازم را از شهرداري دريافت دارد.» همچنين در دستورالعمل‌هاي نظام‌ مهندسي مربوط به ساخت و ساز، بخشي تحت عنوان آيين‌نامه پيش‌آمدگي‌هاي ساختمان در گذرها وجود دارد.

در اين آيين‌نامه كه مواد 12و 13دستورالعمل اجرايي ساخت‌وساز را‌ در برگرفته، جزئياتي از ميزان حق اشغال پياده‌رو توسط سازندگان آمده است. جالب اينجاست كه در توضيحاتي از ماده 13نكات ايمني عابران و مجاوران كارگاه ساختماني عنوان شده كه البته طي سال‌هاي اخير با ابلاغيه‌هاي جديد، تحولاتي از نظر نصب حصارهاي رنگي صورت گرفته اما هنوز درخصوص تصرف بيش از حد قانوني پياده‌رو مشكلات اساسي وجود دارد.

  • همه معبربانان آموزش مي‌بينند

همانطور كه گفته شد يكي از سدمعبرهاي فعلي شهرهاي كشور، به حضور دستفروش‌ها برمي‌گردد. در اين بين، برخورد يا مدارا با دستفروشان هميشه حل مسئله را با اما و اگرهاي فراوان روبه‌رو كرده است؛ چنان كه در حالي بسياري از شهروندان از دستفروشي به‌عنوان پديده‌اي آزاردهنده و زشت ياد مي‌كنند، عده‌اي ديگر هنگام جمع‌آوري و ساماندهي دستفروشان توسط نيروهاي مسئول ناخودآگاه نسبت به اين امر معترض مي‌شوند.

از سوي ديگر هنوز هم حمايت‌هاي قضايي از مأموران رفع سدمعبر چالش‌هاي خودش را دارد و عمل نكردن برخي از مأموران به وظيفه قانوني خود، با زير سؤال رفتن كار برخي همكاران آنها همراه مي‌شود. به همين منظور اخيرا شهرداري تهران سعي كرده تا با راه‌اندازي بازارچه‌هاي موقت نسبت به ساماندهي دستفروشان اقدام كند. در ضمن دوره آموزشي مستمر ويژه مأموران انضباط شهري شهربان و حريم‌بان در دستور كار قرار دارد.

به گفته ابوالقاسم چيذري، مديرعامل شركت شهربان شهرداري به تازگي نيز دوره آموزشي ويژه سرگروه‌هاي انضباط شهري شهربان و حريم‌بان تهران برگزار شد. وي با بيان اينكه آموزش‌ها از 2سال پيش آغاز شده است، گفت: «هدف از برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي نيروهاي انضباط شهري، افزايش سطح آگاهي‌هاي حرفه‌اي، حقوقي، انتظامي، قضايي و روانشناختي براي خدمت‌رساني هرچه بهتر به شهر و شهروندان است.» وي اضافه كرد كه در دور جديد اين آموزش‌ها كه 9روز به طول مي‌انجامد، تمام نيروهاي انضباط شهري تهران حضور خواهند داشت.

  • آغاز به‌كار بازارچه‌ها از ديروز

بازارچه‌هايي كه براي ساماندهي دستفروشان راه‌اندازي شده، در 19نقطه از شهر تهران قرار دارد. اين ساماندهي كه فاز سوم ساماندهي دستفروشان محسوب مي‌شود تا 5مهرماه داير خواهد بود. شركت شهربان شهر تهران در همين ارتباط اعلام كرده در همكاري با نيروي انتظامي با دستفروشاني كه خارج از نقاط ساماندهي اقدام به دستفروشي كنند، برخورد قانوني صورت مي‌گيرد.

جدولج

کد خبر 381802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha